۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
چشم‌اندازی روشن بر سر راه طلا است؟

در حال حاضر قیمت طلا در کشورمان متأثر از دو عامل اصلی قیمت ارز و بهای جهانی طلاست که در این بین نرخ ارز نقش مهم‌تری نسبت به اونس طلا بازی می‌کند.

در ایران طلا همواره به عنوان یک سرمایه و پشتوانه برای خانواده‌ها تلقی شده و نقش مهمی در اقتصاد خانواده داشته است. گرچه در سال‌های اخیر صنعت طلا و جواهر کشور با اجرای قوانین و مقرراتی دست و پاگیر مانند قانون مالیات برارزش افزوده با رکود و چالش‌هایی مواجه شد و تمایل مردم را برای خرید طلا با رشد هزینه‌های آن کاهش داد، ولی با اصلاح این قانون و تدوین سند راهبردی صنعت طلا و جواهر کشور، چشم‌انداز روشنی برای صنعت طلا و جواهر کشور می‌توان متصور شد.

هم اکنون کشورمان جزو هفت کشور برتر در صنعت طلا و جواهر دنیاست و این ظرفیت را داراست که با اشتغالزایی، کارآفرینی و همچنین با صادرات و ارزآوری برای کشور نقش مهم و جایگاه متمایزی در اقتصاد کشور داشته باشد.

در حال حاضر قیمت طلا در کشورمان متأثر از دو عامل اصلی قیمت ارز و بهای جهانی طلاست که در این بین نرخ ارز نقش مهم‌تری نسبت به اونس طلا بازی می‌کند. در یک سال گذشته با آرامش نسبی در بازار ارز و مدیریت دلار توسط بانک مرکزی قیمت طلا و سکه نسبت به سالیان گذشته با ثبات نسبی همراه بوده که به نظر می‌رسد با تعامل سازنده با دنیا و تسهیل مراودات تجاری با دیگر کشورها این آرامش قیمت در این بازار تداوم داشته باشد.

اما در بخش جهانی، قیمت اونس طلا در سالیان اخیر با شروع همه‌گیری ویروس کرونا نوسان زیادی را تجربه کرد؛ به طوری‌که پس از آغاز فراگیری بیماری کرونا قیمت جهانی طلا با گذر از مرز ۲ هزار دلار به ۲۰۶۳ دلار رسید که رکورد بی‌سابقه‌ای در بهای این فلز زرد به حساب می‌آید. در بررسی روند قیمت بهای جهانی طلا در ۱۰ سال گذشته نوسانی بیش از هزار دلار را می‌بینیم که از افت و خیز اونس طلا در این سالیان حکایت می‌کند. در موارد موثر بر قیمت جهانی طلا وقایع و حوادث سیاسی، سیاست بانک‌های مرکزی جهان و تقاضا برای این فلز گرانبها همیشه تأثیرگذار بوده است.

اما آنچه برای طلا اتفاق افتاده، این است که این فلز یک پشتوانه برای سرمایه‌گذاری بوده و در مواقع بحران همیشه نقش مهم و تعیین کننده‌ای برای صاحبان سرمایه ایجاد کرده است. جایگاهی که حتی برخی سبدهای سرمایه‌گذاری جدید مانند رمزارزها نیز نتوانسته بر آن خدشه وارد کند و در دراز مدت برای خریداران این فلز گرانبها سودآوری و اطمینان خاطر را به همراه آورده است.

  • ابراهیم محمدولی - رییس اتحادیه طلا
کد خبر 450184

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =