۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
چای سبز برای کرونا مفید است؟

چای سبز (Camellia sinensis) یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های مفید در سراسر جهان است. چای سبز که منشا آن چین است، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی و تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن و همچنین به دلیل فواید بسیار دیگری که برای سلامتی انسان دارد، مورد ستایش قرار گرفته است.

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ اخیراً نقش احتمالی چای سبز در مدیریت همه‌گیری ویروس کرونا، مورد بررسی قرار گرفته است. شاید شنیده باشید که نوشیدن چای سبز باعث پیشگیری یا درمان این بیماری می‌شود. در این مقاله، توضیح می‌دهیم که آیا چای سبز بر کووید-۱۹ تأثیر می‌گذارد یا خیر و نکاتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن ارائه خواهیم کرد؛

آیا چای سبز از کرونا پیشگیری یا آن را درمان می‌کند؟

چای سبز سرشار از پلی فنول‌های تقویت کننده سلامتی مانند اپی گالوکاتچین-۳-گالات (EGCG) است که دارای اثرات ضد ویروسی در برابر ویروس‌های RNA تک رشته‌ای (ssRNA) مانند زیکا، هپاتیت C، آنفولانزا ، تب دنگی و ... است. مانند اینها، کرونا یک ویروس ssRNA است. بنابراین، عصاره‌های چای سبز به دلیل نقش بالقوه‌شان در درمان ویروس و مدیریت همه‌گیری کرونا همچنان مورد بررسی قرار می‌گیرد. تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که عصاره چای سبز ممکن است با آسیب رساندن به پروتئین، جلوگیری از ورود آن به سلول های انسانی و کاهش حجم کلی ویروس، با ویروس کرونا مبارزه کند .

با این حال، درک این نکته مهم است که نوشیدن چای سبز به خودی خود نمی‌تواند از کرونا پیشگیری یا آن را درمان کند. اکثر مطالعاتی نشان می‌دهد آثار عصاره‌های چای سبز (EGCG) در مقادیر غلیظ بسیار بیشتر از آنچه در چای طبیعی یافت می‌شود، وجود دارد. علاوه بر این، EGCG هنگامی که به صورت خوراکی از چای مصرف می‌شود، جذب ضعیفی می‌شود. با این وجود، عصاره چای سبز ممکن است پتانسیل استفاده برای درمان طبیعی کرونا را پس از تحقیقات و آزمایشات انسانی بیشتر داشته باشد.

به یاد داشته باشید، بهترین راه برای جلوگیری از بیماری جدی ناشی از کووید-۱۹، واکسن زدن، حفظ فاصله فیزیکی و شستن مکرر دست‌ها است. در اینجا می‌توانید درباره واکسن‌های کرونا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

خلاصه : نوشیدن چای سبز نمی‌تواند از ویروس کرونا پیشگیری یا آن را درمان کند، اما عصاره‌های غلیظی مانند EGCG ممکن است پس از تحقیقات و آزمایش‌های انسانی بیشتر برای درمان طبیعی استفاده شود.


بیشتر بخوانید:

معرفی ۸ دمنوش که قند خون را پایین می‌آورد


آیا نوشیدن چای سبز در صورت ابتلا به کرونا مزایایی دارد؟

عفونت کرونا می‌تواند باعث التهاب شود که با علائمی مانند خستگی، درد عضلانی و درد مفاصل مرتبط است. چای سبز ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشد. نشان داده شده است که التهاب مضر مرتبط با ویروس کرونا را کاهش می‌دهد و به طور بالقوه این علائم را کاهش می‌دهد . EGCG موجود در چای سبز همچنین ممکن است با سرکوب فعالیت ویروسی دوره عفونت را کوتاه کند، اگرچه این اثر فقط در مطالعات لوله آزمایش مشاهده شده است. قبل از اینکه بتوانیم نتیجه گیری کنیم، به تحقیقات انسانی نیاز داریم . چای سبز همچنین منبعی از سایر مواد مغذی حمایت کننده سیستم ایمنی مانند روی، آهن و سلنیوم است - البته در مقادیر کم. صرف نظر از این، ممکن است متوجه شوید که نوشیدن یک فنجان چای سبز گرم در طول عفونت کرونا شما به سادگی تسکین دهنده است.

خلاصه : چای سبز ممکن است التهاب مضر مرتبط با کرونا را کاهش دهد و به طور بالقوه علائم منفی ناشی از ویروس مانند دردهای عضلانی را بهبود بخشد. همچنین منبعی از مواد مغذی حمایت کننده سیستم ایمنی است، اگرچه آنها فقط در مقادیر کمی وجود دارد.

چای سبز و سلامت سیستم ایمنی بدن

چای سبز حاوی مقادیر کمی از ریزمغذی‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی زیر است :

  • روی: ممکن است گونه‌های مضر اکسیژن فعال ناشی از عفونت‌ها را کاهش دهد.
  • سلنیوم: سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت ها تحریک می‌کند.
  • مس: فعالیت سلول‌های کشنده طبیعی بدن را افزایش می‌دهد.
  • ویتامین B2: عملکرد آنتی بادی را در برابر عفونت‌های ویروسی تقویت می‌کند.
  • ویتامین B12: تولید سلول‌های ایمنی را افزایش می‌دهد.

چای سبز کمبود مواد مغذی سلامت سیستم ایمنی را مختل می‌کند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود سلنیوم ممکن است به بیماری شدیدتر ناشی از کرونا کمک کند. دم کرده چای سبز - تهیه شده با خیساندن برگ های چای سبز خشک یا یک چای کیسه ای در آب داغ - حاوی سطوح مختلفی از این ریزمغذی ها است که بستگی به کیفیت خاکی دارد که در آن رشد کرده است. به طور کلی، غلظت ریز مغذی ها در چای سبز کم به نظر می‌رسد.

خلاصه : چای سبز حاوی مقادیر کمی از ریزمغذی‌ها روی، مس، سلنیوم و ویتامین‌های B2 و B12 است که همه آنها سلامت سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

نکاتی برای تقویت سیستم ایمنی

چای سبز فقط حاوی مقادیر کمی از ریز مغذی‌های تقویت کننده سیستم ایمنی است. از چای سبز دم کرده همراه با این نکات برای حمایت بهتر از سلامت کلی سیستم ایمنی خود لذت ببرید:

  • مصرف غذاهای ضد التهاب، به ویژه میوه و سبزیجات را افزایش دهید.
  • به طور منظم ورزش کنید (مگر اینکه در حال حاضر بیمار باشید).
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید، زیرا سلامت سیستم ایمنی را به خطر می‌اندازد.
  • شستن دست‌ها و بهداشت دست‌ها را با ضدعفونی کننده‌ها تمرین کنید تا انتشار ویروس را محدود کنید.
  • هر شب ۷ تا ۹ ساعت خواب با کیفیت را هدف قرار دهید، زیرا خواب ضعیف ممکن است سلامت سیستم ایمنی را مختل کند.

خلاصه : مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید، به طور منظم ورزش کنید، از استعمال دخانیات خودداری کنید، شستن دست‌ها و بهداشت دست‌ها را تمرین کنید و ۷ تا ۹ ساعت در شب را هدف گذاری کنید تا سلامت ایمنی خود را تقویت کنید.

چای سبز یک نوشیدنی محبوب است که اغلب به عنوان یک نوشیدنی بهداشتی از آن یاد می‌شود. برخی ادعاها ممکن است درست باشد. نقش بالقوه آن در مبارزه با کرونا همچنان در حال بررسی است، اما نوشیدن چای سبز برای پیشگیری یا درمان کرونا ثابت نشده است. مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید، به طور منظم ورزش کنید، از سیگار کشیدن خودداری کنید، دست‌ها را بشویید و بهداشت دست‌ها را رعایت کنید، و ۷ تا ۹ ساعت در شب بخوابید تا سلامت ایمنی خود را تقویت کنید. واکسیناسیون علیه کرونا ، همراه با فاصله گذاری فیزیکی و پوشاندن در صورت لزوم، بهترین راه برای محافظت از خود و دیگران در برابر بیماری شدید است.

کد خبر 449914

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • واکسن آنفلوآنزا چند؟

    واکسن آنفلوآنزا چند؟

    معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، قیمت انواع واکسن آنفلوآنزا را در محدوده ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =