یک خطر دلاری برای صادرات ایران

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با اجرای دوباره برجام می‌توان انتظار داشت که صادرات کشور افزایش پیدا کند اما در عین حال در حوزه قیمت ارز نیز نگرانی‌هایی وجود دارد.

به گزارش صدای بورس، مهرداد عباد اظهار کرد: خوشبختانه آمارهای تجاری ایران در سالی که گذشت رشد قابل توجهی را به ثبت رساند و این موضوع امیدواری‌هایی را برای بهبود نسبی شرایط در سال جاری به وجود آورده است. البته برای نگاه مثبت قطعی به این آمارها باید چند موضوع را نیز در نظر گرفت.

وی با اشاره به کاهش نسبی محدودیت‌های کرونایی، بیان کرد: قطعا بهبود نسبی شرایط کرونایی در آمار نهایی تجارت ما تاثیر مثبت داشته است. در کنار آن در ماه‌های پایانی سال، قیمت ارز نیز افزایشی نسبی را تجربه کرد که این موضوع نیز می‌تواند برای صادرات ما در حوزه افزایش رقابت پذیری تاثیر مثبت داشته باشد. در نهایت باید این را نیز در نظر داشت که ما در ایران آمارهای متفاوتی را از سوی نهادهای مختلف منتشر می‌کنیم که بعضا با هم تناقض دارند یا مشخص نیست کدام ارز را برای آمار نهایی تجارت مبنا قرار داده‌اند و از این رو باید قبل از خوشبینی به آمارها چند عامل را نیز دخیل کنیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در صورت احیای توافق هسته‌ای، می‌توان انتظار داشت که صادرات ایران افزایش قابل قبولی را تجربه کند، توضیح داد: البته باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشیم که اگر با احیای برجام، بنا باشد نرخ ارز به شکل ناگهانی کاهش پیدا کند، این موضوع بر صادرات ما تاثیر منفی خواهد داشت و رقابت پذیری کالاهای ایرانی را کاهش می‌دهد. از این رو انتظار این است که در صورت لغو تحریم‌ها، دولت برای مدیریت بازار ارز یک برنامه دقیق داشته باشد.


بیشتر بخوانید: کدام کشور بیشترین کالا را از ایران می‌خرد؟


عباد افزود: در کنار آن، موضوع اف ای تی اف و برنامه‌ریزی برای نحوه استفاده از فرصت‌های جدید نیز مسائلی است که باید تکلیف آنها در سال جاری مشخص شود و پس از آن انتظار داشت که بهبود آمارهای صادراتی به ثبت برسد.

وی درباره منفی بودن تراز تجاری ایران با وجود ممنوعیت واردات تعداد زیادی از کالاها به کشور، گفت: در شرایط فعلی با توجه به محدودیت‌هایی که در عرصه بین المللی وجود دارد، می‌توان انتظار داشت که واردات کالاهایی که مشابه داخلی با کیفیت دارند، محدود شود اما در نهایت در این تردیدی نیست که نمی‌توان به شکل بلندمدت بر تجارت محدودیت اعمال کرد.

عضو اتاق تهران به ایسنا گفت: البته تراز تجاری تنها یکی شاخص‌های بررسی وضعیت تجاری هر کشور است و باید تلاش کرد با بهبود فعالیت‌های صادراتی از افزایش کیفیت گرفته تا بهبود بسته بندی و توزیع، شانس حضور ایرانی‌ها در بازارهای بین المللی را افزایش داد. از طرف دیگر نیز با بهبود صادرات نفتی، می‌توان انتظار داشت که بخشی از آمار در کوتاه مدت به این وسیله جبران شود و در گام بعدی راه برای افزایش تولید مواد اولیه و کاهش وابستگی به واردات برداشته شود.

کد خبر 449424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =