ضرورت حمایت " جسورانه " از دانش‌بیان‌ها

هر چند به نظر نمی‌رسد کار ویژه‌ای از طرف سازمان بورس برای این شرکت‌ها در سال جاری صورت گیرد اما تحقق این امر نیازمند تصمیمات جسورانه است که با محافظه‌کاری متولیان سازمان بورس دور از ذهن است. مگر اینکه تصمیم انقلابی، جسورانه و شجاعانه‌ای از سوی آنها گرفته شود.

شعار سال ۱۴۰۱ در حالی به نام تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین نامگذاری شده است که تا کنون بازخورد خاصی از سوی سازمان بورس برای شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله شرکت پتروصنعت گامرون که به دلیل احیای کاتالیست نقره به عنوان تولیدکننده نمونه معرفی شده عملیاتی نشده است.
این رویکرد ۶ سال گذشته زمانی که مقام معظم رهبری شعار سال را به نام شرکت‌های متوسط و کوچک نامگذاری کرد، مطرح شد اما از آن زمان تا کنون نه تنها اتفاق خاصی برای تحقق آن صورت نگرفته است بلکه ثمره‌ای هم به دنبال نداشته است.
این بی‌توجهی‌ها در حالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان باید تمام تعهدات لازم را براساس یک شرکت پذیرفته شده در بازار اول بورس اجرایی کنند در حالی‌که سازمان بورس نه تنها کوچکترین منفعتی برای این شرکت‌ها قائل نمی‌شود بلکه اجازه خریداری صندوق‌ها را به این شرکت‌ها نمی‌دهد و حتی محدودیت‌های زیادی را هم برای آنها به ویژه sme‌ها قائل می‌شوند.
نکته مهم دیگر در این میان این است که شعار سال ۱۴۰۱ به نام شرکت‌های دانش‌بنیان نامگذاری شده است؛ شرکت‌هایی که در سال‌های گذشته سهم بزرگی از اشتغال واقعی کشور را به طور مستقیم و غیرمستقیم عهده‌دار بودند اما به دلیل بی‌توجهی‌ها آنطور که باید و شاید نتوانسته‌اند اهداف مورد نظر را محقق کنند و به نوعی بسیار عقب هستند. علاوه بر این، هم‌ اکنون بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپی در بدو ورود به بورس با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و سازمان بورس هنوز در بحث‌هایی چون ثروت‌های محلی، شناسایی اموال و روش‌ها برای حمایت از این شرکت‌ها با چالش‌های زیادی روبه‌رو است.
ظاهرا سازمان بورس هنوز طرحی برای تحقق شعار امسال ندارد چرا که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان که ارزشگذاری بالایی دارند نتوانسته‌اند مجوز لازم را برای ورود به بورس دریافت کنند. البته ناگفته نماند که شرکت‌های دانش‌بنیان متوجه چالش‌ها و محدودیت‌های متولیان سازمان بورس به دلیل نوپا بودن صنعت دانش بنیان هستند و هر چند آنها قصد حمایت از سرمایه‌گذاران خرد را دارند اما نگاهشان نباید به گونه‌ای باشد که موجب حذف این شرکت‌ها از بازار سرمایه شود.
اکنون شرایط باید به گونه‌ای فراهم شود که شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند از بازار سرمایه بهره ببرند و صندوق‌های جسورانه بیش از پیش برای حمایت از شرکت‌های استارت‌آپ‌ و دانش‌بنیانی که هم‌اکنون دچار خمودگی هستند، وارد عمل شوند. بنابراین سازمان بورس باید از صندوق‌های جسورانه نیز حمایت بیشتری کند.
هر چند به نظر نمی‌رسد کار ویژه‌ای از طرف سازمان بورس برای این شرکت‌ها در سال جاری صورت گیرد اما تحقق این امر نیازمند تصمیمات جسورانه است که با محافظه‌کاری متولیان سازمان بورس دور از ذهن است. مگر اینکه تصمیم انقلابی، جسورانه و شجاعانه‌ای از سوی آنها گرفته شود.

  • حامد واحدی - رئیس هیات مدیره شرکت گامرون
کد خبر 449697

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =