سکان کنترل تورم چگونه در دست دولت می‌چرخد/ تورم الان چند است؟/ کاهش تورم از ۴۰ به ۳۰ شدنی است؟

عملکرد این دولت تفاوتی با گذشته نکرده است. در واقع فضا همان است و تورم نقطه به نقطه تنها در حدود ۲ یا ۳ دهم درصد، از ۴۰ درصد کم شده است.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ کنترل تورم توسط دولت یکی از مهمترین موضوعات کنونی اقتصاد ایران است.

سید کمال سید علی، کارشناس ارز در ارتباط با عملکرد دولت سیزدهم در مهار تورم بیان کرد: فروش اوراق،‌ عملکرد سیستم بانکی، اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی در دولت سیزدهم نشان‌گر آن است که به طور مشخص، عملکرد این دولت تفاوتی با گذشته نکرده است. در واقع فضا همان است و تورم نقطه به نقطه تنها در حدود ۲ یا ۳ دهم درصد، از ۴۰ درصد کم شده است.
وی ارتباط با کنترل تورم توسط دولت گفت: آنچه مشخص است، این است که دولت برای اینکه مشکل کسری بودجه را حل کند و چاپ اسکناس نکند باید بتواند به اندازه‌ای که در بودجه پیش‌بینی شده، نفت بفروشد و و منابع ارزی به‌دست بیاورد.

سید علی با اشاره به آنکه امسال افزایش حقوق نیز مطرح شده است، گفت: با کسب منابع ارزی می‌توانیم واردات کالا و پرداخت حقوق کارمندان، بازنشستگان تامین اجتماعی، یارانه و افزایش حقوق‌ها را مدیریت کنیم.


بیشتر بخوانیم:

بازار فلزات لندن چقدر از تحریم‌ها علیه روسیه اثر می‌گیرد/ منافع ملی اولویت اصلی


این کارشناس ارز افزود: باید درآمد دولت افزایش یابد که کسری بودجه بوجود نیاید. فروش یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت با قیمتی در حدود ۱۲۰ دلار تاثیر مثبت دارد اما اگر بتوانیم فروش نفت را به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم، می‌توانیم به ۳۶ میلیارد دلار درآمد ارزی اضافه‌تر از فروش نفت فعلی برسیم و در این صورت است که می‌توان نرخ تورم را به حدود ۳۰ درصد رساند و بازار ارز را در همین محدوده فعلی مهار کرد.
وی بیان کرد: اگر افزایش قیمت ارز نداشته باشیم، پرداخت‌هایی هم صورت بگیرد تورم را می‌توان کنترل کرد اما گر مذاکرات طولانی‌تر شود و نتوانیم درآمد ارزی داشته باشیم امکان کاهش تورم به زیر ۳۰ درصد و مدیریت بازار ارز را نخواهیم داشت.
سید علی افزود: نمی‌توان به مسائل اف ای تی اف و احیای برجام بی تفاوت بود باید مشکلاتی که در منطقه داریم را حل کنیم و با گسترش روابط، صادرات را به منطقه افزایش دهیم.

کد خبر 449593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =