زور رمز ارزها به طلا نرسید

تحولات عرصه بین الملل، حمله روسیه به اوکراین و عدم کرنش غرب به این تحولات، بازار طلا را به شدت نوسانی کرده است. این نوسان طلا به طور کلی بالاتر از سطح ۱۹۰۰ دلار رخ می‌دهد به شکلی که قیمت طلا به سمت ۲هزار دلار تمایل دارد. همچنین تورم، ریسک‌های ژئوپلیتیک و کاهش قیمت رمزارزها ۳ عامل تاثیرگذار بر تحولات بازارهای جهانی است.

بانک‌های جهانی به دنبال افزایش ذخایر طلای خود از طریق خریدهای گسترده هستند و این موضوع رشد قیمت طلا در آینده را نشان می‌دهد. از طرفی تحولات بازار طلای ایران در حدود ۸۰ درصد از قیمت دلار اثر می‌پذیرد و اکنون قیمت دلار روندی افزایشی به خود گرفته است.

حسین اسدی نیا، کارشناس حوزه طلا در گفت و گو با اطلاعات بورس درباره تحولات بازار جهانی طلا و پیوستگی قیمت دلار و طلا سخن می‌گوید.

* عوامل تاثیر گذار بر بازار طلای جهانی را چه می‌دانید؟
تحولات بازار جهانی طلا در ماه‌های گذشته در سابقه بیش از صد ساله آن منحصر به فرد است. ریسک‌های ژئوپلیتیک بعد از دهه‌ها آرامش در جهان، رشد کرده است و طلا به عنوان شاخص ترس، این تحولات و ریسک‌ها را به خود می‌گیرد و باعث افزایش نرخ می‌شود. طلا در دوره اخیر با تحولات متفاوتی دست و پنچه نرم می‌کند ولی جالب اینجاست که هویت طلا دستخوش تحولات بزرگی نشده و اقبال به سمت طلا همچنان بالاست. رمز ارزها و بازار کریپتو تا حدودی تلاش کرده نقش‌ طلا را ایفا کند و بخشی از هویت آن را بگیرد اما در مجموع هنوز موفقیت بزرگی در این زمینه کسب نکرده است.

* تاثیر بحران‌ها در تحولات قیمت جهانی طلا چگونه است؟
تحولات عرصه بین الملل، حمله روسیه به اوکراین و عدم کرنش غرب به این تحولات، بازار طلا را به شدت نوسانی کرده است. این نوسان طلا به طور کلی بالاتر از سطح ۱۹۰۰ دلار رخ می‌دهد به شکلی که قیمت طلا به سمت ۲هزار دلار تمایل دارد. همچنین تورم، ریسک‌های ژئوپلیتیک و کاهش قیمت رمزارزها ۳ عامل تاثیرگذار بر تحولات بازارهای جهانی است.

* روند قیمت طلا در بازار داخل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شرایط سیاسی، اقتصادی و تورم، ۳ فاکتور اساسی تاثیرگذار بر نرخ طلا در کشور است. ما شاهد کش‌دار شدن مذاکرات وین هستیم؛ علاوه بر آن ساختار اقتصاد کشور به گونه‌ای نیست که ارزش دلار نسبت به ریال ضعیف شود. نقصان‌هایی که در ساختار اقتصادی کشور داریم باعث شده سطوح حمایتی دلار در ۲۵ و ۲۶ هزار تومان خیلی پر قدرت ظاهر شود و هر سطحی پایین‌تر از این نرخ ها (۲۵ هزارتومان) متاسفانه با استقبال خریداران مواجه شود. بنابراین هم بازار جهانی و هم بازارهای داخلی قیمت‌های خیلی پایینی را نشان نمی‌دهد و نمی‌توانیم شاهد ریزش قیمتی باشیم به شکلی که دلار با قیمت ۲۵ و ۲۶ هزار تومان نزدیک به کف است. ناگفته پیداست که عامل دلار در قیمت‌گذاری بازار طلای داخل چیزی در حدود ۸۰ درصد تاثیرگذار است.


  • بیشتر بخوانید:

۴ گروه مهم پس از احیای برجام / منتظر بازاری مثبت باشید


* به بازار کریپتوها هم نگاهی داشته باشیم.
این رمزارزها تلاش کردند بخشی از نقش بازار طلا را بر عهده بگیرند، در بخش‌هایی موفق و در مواردی هم ناموفق بودند. گاهی تحولاتی در جهان رخ داد که کریپتوها رشد کردند و گفته شد رمزارزها می‌توانند به عنوان شاخص رشد و گاهی شاخص ترس نقش آفرینی کنند. در زمان‌هایی نیز با رشد تورم، قیمت‌های کریپتو افزایش یافت و گفته شد این رمزارزها می‌توانند پوشش دهنده تورم باشند. هنوز از عمر رمز ارزها زیاد نگذشته و طبیعی است این کلاس دارایی با هویت محکم و قوی ظاهر نشود.

* دلیل اصلی تورم در دنیا چیست؟
تورم در سطح دنیا تبدیل به یک پدیده جهانی شده و در کشورهایی همچون آمریکا و اروپا رکوردهای جدیدی از تورم ثبت شده است. دلیل اصلی تورم جهانی کروناست. دولت‌ها برای مدیریت رکود حاصل از کرونا مجبور شدند سیاست های اقتصادی انبساطی را سرلوحه کارخود قرار دادند که تورم جهانی را در پی داشت. در ایران نیز برای مهار رکود مجبور شدیم سیاست های نسبتا انبساطی را در دستور کار قرار دهیم، قیمت های بازارهای جهانی مزید بر علت شد و تورم را در ایران بالاتر از سطوح پیش تجربه کردیم. ما سال ۱۴۰۰ را با تورم بیش از ۴۰ درصد به پایان رساندیم و تا کنون هیچ تحولی مثبتی رخ نداده که تورم را کاهشی پیش بینی کنیم. هنوز مشکلات ساختار اقتصادی پابرجاست و نرخ بهره، این تورم را ساپورت می‌کند و تحول خاصی دیده نمی‌شود. جنگ روسیه و اوکراین باعث شد مواد غذایی و کامودیتی‌ها در سطح جهان رشد کنند و هیچ گونه کاهشی در تورم مشاهده نمی شود و حتی سیاست های اقتصادی دولت نیز چنین سیگنالی به ما نمی دهد که منتظر تورم ۲۵ و یا ۳۰ درصدی باشیم.

* ارتباط بازار سرمایه ایران و تورم را چگونه می‌بینید؟
به نظر می‌رسد مذاکرات هسته‌ای در وین تا رسیدن به توافق با مشکلات بسیاری روبه‌رو است و افزایش قیمت طلا در آینده را در پی دارد. بازار بورس تهران نیز، بازاری تورم‌پسند است زیرا روند واردات، صادرات و دریافت پول تا حدود بسیاری امکان پذیر است. تورم در بازار جهانی و بازار داخل عنصر حمایتی از بازار سرمایه ایران است و چون بازار ایران کامودیتی محور است بر تمام شرکت‌ها تاثیر مثبت می گذارد.

* اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر گروه دارویی‌ها و غذایی چیست؟
بررسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر گروه دارویی‌ها و غذایی باید با چک کردن صورت های مالی انجام شود. متوسط p/e بازار بورس تهران به شکل ttm در حدود ۸ است، در حالی که p/e صنعت غذایی و دارویی به طور متوسط بالاتر از این رقم و در برخی شرکت‌ها ۱۳ و ۱۴ است، بنابراین باید در خرید و هیجان این گروه‌ها با احتیاط بیشتر برخورد کنیم. در سال ۱۴۰۰ بازار مسکن بهترین بازار در بین بازارهای موازی بود اما در سال ۱۴۰۱ بازار سرمایه می‌تواند در تک سهم‌ها و در انتخاب‌های خوب بازار بی‌نظیری باشد. تک‌سهم‌هایی که p/e پایین تر از متوسط بازار است می‌تواند بهترین مورد سرمایه گذاری باشد.

  • محبوبه قرمزچشمه - خبرنگار
کد خبر 450185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =