چرا وعده تسهیلات به صنعت محقق نشد؟

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که سهم صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در آخرین سال برنامه ششم توسعه هم به هدف این برنامه نرسید.

به گزارش صدای بورس، طبق این آمار در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ در مجموع بیش از ۲۲۹۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، ‌مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش‌های متفرقه پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبلش ۶۴.۴ درصد افزایش داشته است.

در این میان تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن با ۶۷.۶ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹، به ۶۹۳ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان رسیده که سهم ۳۰.۲ درصدی از کل تسهیلات را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه، بانک مرکزی (شورای پول و اعتبار) مکلف است سیاست های پرداخت تسهیلات بانکی را به گونه ای تنظیم کند که سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی سالانه طی اجرای قانون برنامه حداقل ۴۰ درصد باشد. سال ۱۴۰۰ هم سال پایانی اجرای برنامه ششم بود و هدف یاد شده محقق نشد.


بیشتر بخوانید: بار تامین کسری بودجه بر دوش کیست؟


تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش بازرگانی نیز در ۱۰ ماهه سال قبل به ۳۵۱ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان رسیده که سهم آن از کل تسهیلات بانکی معادل ۱۵.۴ درصد بوده و نسبت به سال ۱۳۹۹ ۳۹.۷ درصد رشد داشته است.

در این میان بیشترین تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش خدمات اختصاص یافته که در ۱۰ ماهه سال قبل سهم ۴۱.۸ درصدی از کل تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده و معادل ۹۵۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است. تسهیلات بخش خدمات نیز ۷۳.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، پس از بخش خدمات، صنعت و معدن و بازرگانی به ترتیب بخش کشاورزی و مسکن ۷.۲ و ۵.۵ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری را دریافت کرده‌اند. به طوری که تسهیلات پرداختی به دو بخش کشاورزی و مسکن با ۷۰.۸ و ۵۶.۱ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ به ترتیب بیش از ۱۶۴ و ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

کد خبر 449307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =