۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
نفت دوباره گران شد

تردید، بلاتکلیفی و نوسان به کلیدواژه‌های بازار جهانی نفت تبدیل شده‌اند.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ این روزها بازار نفت تحت تاثیر عوامل مختلف دچار بلاتکلیفی است. از یک سو، افت تقاضای چین به دلیل محدودیت‌های کرونایی بر قیمت‌ها فشار می‌آورد و از سوی دیگر، تهدید اتحادیه اروپا به اعمال تحریم همه‌جانیه علیه صنعت نفت روسیه احتمال جهش قیمت‌ها را تقویت می‌کند.

اعمال محدودیت‌های کرونایی گسترده در چین، نخستین کاهش چشمگیر تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲ را رقم زد. در جریان اعمال محدودیت‌ها، ۴۵ شهر بزرگ چین که ۴۰ درصد تولید اقتصادی این کشور را به عهده دارند، درگیر این مشکل شده‌اند.

در همین حال، اتحادیه اروپا با جدیت برنامه تحریم واردات نفت خام از روسیه را پیگیری می‌کند. این برنامه به افزایش قیمت برنت، حتی بیش از سایر انواع نفت خام اروپایی منجر شده است. گفته ‌می‌شود، تحریم کامل واردات نفت از روسیه که روندی تدریجی خواهد داشت، از ماه آگوست آغاز خواهد شد. با پایان معاملات هفتگی، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال به ۱۱۱ دلار و ۷۰ سنت رسید. هر بشکه نفت خام سبک آمریکا نیز به قیمت ۱۰۷ دلار به فروش رسید. در این میان، قیمت گاز طبیعی بیش از ۴.۳ درصد و نفت حرارتی نیز بیش از ۳.۶ درصد افزایش یافت. همچنین بنزین بیش از ۲.۷ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.

مجموعه این عوامل موثر بر عرضه و تقاضا نشان می‌دهد که هفته آینده نیز بازار جهانی نفت شاهد بی‌ثباتی و نوسان غیرعادی قیمت‌ها خواهد بود.

کد خبر 450284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =