۲ قسم صنایع پیشرو در سال ۱۴۰۱/ چشم‌انداز دارویی‌ها و اوره‌ای‌ها

با آزادسازی ارز ۴۲۰۰ تومانی سهام شرکت‌های دارویی، غذایی و روغن خوراکی رشد خواهد کرد.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ بورس ایران تنها در بخش مربوط به کامودیتی‌ها با بورس‌های بزرگ جهان در ارتباط است و پاشنه آشیل صنعت بانک ایران، FATF است که و لیدری بانکی‌ها ارتباط مستقیم با این موضوع دارد. پرسش مهم این است که آیا روغنی‌ها و دارویی‌ها در صنایع پربازده قرار خواهند گرفت؟

سید فرهنگ حسینی، مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر در ارتباط با شرایط بازار سرمایه در چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت به صدای بورس گفت: صنایع پیشرو در سال ۱۴۰۱ در ۲ بخش قابل بررسی هستند، صنایع منتفع از آزادسازی ارز ۴۲۰۰ تومانی و صنایع منتفع از رشد قیمت جهانی تحت تاثیر جنگ اکراین روسیه. گروه اول شامل شرکت‌های دارویی، غذایی و روغن خوراکی است و در گروه دوم پالایشی و اوره‌ای‌ها و برخی معدنی و فلزی‌ها مانند روی و آلومینیوم قرار دارد.

همسبتگی قیمتی بورس ایران و قیمت کامودیتی‌های جهان

وی با بیان اینکه بازار ایران در کالاهای قابل تجارت از جمله کامودیتی‌ها تحت تاثیر جهان است، گفت: ۷۰ درصد بورس هم همین صنایع هستند، اما در بورس‌های بزرگ جهان، صنایع غالب فناوری اطلاعات و خدمات است، لذا در ظاهر رابطه‌ای بین بورس ایران و جهان نیست، اما بین قیمت کامودیتی جهان و بورس ایران همبستگی بالایی وجود دارد.


بیشتر بخوانید:

سکان کنترل تورم چگونه در دست دولت می‌چرخد؟


لیدرها در صورت توافق

گروه خودرویی و بانکی در صورت توافق ایران و کشورهای ۱+۵ صنعت لیدر خواهند بود. در روزهای اخیر موضوع واگذاری سهام تودلی خودروسازان منجر به اقبال بازار به این گروه شد، اما با توجه به فشارهایی که به صنعت خودرو است، در شرایط کنونی قبل از توافق انتظار نمی‌رود خریدار خصوصی خاصی وارد میدان شود.

کار برای گروه بانکی‌ها سخت‌تر است

گروه بانکی نیز در صورت رفع تحریم‌ها، FATF و ارتباط بین‌المللی می‌تواند درآمدهای LC ( اعتبار اسنادی) بالایی کسب نماید و شرکت های واردکننده نیز از طریق LC می‌توانند سرمایه در گردش درگیر خود را شدیدا کاهش دهند و کلیت بورس منتفع می‌شود.

کد خبر 449782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =