بازار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد ریزش می‌کند؟ / آژیر خطر در بازارسرمایه به صدا درآمد

بازار هفته گذشته سبز آغاز شد، اما در پایان هفته و با خبر وضع عوارض بر صادرات مواد معدنی، فلزی و پتروشیمی به منظور حفظ ثبات قیمت‌ها در داخل کشور در اثر افزایش قیمت‌های جهانی، عرضه‌ها در بازار شدت گرفت؛ به‌طوری‌که تنها در یک روز در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول از سوی حقیقی‌ها از بازارسرمایه خارج شد.

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛ برای هفته جاری انتظار تداوم روند متعادل و منفی در سهم‌های مشمول عوارض صادراتی و به نوعی سهم‌های شاخص‌ساز را خواهیم داشت و امکان اصلاح شاخص تا محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد وجود دارد که باتوجه به گزارش‌های خوب شرکت‌ها در زمستان و نزدیک بودن فصل مجامع این اصلاح موقتی خواهد بود.

مهسا پاگلی، تحلیلگر شرکت تامین سرمایه امین در گفت و گو با صدای بورس گفت: بازار سرمایه از اواسط اسفند ۱۴۰۰ با رشد نرخ‌های جهانی، افزایش آرام نرخ دلار و رفع ابهام ناشی از تعیین تکلیف بودجه روند صعودی را آغاز کرد و در فروردین هم این روند ادامه یافت؛ به‌ طوری که شاخص کل با رشد حدود ۱۴ درصدی به محدوده یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد رسید.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۲۴ فروردین، ۶ روز ورود پول به میزان ۱،۳۷۰ میلیارد تومان و ۸ روز خروج پول حقیقی به میزان ۲،۵۱۰ میلیارد تومان به ثبت رسید.

پاگلی بیان کرد: بازار هفته گذشته سبز آغاز شد، اما در پایان هفته و با خبر وضع عوارض بر صادرات مواد معدنی، فلزی و پتروشیمی به منظور حفظ ثبات قیمت‌ها در داخل کشور در اثر افزایش قیمت‌های جهانی، عرضه‌ها در بازار شدت گرفت، به‌ طوری‌ که تنها در یک روز در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول از سوی حقیقی‌ها از بازارسرمایه خارج شد.

این کارشناس بازارسرمایه عنوان کرد: این مصوبه در حال حاضر برای شرایط بحرانی و به مدت دو ماه قرار است اجرایی شود، ولی در صورت ادامه جنگ اوکراین و روسیه و افزایش قیمت‌های جهانی امکان تمدید آن وجود دارد. این عوارض که قرار است به صورت پلکانی اخذ شود و سودآوری شرکت‌های مشمول را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ به عنوان مثال شرکت سنگ آهن گهر زمین در شفاف‌سازی خود در روز چهارشنبه، سود از دست رفته صادراتی شرکت را با فرض صادرات ۲ میلیون تن گندله و عوارض ۱۴ درصدی در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرده است.


  • بیشتر بخوانید:

سبقت گرفتگان هفته


تحلیلگر تامین سرمایه امین تصریح کرد: در همه‌گیری کرونا، بانک‌های مرکزی برای تقویت سمت تقاضا و مقابله با آسیب‌های اقتصادی، بسته‌های حمایتی وضع کردند.

به گفته وی اکنون با عبور از همه‌گیری، تورم جهانی به اوج خود رسیده است؛ به‌گونه‌ای که تورم آمریکا در بالاترین میزان ۴۰ ساله خود قرار دارد. در همین راستا فدرال رزرو افزایش نرخ بهره و کاهش ترازنامه را در دستور کار خود قرار داده که می‌تواند موجب فشار بر روی بازارهای مالی شود. از سوی دیگر طولانی شدن جنگ اوکراین و روسیه، بحران انرژی و کمبود عرضه می‌توانند موانعی برای کاهش زیاد قیمت کامودیتی‌ها باشند از این رو رصد داده‌های جهانی مهم خواهد بود.

این فعال بازارسرمایه افزود: در مجموع در هفته جاری با توجه به رسیدن شاخص کل به محدوده مقاومتی و رشد مناسب اکثریت سهام، احتمال سیو سود از سوی سهامداران زیاد است. بنابراین برای هفته جاری انتظار تداوم روند متعادل و منفی در سهم‌های مشمول عوارض صادراتی و به نوعی سهم‌های شاخص‌ساز را خواهیم داشت و امکان اصلاح شاخص تا محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد وجود دارد که با توجه به گزارش‌های خوب شرکت‌ها در زمستان و نزدیک بودن فصل مجامع این اصلاح موقتی خواهد بود.

کد خبر 450262

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    شاخص اگه اصلاح کنه باید سیمانی وشیمیایی وپالایشی وپتروشیمی اصلاح کنن که هرروز مثبت میشن نه خودرویی وبانکی که هرروز منفی هستن در ضمن شیمیایی وپالایشی وسیمانی وپتروشیمی دارن با شاخص دومیلیون به بالا معامله میشن ولی خودرویی وبانکی با شاخص زیر ششصد هزار واحد معامله میشن
  • امیدی IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    استاد مشخصه سهام فشل خودرویی داری کمتر 15% سود تقسیم میکنند واغلب معاملات درون ضربدری خانوادگی دارند در ضمن هزینه هنگفت بانکی ها با درامدشون نمیخونه 85%شان با حساب سازی سود نشان میدهند نه عملکردی
  • خوشدست IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    1 0
    پیگیری تحلیل های بازار سرمایه خانم پاگلی به همه سهامداران توصیه میکنم