لبنیات‌، کلسترول بد را بالا می‌برد؟

در این گزارش به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا محصولات لبنی می‌تواند سطح کلسترول بد بدن انسان را افزایش دهد یا خیر؟

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ تشخیص کلسترول بالا به این معنی است که شما در معرض خطر ابتلا به مشکلات سلامت مزمن مانند فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته هستید. این یک علامت هشدار دهنده است که نیاز به توجه و تغییرات مثبت در شیوه زندگی برای مدیریت سطح کلسترول دارد تا از هرگونه عوارض جانبی جلوگیری شود. آنچه موضوع را پیچیده می‌کند، تصورات نادرست مرتبط با آن است. علت و عوامل خطر کلسترول بالا به شدت نادرست شناخته شده است و در نتیجه انتخاب‌های غذایی اشتباه انجام می‌شود. حذف گروه‌های غذایی مانند لبنیات و گوشت اشتباه بزرگی است که مردم ناآگاهانه انجام می‌دهند. در اینجا ما سعی کرده ایم رمزگشایی کنیم که آیا لبنیات می‌تواند در افزایش سطح کلسترول بد نقش داشته باشد یا این فقط یک افسانه است.

مفهوم کلسترول بالا

همانطور که عموماً باور دارند کلسترول فقط چربی نیست. این یک استرول است - نوعی لیپید که شامل چربی و پروتئین است - . کلسترول یک ماده مومی شکل است که در خون یافت می‌شود و بدن برای ساختن سلول‌های سالم به آن نیاز دارد بنابراین، ناسالم نیست مگر اینکه سطح لیپوپروتئین بد یا کم چگالی (LDL) به سطح خطرناکی افزایش یابد. در حالی که لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند، LDL در رگ‌های خونی رسوب می‌کند و منجر به مشکلات قلبی می‌شود. غذا و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنیم حاوی هر دو نوع کلسترول است. برای سلامتی بهتر فقط باید مصرف کلسترول خوب را افزایش داد و از کلسترول بد جلوگیری کرد.

آیا نوشیدن شیر می‌تواند سطح کلسترول شما را افزایش دهد؟

بر اساس یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله بین المللی چاقی، نوشیدن شیر هیچ تاثیر قابل توجهی بر سطح کلسترول ندارد. پس از یک مطالعه دقیق، به این نتیجه رسیدیم که نوشیدن لبنیات در واقع می‌تواند به کاهش سطوح کلسترول بد کمک کند. علاوه بر این، یافته ها نشان داد افرادی که به طور منظم شیر مصرف می کنند، ۱۴ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب هستند. مصرف متوسط شیر باعث افزایش سطح کلسترول یا افزایش وزن نمی‌شود. این یافته به وضوح نشان می‌دهد که نیازی به کاهش مصرف لبنیات به خاطر سلامت قلب نیست، زیرا حداقل تأثیری بر آن دارد. چندین عامل دیگر وجود دارد که می‌تواند منجر به نگرانی‌های جدی سلامتی شود.


بیشتر بخوانید:

شیر پرچرب ناسالم است؟


چگونه لبنیات برای سلامتی مفید است؟

۲۵۰ میلی لیتر شیر کامل حاوی ۸ گرم چربی است، اما این تنها چیزی نیست که باید در نظر بگیرید. شیر همچنین سرشار از مواد مغذی دیگری است که بدن ما به صورت روزانه مورد نیاز است. شیر سرشار از کلسیم به تقویت استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالا کمک می‌کند. این نوشیدنی همچنین سرشار از فسفر، ویتامین‌های A و B12، پتاسیم، منیزیم، روی و ید است.

روش صحیح خوردن غذاهای حاوی کلسترول بالا

نه تنها لبنیات، بلکه محصولات غذایی حیوانی نیز برای کسانی که با کلسترول بالا سر و کار دارند، ناسالم شناخته می‌شود. نکته‌ای که نمی‌توان نادیده گرفت این است که آنها همچنین سرشار از سایر مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، کلسیم، آنتی اکسیدان ها و غیره هستند. این مواد مغذی به همان اندازه برای سلامتی ضروری هستند. بنابراین، حذف یک گروه غذایی از رژیم غذایی هرگز راهی ایده آل برای مدیریت سلامتی شما نیست. کار درست این است که در حد اعتدال غذا بخورید. یک لیوان شیر در روز، ۴ تا ۶ تخم مرغ کامل در هفته یا خوردن مرغ و گوشت دو بار در هفته به سلامتی شما آسیبی نمی‌رساند. چیزی که باید از آن اجتناب کنید غذاهای سرخ شده و روغنی است. این نوع غذاها حاوی چربی ترانس هستند که ناسالم‌ترین نوع چربی است.

کد خبر 449417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =