فرسایش خاک به ۲ میلیارد تن در سال می رسد

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت سازمان جنگل ها گفت: متوسط سالانه فرسایش خاک در کشور حدود ۲ میلیارد تن است که شامل فرسایش آبی و فرسایش بادی می شود.

به گزارش صدای بورس، هوشنگ جزی گفت: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری‌ مسئله خاک از آب مهمتر است چرا که امکان تامین آب از طرق مختلف وجود دارد، اما به طور متوسط تشکیل یک سانتی متر خاک ۷۰۰ سال طول می کشد.

به گفته او، با وجود آنکه خاک های ما به غیر از مناطق شمالی تکامل یافته نیست، با بحث شوری و فرسایش شدید خاک در کشور مواجه هستیم.


بیشتر بخوانید: ایران غیرقابل سکونت می‌شود؟


آمارها نشان می دهد که با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری سالانه ۹ تن در هکتار از فرسایش خاک و ۶ تن از رسوب جلوگیری می شود که این امر بدان معناست که اجرای این عملیات حداقل ۴.۸ برابر اعتبارات تخصیص یافته صرفه اقتصادی دارد.

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت سازمان جنگل ها گفت: ۱۳۵ میلیون هکتار از عرصه های کشور عرصه های ملی است که برای کنترل فرسایش بادی و آبی خاک اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری، توسعه پوشش گیاهی در عرصه های مرتع، جنگل و بیابان و بحث های حفاظت و بیولوژیک را انجام می دهیم‌.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طبق گفته مسئولان سازمان جنگل هاعرصه های ملی کشور شامل مراتع و بیابان و خاک های زراعت کشاورزی دیم و آبی است که متاسفانه اراضی کشاورزی بدلیل مصرف بالای سموم و کودهای شیمیایی یا شخم زدن زیاد پودر می شود که معاونت های آب و خاک، زراعت و باغبانی باید به بحث کشاورزی حفاظتی ورود کنند.

کد خبر 450230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =