۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
بازی خودرویی‌ها رو به پایان است؟  

قیمت جهانی فولاد در حال شکستن سقف تابستان پارسال است و قیمت اوره به سمت هزار دلار حرکت می‌کند اما در حرکتی برخلاف اصل بازار، دولت تعرفه‌گذاری شدید را برای صادرات وضع کرد. تعرفه از فروش وضع شده و تا ۲۲ درصد افزایش می‌یابد.

در این روزهای بازار با اخبار مصوبات جدید، ابهامات برجامی و کاهش قیمت نفت با توجه به احتمال آتش بس میان روسیه و اوکراین و مقاومت‌های شاخص سهم ها متعادل و منفی معامله شدند. در مقابل نزدیک بودن فصل مجامع می‌تواند محرکی جدید برای بازار و رشد سهم‌های جامانده بازار باشد. دلار روند صعودی گرفت و قیمت‌های جهانی حال و روز خوبی دارند.
قیمت جهانی فولاد در حال شکستن سقف تابستان پارسال است و قیمت اوره به سمت هزار دلار حرکت می‌کند اما در حرکتی برخلاف اصل بازار، دولت تعرفه‌گذاری شدید را برای صادرات وضع کرد. تعرفه از فروش وضع شده و تا ۲۲ درصد افزایش می‌یابد. عددی که عملا بسیاری از صنایع مانند فولادی و روی را به زیان می‌برد. بازار تأمین سرمایه‌ها داغ است، انتظار حرکت پول حقوقی‌ها از سپرده‌ها به صندوق‌ها، حرکت سرمایه به این بخش را تشدید کرده است. موضوعی که به افزایش دارایی تحت مدیریت، رقابت پذیری تأمین سرمایه‌ها در مقایسه با بازار بانک در جذب منابع منجر می‌شود البته آثار اقتصادی آن سنگین تر است. بازی خودرویی‌ها به نظر رو به پایان است. به خصوص شایعات منتشر شده در رسانه در خصوص وزارت صمت، احتمال ترمز در این صنعت را بیشتر کرده است. خودرو و خساپا عملا در مقاومت‌های اصلی خود گیر کرده‌اند. از سوی دیگر، بانک مرکزی بانک‌ها را ملزم به واگذاری سهام خزانه و سهام‌های تحت مدیریت شرکت‌های تابعه و صندوق‌های بازارگردانی به میزان مازاد ۱۰ درصد کرده است. بانک‌های صادرات، ملت و تجارت بیشترین انتفاع را از این واگذاری می‌برند و انتظار می‌رود رالی مشابه بانکی‌ها در این صنعت ایجاد شود.

اقبال به سهم‌های کوچک بازار
بازار در اولین روز هفته گذشته پرعرضه و نوسانی معامله شد که در نهایت آن شاخص کل با کاهش ۵ هزار واحدی در سطح یک میلیون و ۴۵۸ هزار واحد رسید. نمادهای بزرگ در منفی معامله شدند و کوچکترهای بازار مورد اقبال قرار گرفتند. رشد کرک اسپرد پالایشی‌ها و قیمت جهانی نفت به تأثیر از اتفاقات میان روسیه و اوکراین از دلایل توجه بازار به گروه پالایشی بود.

واگذاری سهام زیرمجموعه‌های بانک‌ها
در دومین روز هفته شاخص کل در کانال یک میلیون و ۴۷۴ هزار واحد ایستاد. بازار پرتقاضا بود و گروه‌های بانکی و خودرویی بهتر از گروه‌های دیگر معامله شدند. شایعه‌ای که بانک‌ها را مکلف کرده تا سهم‌های زیر مجموعه خود را واگذار کنند باعث شد که حقیقی‌های بازار تمایل به خرید این گروه داشته باشند. در سومین روز هفته شاخص کل با رشد حدود نیم درصدی توانست به رقم یک میلیون و ۴۷۹ هزار واحد برسد. ارزش معاملات خرد حدود ۵۴۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی ۱۵۰ میلیارد تومان بود. رقابت در بورس کالای سیمان و سود خوب در مجامع باعث شد که این گروه پرتقاضا معامله شوند. یکی از نامه‌های مهمی که در پایان بازار منتشر شد، وضع عوارض پلکانی شامل محصولات زنجیره فولاد از سنگ آهن تا شمش فولاد، محصولات زنجیره فلزات اساسی و محصولات زنجیره پتروشیمی و شیمیایی و برخی از صنایع دیگر می‌شود.

شوک وضع تعرفه عوارض صادراتی
در روز سه شنبه شاخص کل با کاهش حدود ۲ درصدی به کانال یک میلیون و ۴۴۵ هزار واحد بازگشت. ارزش معاملات حدود ۵۵۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی ۹۵۰ میلیارد تومان ثبت شد. بازار با عرضه سنگین در اغلب گروه‌ها همراه بود و سنگین‌ترین خروج نقدینگی در ۳ ماه اخیر ثبت شد. شوک وضع عوارض بر صادرات فولاد کشور باعث شد که شاهد اصلاح پرفشاری در بازار باشیم. حاشیه سود شرکت‌ها، خصوصاً شرکت‌های فولادی صادراتی تحت تأثیر این تعرفه قرار خواهد گرفت.
در آخرین روز هفته شاخص کل توانست سبزپوش به کار خود پایان دهد و رشد ۸ هزار واحدی را تجربه کند و به رقم یک میلیون و ۴۵۴ هزار واحد برسد. ارزش معاملات خرد حدود ۴۶۰۰ میلیارد تومان و ورود نقدینگی حقیقی حدود ۴۳ میلیارد تومان بود. بازار برخلاف روز گذشته تحت تأثیر بخشنامه عوارض صادراتی قرار نگرفت و بازار در همان ابتدای وقت با موج تقاضای بهتری مواجه شد و گروه‌های پالایشی که با صف خرید در اکثر نمادها همراه شد که با توجه به افزایش کرک اسپرد، پالایشی‌های این گروه بار دیگر مورد توجه قرار گرفتند. با توجه به اخبارهای این هفته در مورد تعرفه عوارض و نرخ ارز و مجامع انتظار می‌رود در هفته آتی بازاری نوسانی داشته باشیم.

  • ندا کریمی- کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 450168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رسول IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    بادمجان گران شد اما بورس برنگشت که حداقل دلمون خوش باشه پولمون برگشته