توصیه پزشکان برای روزه‌ داران دیابتی

در صورت داشتن دیابت پایدار و کنترل شده و عدم وجود مشکلات کلیوی یا قلبی عمده، روزه گرفتن در ماه رمضان بی خطر است اما لازم است این گزارش را تا انتها دنبال کنید.

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ طبق یک مطالعه، روزه گرفتن در ماه رمضان برای افراد مبتلا به دیابت نوع یک ، خطر بسیار بالایی دارد. این خطر به ویژه در بیمارانی که کنترل ضعیفی دارند و افرادی که دسترسی محدودی به مراقبت‌های پزشکی دارند یا ناآگاهی از کاهش قند خون، کنترل ناپایدار قند خون، یا بستری‌های مکرر در بیمارستان دارند ، تشدید می‌شود.

اما به دلیل اعتقادات مذهبی ماه مبارک رمضان، بسیاری از مردم روزه می‌گیرند. در ادامه به ارائه نکاتی مهم برای کسانی که دیابت دارند و در طول این ماه روزه می‌گیرند پرداخته‌ایم.

چه چیزی باید خورد؟

یک متخصص تغذیه در این زمینه می‌گوید: "غذای سحری یا وعده افطار را اولاً سبک و سنگین نکنید. هیدراته نگه داشتن بدن بسیار مهم است و مصرف رژیم کم نمک و کم چرب به طور کلی ترجیح داده می‌شود.

این متخصص در مورد مواردی که در این مدت باید از آنها پرهیز شود، می‌گوید: باید از مصرف غذاهای پرچرب و همچنین نوشیدنی‌های کافئین دار و نوشیدنی‌های گازدار و غیره با جایگزین کردن آن با سبزیجات برگ سبز، آجیل و مایعات پرهیز کنیم. همچنین از اقلام سرخ شده و غذاهای با محتوای نمک بالا خودداری شود. در مورد نوع غذایی که باید در طول افطار مصرف کرد، می‌گوید: از عادت معمول مصرف مقادیر زیاد غذاهای غنی از کربوهیدرات و چربی، به‌ویژه هنگام غروب آفتاب، باید پرهیز کرد.

پزشکان اکیداً به کسانی که دیابت بارداری دارند توصیه کرده‌اند که روزه نگیرند.


بیشتر بخوانید:

چه دمنوش‌هایی برای روزه داری مفید است؟


انسولین

این دکتر تغذیه توصیه می‌کند که توصیه های پزشک را برای روزه داری رعایت کنید، زیرا به گفته او، مدیریت سطح انسولین از طریق تغییر در داروها یا مصرف انسولین باید بر این اساس تنظیم شود. از آنجایی که مصرف غذا محدود به اواخر عصر و شب است، پزشک شما دوز عمده داروی دیابت را به زمان شب تغییر می‌دهد. کسانی که انسولین مصرف می‌کنند می‌توانند با پزشک خود در مورد چگونگی تغییر ایمن زمان‌بندی صحبت کنند.

ممکن است عوارض دیگری مانند قند، مشکلات کلیوی، مشکلات قلبی، درد عروقی، شرایط عروق محیطی و غیره وجود داشته باشد که باید قبل از تصمیم گیری برای روزه داری در نظر گرفته شود. مشاوره دوره ای مداوم مانند شمارش HbA1c و سطح قند باید قبل از مصرف ، کنترل و تنظیم شود.

سایر مسائل بهداشتی

طبق یک گزارش بهداشتی، برای افرادی که دارای عوارض دیابت مانند ضعف بینایی، آسیب عصبی، بیماری قلبی یا کلیوی هستند، روزه گرفتن می‌تواند مضر باشد.

در صورت داشتن دیابت پایدار و کنترل شده و عدم وجود مشکلات کلیوی یا قلبی عمده، روزه گرفتن در ماه رمضان بی خطر است. اگر فقط برای کنترل قند به انسولین وابسته هستید، بهتر است از روزه گرفتن در این زمان خودداری کنید نوع (دیابت ۱) یا مبتلا به دیابت نوع ۲ با کنترل ضعیف قند هستید. اگر موارد اخیر قند بسیار کم یا بسیار بالا دارید یا بیماری کلیوی دارید یا اخیراً سکته مغزی یا جراحی قلب داشته اید، باید از روزه گرفتن خودداری کنید.

کد خبر 449931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =