تامین زمین بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در طرح نهضت ملی مسکن

اصلانی گفت: در تمام استان ها تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن داشته ایم و تاکنون تامین زمین بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد صورت گرفته است.

به گزارش صدای بورس، در گفت و گو ی ۱۸:۳۰ امروز فرزانه اصلانی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و ایرج رهبر رئیس کانون انبوه سازان در خصوص روند تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن به شوالات زیر پاسخ دادند.

سوال: ۷۰ درصد اراضی مسکن ملی تامین شده، سهم کدام استان ها در تامین زمین بیشتر بوده است؟

اصلانی: در تمام استان ها تامین زمین داشته ایم برخی استان ها که کوهستانی هستند و دولت زمین کمتر داشته مشکلاتی داشته اند اما فقط در برخی از شهرها نتوانسته ایم زمین تامین کنیم و استانی نبوده که در آن تامین زمین اصلا نداشته باشیم.

سوال: در خصوص مشکلات تامین زمین در استان تهران توضیح دهید.

اصلانی: در کلان شهرها که مشکل تامین زمین داریم و زمین های شهر گران قیمت است تامین زمین در شهرهای جدید انجام می شود. در تهران در شهر جدید پردیس ،پرند، ایوانکی و هشتگرد تامین زمین می شود و در رباط کریم، پاکدشت و ورامین هم زمین این کار صورت گرفته است.

سوال: دلیل مشکل تامین زمین در رودهن ، بومهن و دماوند چیست؟

اصلانی: در این شهرها تخصیص واحد مسکن ملی تنها برای ساکنین خود شهرها است. زمین در این ۳ شهر هم تامین شده و در شهر دماوند طرح ها پیشرفت خوبی داشته اند. ممکن است در ثبت نام های اخیر تعداد ثبت نام شده ها بیشتر از زمین بوده که در این خصوص هم راهکارهایی اخذ شده که ادارات کل تامین زمین را انجام دهند.

دستگاه های دولتی مکلفند زمین ها را در اختیار این طرح قرار دهند که تاکنون همکاری نکرده اند. تمام این زمین های داخل محدوده را وزارت راه و شهرسازی تامین کرده است.

سوال: چرا در تفاهمنامه با انبوه سازان از ۲۰ هزار تامین زمین در تهران تنها برای ۳ هزار واحد تامین زمین صورت گرفته است؟

اصلانی: در کل در طرح نهضت ملی برای ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تامین زمین صورت گرفته است. حدود ۱ میلیون واحد داخل محدوده است و کاربری مسکونی دارد یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد هم خارج از محدوده است و نیاز به تغییر کاربری دارد در حوزه های مختلف استانی در حال بررسی است.


بیشتر بخوانید: رشد خزنده قیمت مسکن به ۱۴۰۱ رسید


۵۳۰ هزار واحد هم در طرح اقدام ملی شروع پروژه داشتیم که پیشرفت ۱۰ درصدی دارند که اینها هم در حال اجرا هستند.

در برخی استان ها از جمله تهران ممکن است تامین زمین با مشکل مواجه شده باشد اما در همین راستا در استان تهران ۳۰ هزار واحد کلنگ زنی داشته ایم. در تفاهمنامه ای که با انبوه سازان بسته شده تامین زمین انجام نشده اما در حوزه متولی های دیگر تامین زمین انجام شده است.

۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند

۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار نفر حائز شرایط اولیه بودند و افرادی که پول واریز کرده اند به زیر ۵۰۰ هزار نفر می رسند بنابراین برای متقاضیان موثر مشکل تامین زمین نداریم بلکه این صحبت ها برا یتکلیف ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال است.

به طور متوسط سالی یک میلون واحد باید ساخته شود. مشکلی در تامین زمین نداریم. به دنبال این هستیم تا ماده ۱۰ قانون جهش تولید را اجرا کنیم و به طور کلی مشکل را حل کنیم. برای بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکوتی که هنوز هم متقاضی ندارند تامین زمین کرده ایم.

سوال: نظر شما در رابطه با تامین زمین مسکن ملی چیست؟

ایرج رهبر: مسئله اصلی در جهش تولید مسکن تامین زمین است تا تجربه تلخ مسکن مهر تکرار نشود. قرار است روی جایگزینی زمین در طرح نهضت ملی مسکن دقت بیشتری صورت بگیرد تا واحدهای ساخته شده به درد مردم متقاضی بخورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تاکنون ۵ میلیون ۴۰۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند که البته ریزش هم دارد. زمین هایی که دستگاه های دولتی باید واگذار کنند به مشکل برخورده است.

در تهران سال گذشته در طرح نهضت ملی مسکن تفاهم نامه ای با اداره کل راه و شهرسازی امضا شده که به تعداد ۲۰ هزار واحد تامین زمین صورت بگیرد اما بعد از گذشت یک سال تنها برای ۳هزار و ۲۰۰ واحد تامین زمین انجام شده است.

کد خبر 449689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =