۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۳
قیمت نفت اوج گرفت

قیمت نفت در اوایل معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر ابهام‌های جدیدی که نگرانیها نسبت به اختلالات عرضه را برانگیخت، افزایش یافت.

به گزارش صدای بورس، بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۵۸ سنت معادل ۱.۵ درصد افزایش یافت و به ۱۰۹ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و ۶۱ سنت معادل ۱.۶ درصد افزایش یافت و به ۱۰۴ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص اندکی پس از این که کویچی هاگیودا، وزیر صنعت ژاپن گفت آژانس بین‌المللی انرژی همچنان سرگرم کار روز جزییات دور دوم برداشت هماهنگ از ذخایر نفت استراتژیک است، بیش از دو دلار در هر بشکه صعود کرده بودند. ژاپن پس از اعلان رسمی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی، قصد دارد درباره برنامه آزادسازی نفت از ذخایر اضطراری خود تصمیم گیری کند.

کشورهای هم‌پیمان آمریکا روز جمعه با دومین برداشت هماهنگ از ذخایر استراتژیک خود برای آرام کردن بازار موافقت کردند اما حجم نفتی که آزاد خواهد شد، هنوز مشخص نشده است و قرار است به زودی جزییات آن اعلام شود.

معاملات نفت روز دوشنبه تحت تاثیر چشم انداز تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و توقف مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران، با بیش از سه درصد افزایش بسته شده بودند.

شرکت مشاوره وود مک کنزی روز دوشنبه برآورد کرد اعضای اتحادیه اروپا و اقتصادهای پیشرفته شامل ژاپن و کره جنوبی ممکن است گریدهای مشابه را جایگزین حدود ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت روسیه کنند. این نفت احتمالا از خاورمیانه می‌آید که معمولا خریداران اصلی آن چین و هند هستند.


بیشتر بخوانید: تب طلای سیاه / جنگ در اوکراین چگونه نفت را به صدر بازارهای جهانی برد؟


شرکت دولتی پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور هند در اقدامی کم سابقه از تخفیف چشمگیر نفت روسیه استفاده کرد و یک میلیون بشکه نفت اورال روسیه را برای بارگیری در ماه مه خریداری کرد.

الکس سان، مدیر مشاوره وود مک کنزی با اشاره به این که تخفیف چشمگیر نفت اورال روسیه، فرصت خرید جدید برای چین ایجاد کرده تا ذخایر خود را پر کند، در این باره گفت: تجارت جهانی نفت خام با سواپ نفت بین اقتصادهای توسعه یافته‌ای که به تحریم خودخواسته نفت روسیه دست زده‌اند و بازارهای در حال توسعه که متقاضی نفت ارزان این کشور هستند، متعادل خواهد شد.

در این بین، عربستان سعودی قیمت فروش نفت خود برای همه مناطق را افزایش داد و قیمت فروش نفت این کشور به آسیا به بالاترین رکورد همه زمان‌ها صعود کرد. آرامکوی سعودی قیمت فروش رسمی ماه مه به آسیا را برای نفت سبک خود ۹ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت پایه نفت عمان/دوبی تعیین کرد که بالاترین نرخ اضافه تاکنون محسوب می شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش رویترز، بزرگترین افزایش قیمت فروش نفت عربستان برای آسیا و پس از آن برای شمال غربی اروپا، مدیترانه و آمریکا بود. این افزایش قیمت همزمان با مختل شدن صادرات نفت روسیه تحت تاثیر تحریم‌های دولتهای غربی و تحریم‌های خودخواسته خریداران دیگر صورت گرفته است. آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرده که بازارهای نفت از آوریل ممکن است سه میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را از دست دهند.

کد خبر 449597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =