" حتاید " امسال چقدر سود می‌دهد؟ / برنامه‌های توسعه‌ای شرکت از زبان مدیر عامل

علی داود ترکمان از چشم‌انداز سوددهی تایدواتر در سال جدید می‌گوید.

هلدینگ تایدواتر خاورمیانه در زمینه خدمات بندری و دریایی تجربه بسیار زیادی دارد و اکنون به بزرگترین هلدینگ اپراتوری بنادر کشور شناخته شده و در حقیقت از قدرتمندترین شرکت‌های ایرانی در این عرصه است. سابقه بیش از نیم قرن فعالیت این شرکت گویای این امر بوده که دیگر آن را به پرسابقه‌ترین بنگاه اقتصادی در لجستیک بنادر ایران تبدیل کرده است.

در زمینه تازه‌ترین فعالیت‌های این شرکت و چشم‌انداز سودآوری آن با علی داود ترکمان که مدیر سرشناس و متخصص جامعه دریایی کشور است و مدیرعاملی شرکت تایدواتر خاورمیانه را برعهده دارد، به گفت وگو پرداختیم.

شرکت کنترل بسیار خوبی بر روی بهای تمام شده و هزینه‌ها داشته است. آیا استراتژی که موجب رشد سود شرکت شده ادامه می‌یابد؟
کنترل بهای تمام شده از جمله موفقیت‌های هیأت مدیره فعلی است و برای اجرای آن زحمات زیادی کشیده شده و امیدوارم تداوم داشته باشد. همچنین در حوزه هزینه‌ها نیز اقداماتی صورت گرفته که قطعاً هدف مان استمرار و تداوم آن خواهد بود.

انتقال تجهیزات و شناورها و ماشین آلات به شرکت خلیج فارس خط کیش که از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ به شمار می‌رود، چه تأثیری در بهای تمام شده مجموعه شما داشته است؟
یکی از مواردی که در سوال اول در خصوص بهای تمام شده مطرح شد مربوط به انتقال تجهیزات به خط کیش می‌شود. با این کار ضمن کنترل بهای تمام شده، شرکتی با بنیه دارایی فوق العاده به وجود آورده‌ایم که باید منتظر اتفاقات خوب در خط کیش باشیم. عملیات تخلیه و بارگیری کلیه کالاها در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ در مقایسه با ۶ ماه نخست سال‌های گذشته رشد داشته است.

آیا این روند روبه رشد پیش‌بینی می‌شود؟
تناژ تخلیه و بارگیری کلیه کالاهای وارداتی و صادراتی شامل کالاهای کانتینری، جنرال کارگو (عمومی)، فله خشک، فله مایع و نفتی طی ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ به میزان ۷۲,۳۲ میلیون تن بوده که نسبت به میانگین چهار ساله (۱۳۹۷ الی ۱۴۰۰) که ۷۰,۷۵ میلیون تن بوده، رشد ۲,۲ درصدی داشته است. روند رو به رشد کالاها بر اساس آمار چندین سال گذشته، معمولا افزایش نیمه دوم سال را گزارش می‌دهـد. نظر اینجانب این است تداوم رشد در نیمه اول سال جدید را شاهد خواهیم بود.

درآمد عملیاتی شرکت به ویژه در بنادر خوزستان رشد قابل توجه بیش از دو برابری داشته است. آیا این روند ادامه می‌یابد؟
درآمد خوزستان افزایشی است و به لطف الهی، افزایشی هم خواهد ماند.

برای افزایش درآمد از سایر بنادر چه برنامه‌ای دارید؟
در "حتاید" برنامه‌های عملیاتی زیادی داریم، اما عمده برنامه‌های ما به اما و اگرها و سیاست‌های دولت گره خورده است. بنده اگر جنگ سوریه را جنگ ترانزیت انرژی نام‌گذاری کنم، پُر بی‌راه نگفته ام و امروز فریاد برمی آورم جنگ کریدورها در راه است و ترکیه به راحتی از این درآمد چشم پوشی نمی‌کند. اما همچنان راه برون رفت از این مشکل و تبدیل به فرصت برای کشورمان مهیاست. ایران فرصت استثنایی خود را دریافته و باید مزیت رقابتی استراتژیک را برای حفظ منافعش به میدان بیاورد. وگرنه‌ هاب منطقه به کنسرسیوم آذربایجان و ترکیه واگذار خواهد شد. اگر در جنگ ارمنستان و آذربایجان توجه کرده باشید، آذربایجان دو نقطه استراتژیک گوریس و قاپان را تصرف کرد و عزیزان و فعالان حمل و نقل شاهد بودند که کامیون‌های ترانزیتی با چه مشکلاتی مواجه شدند. اما امروز فرصت ترمیم جاده‌های ارمنستان و روابط سیاسی مناسب، فرصتی است که ما را همچنان در شرایط برنده نگه داشته است. لذا دولت، به ویژه وزارت راه باید در اسرع وقت دو اقدام کوتاه مدت اصلاح راه جنوب به شمال ارمنستان و اصلاح ریل آهن بندر انزلی به مسیر بازار رشت و همچنین، در برنامه‌های میان مدت رشت - آستارا، میانه- اردبیل و پارس آباد را در دستور کار قرار دهد. اگر بستر ریل که از جمله زیرساخت‌های توسعه است درست شود، قطعا شرکت‌های بسیاری مانند هلدینگ تایدواتر می‌توانند حجم انبوهی از فعالیت‌های بندری و دریایی را در سایر بنادر فعال کنند. با تاکید فراوان باید گفت «ایران جزیره رویایی سرمایه‌گذاران» است. مزیت‌های نسبی ایران عزیز و منافع ملی را اولویت قرار دهید و برای استقلال اقتصادی و رفع درد و رنج ملت شریف، مزیت‌های نسبی را به مزیت‌های رقابتی تبدیل کنید.


  • بیشتر بخوانید:

پیش بینی بازار در هفته سوم فروردین ۱۴۰۱ / کدام صنایع با اقبال رو به رو خواهند بود؟


ایجاد و راه‌اندازی سیلوی غلات به میزان ۱۸۰ هزار تن در بندر امام (ره) و ۱۵۰ هزار تن در بندر شهید رجایی چه زمانی به بهره برداری می‌رسد و چه تأثیری بر سود شرکت خواهد داشت؟ آیا برنامه‌ای برای تکمیل شبکه ریلی در بنادر امام خمینی(ره) و شهید رجایی جهت حمل یکسره دارید؟
سیلوهای بندر امام (ره) در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد و در خصوص بندر شهید رجایی، فعلا در انتظار رفع موانع حاکمیتی هستیم. عمده اهداف در بنادر شهید رجایی و بندر امام خمینی (ره) استفاده از زیرساخت ریلی است، اما سرعت ریل باید به حد معقول برسد که این مشکل در مسیر بندر امام(ره) به تهران وجود دارد. اما مسیر بندر شهید رجایی به تهران مسیر بسیار مناسبی است که متاسفانه استفاده از آن در حد معقول و منطقی صورت نمی‌گیرد. اگر زیرساخت‌های بندر شهید رجایی در حوزه سیلو درست شود، بهای تمام شده غلات و خوراک دام و طیور کاهش می‌یابد و دیگر نیازی به ورود تعزیرات جهت کنترل قیمت‌ها نخواهد بود. متاسفانه مثل همیشه نگاه مان تنها به معلول است و عامل‌های اصلی در زیرساخت‌ها را فراموش کرده ایم. قسمت عمده گرانی در کشور، فراهم نبودن زیرساخت حمل و نقل است و تعزیرات باید ابتدا عامل اصلی را جریمه کند، نه بنکدار و انباردار را.

بازارهای اصلی فعالیت در شرایط بحران کنونی و به خصوص تحریم‌ها، حرکت به سمت بازارهای جدید عملیات بندری در بخش پتروشیمی، فولاد، مواد معدنی و مواد ساختمانی و غلات است. در خصوص بازار غلات برنامه‌های زیادی دارید، ممکن است توضیح دهید؟
برنامه‌ها در حوزه غلات «با محور سلامت تغذیه» در دستور کار قرار دارد. اگر بنادر شهید رجایی و امام (ره) به ضلع سوم یعنی آپرین وصل شوند، قادریم خوراک سالم انسانی و خوراک دام و طیور را با یک چرخه سالم در سبد غذایی جامعه قرار ‌دهیم. همچنین اعلام آمادگی کرده ایم که حاضریم بالغ بر ۳۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته باشیم. (بیش از سرمایه‌گذاری هند در چابهار) هنوز علتش را نمی‌دانیم که چرا به سرمایه‌گذاری داخلی و سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور توجهی نمی‌شود. در دوره کوتاه مدت و تا رفع تحریم‌ها و حتی بعد از تحریم، باید روی سرمایه‌گذاری افراد حساب باز کنیم. اگر تحریم‌ها لغو شود، خیلی راه دشواری جهت سرمایه‌گذاری خارجی داریم و به همین دلیل باید روی سرمایه‌گذاری داخلی و ایرانیان میهن دوست
حساب باز کنیم.

آیا سفارش خرید ۶۰۰ دستگاه واگن ویژه حمل غلات با اولویت تولید کنندگان داخلی را در برنامه دارید؟ این موضوع چه تأثیری بر درآمد شما خواهد داشت؟ برای تأمین بودجه آن چه می‌کنید؟
وضعیت صنایع واگن‌سازی کشور همانند صنایع خودرویی است و فعلا در این حوزه حرفی برای گفتن ندارند. قیمت واگن از سال گذشته تا به امروز بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته، در مجموع در حال تلاشیم که هم واگن و هم دیزل را با همدیگر داشته باشیم و امیدوارم با راه‌اندازی سیلوهای غلات بندر امام (ره) شاهد رشد قابل توجهی باشیم.

برای حضور در بازار فعالیت‌های بندری و فراساحلی کشورهای عراق و به خصوص قطر و کویت و بنادر شمالی و حوزه قفقاز برنامه‌ای دارید؟
مطالعاتی در دستور کار است و دو ماه قبل بازدیدهایی از بنادر عراق داشتیم و مطالعاتی در حوزه بنادر شمالی و کشتی‌سازی در دستور کار است، هنوز به مرحله‌ای که قابل طرح باشد نرسیده ایم، اما در آینده خبرهای خوبی در حوزه دریای خزر داریم.

بنادر کشور بیش از ۲۸۵ میلیون تن ظرفیت دارند، برای افزایش سهم خود از این بازار چه برنامه‌ای دارید؟
مواردی که در سوالات قبل به آنها پاسخ دادم برنامه‌های ما برای تصاحب بازار است.

چشم‌انداز سودآوری در سال جدید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در خصوص چشم‌انداز سودآوری با توجه به سرمایه‌گذاری‌های مناسبی که در شرکت‌های تحت پوشش صورت گرفته روند بسیار مطلوبی پیش‌بینی می‌شود. به‌گونه‌ای که برای سال ۱۴۰۰ سود خالص ۷۲۸۶ میلیارد ریال برای شرکت تایدواتر محقق می‌شود که نسبت به سال ۱۳۹۹ با رشد ۳۲ درصدی همراه بوده و سود هر سهم ۱۰۳۶ ریال که حاکی از وضعیت مطلوب است و برای سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی سود خالص به مبلغ ۹۶۰۰ میلیارد ریال می‌شود که حاکی از افزایش به میزان ۳۲ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ بوده و سود هر سهم ۱۳۶۴ ریال که نشان می‌دهـد اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به بازدهی و ثمر رسیده است و این روند رو به رشد برای سال‌های آتی با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و در حال انجام، ادامه خواهد داشت. لازم به توضیح است این روند رشد سودآوری بدون توجه به تأثیر برجام است چنانچه برجام به نتیجه برسد برای صنعت و حوزه فعالیت تایدواتر بسیار تأثیرگذار بوده و منجر به افزایش حداقل ۵۰ درصدی سود نسبت به وضع موجود و پیش‌بینی‌های مذکور می‌شود.

کد خبر 449300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =