«تجارت» در مستطیل سبز

قرعه‌کشی رقابت‌های جام جهانی قطر روز جمعه ۱۲ فروردین برگزار شد و کشورهای عضو هر گروه مشخص شدند.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ بر اساس قرعه‌کشی انجام شده، ایران با کشورهای آمریکا، انگلستان و برنده بازی‌های پلی‌آف اروپا یعنی یکی از سه کشور اوکراین، اسکاتلند و ولز هم‌گروه شده است. قرار گرفتن ایران در این گروه، واکنش‌های مختلفی را در فضای مجازی برانگیخت و دستمایه شوخی‌های کاربران شد. در این گزارش، با نگاهی متفاوت به این موضوع، قصد داریم به بررسی اجمالی روابط تجاری ایران با کشورهای گروه B در جام جهانی فوتبال قطر بپردازیم.

بر اساس آمارهای موجود، حجم تجارت ایران با آمریکا در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسید. در سال ۲۰۲۱، سهم صادرات آمریکا به ایران معادل ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بود و ایران در میان مقاصد صادراتی آمریکا به رتبه ۱۸۰ دست یافت. همچنین واردات آمریکا از ایران در این سال با افت قابل توجه ۶۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسید و ایران رتبه ۲۰۷ را در میان کشورهای صادرکننده به آمریکا کسب کرد. در واقع مبادلات تجاری ایران و آمریکا حجم ناچیزی از تجارت بین‌المللی دو کشور را تشکیل می‌دهد.

از سه ماه چهارم ۲۰۲۰ تا سه ماه چهارم ۲۰۲۱ حجم تجارت ایران و انگلستان نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن به طور میانگین ۱۶.۵ درصد کاهش یافت و در مجموع به ۲۱۰ میلیون دلار رسید. در این مدت، میزان صادرات ایران به انگلستان با ۱۵.۲ درصد افت به حدود ۵۰ میلیون دلار و میزان صادرات انگلستان به ایران با ۱۸ درصد کاهش به حدود ۱۶۰ میلیون دلار رسید. از سال ۲۰۱۷ تاکنون حجم صادرات انگلستان به ایران روندی نزولی داشته است. یادآور می‌شود، ایران تحت تحریم‌های مالی انگلستان قرار دارد.


بیشتر بخوانید: برنامه کامل بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر


بر اساس آخرین آمارهای موجود که مربوط به سال ۲۰۲۰ است، حجم تجارت بین ایران و اوکراین در این سال به بیش از ۳۰۵ میلیون دلار رسید که از آن میان، سهم صادرات ایران به اوکراین معادل ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار و واردات از این کشور ۲۵۹ میلیون دلار بوده است. پس از بروز تنش میان ایران و اوکراین، حجم تجارت دو کشور روندی نزولی پیدا کرده است.

دو کشور ولز و اسکاتلند در واقع زیرمجموعه انگلستان و بخشی از بریتانیای کبیر هستند، بنابراین آمار مستقل و قابل استنادی از حجم تجارت بین ایران با این دو کشور وجود ندارد.

ارقام فوق در حالی به ثبت رسیده که تولید ناخالص داخلی آمریکا، انگلستان، ایران و اوکراین به ترتیب ۲۵ هزار میلیارد دلار، ۲ هزار و ۸۶۰ میلیارد دلار، ۴۵۰ میلیارد دلار و ۱۶۵ میلیارد دلار اعلام شده است.

در مجموع حجم تجارت ایران با رقبای فوتبالی‌اش در جام جهانی قطر کمتر از ۶۰۰ میلیون دلار است که رقم کوچکی از تجارت بین‌المللی ایران را شامل می‌شود و هیچ یک از این کشورها از جمله مقاصد مهم صادراتی یا مبادی اصلی وارداتی ایران به شمار نمی‌روند. اما در رقابت‌های جام جهانی فوتبال باید دید ایران که در عرصه تجارت ارتباط چندانی با این کشورها ندارد، در مستطیل سبز چه عملکردی ثبت خواهد کرد.

کد خبر 449419

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =