با جنگ جهانی هم اقتصاد ایران نفعی از شرایط اقتصادی نمی‌برد

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: سیاست دولت برای نرخ ارزان فولاد مانع اصلی رسیدن ایران به جایگاه ویژه در بازارهای جهانی شده به همین دلیل فولادی‌ها تا کنون از فرصت ایجاد شده جنگ روسیه و اوکراین استفاده نکرده اند.

به گزارش صدای بورس، در حالی که آمار واردات زنجیره فولاد نشان می‌دهد برخلاف آنکه صادرات این حوزه بیشتر می‌شود، واردات نسبت به سال گذشته کاهشی طی می‌شود؛ فعالان در حوزه تولید محصولات فولادی از بروکراسی و محدود سازی صادرات این محصولات انتقاد دارند.

دومینوی تعطیلی کارخانه‌های فولاد به توقف صادرات این محصول رسید. هرچند قبل‌تر نیز خبر تعطیلی معادن کوچک و متوسط، فعالیت بیشتر فعالان معدنی و فولادی را با بحران جدی مواجه کرد.

حالا بدنبال جنگ روسیه و اوکراین موضوع افزایش نرخ کامودینی‌ها در بازارهای جهانی مطرح شده است.

چرا از فرصت های ایجاد شده در بازار فولاد استفاده نمی شود

شهرستانی

کارشناسان بر توسعه صادرات فولاد با توجه به افزایش قیمت در بازار جهانی تأکید دارند. صادرات محصولاتی که طی سال‌های اخیر با فراز و فرودهای زیادی مواجه شده است.در همین رابطه سید رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت:تولید فولاد در سال ۱۳۹۹ به رقمی معادل ۳۰ میلیون تن رسیده بود که این میزان در سال گذشته به ۲۷ میلیون تن رسید. اما به دلیل کاهش مصرف داخلی، میزان صادرات فولاد در سال گذشته نسبت به ۱۳۹۹ رشد داشته است.

شهرستانی کمبود برق و گاز در سال گذشته را عامل کاهش تولید فولاد دانست و ادامه داد: جایگزینی صادرات فولاد با جنگ روسیه و اوکراین فرصتی جدید را برای ایران به وجود آورده است.

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران؛ افزایش قیمت‌ها و تمایل خرید فولاد ایران از سوی سایر کشورها بیشتر شده است. علی رغم رشد قیمت فولاد در بازار جهانی؛ قیمت این محصول در ایران پایین است.

وی با تأکید براینکه دو علت باعث اُفت قیمت فولاد در ایران شده است گفت: دلیل نخست؛ به دلیل تحریم‌ها و سوء استفاده خریداران فولاد از موقعیت ایجاد شده توسط تحریم‌ها د رانتقال پول و ریسک‌های تجارت دراین بخش است.

شهرستانی ادامه داد: دلیل دوم؛ تعیین قیمت‌های دستوری به بهانه ارزان فروشی به مصرف کنندگان داخلی است. این موضوع باعث رقابت کاذب در فروش محصولات نهایی مانند میلگرد و تیرآهن شده است. تجاراز این فرصت، سوء استفاده می‌کند و قیمت‌های صادراتی محصولات پایین دستی خیلی پایین‌تر از قیمت کالاهای بالا دستی است. در حال حاضر قیمت میلگرد خیلی پایین‌تر از قیمت شمش است.

این فعال صنعت فولاد یاد آورشد: زمانی که از سوی دولت چوب لای چرخ تولید کننده و صادرکننده فولاد گذاشته می‌شود، نمی‌توان انتظار استفاده از فرصت‌های ایجاده شده ناشی از جنگ روسی و اوکراین را داشت.

شهرستانی تأکید داشت: سیاست‌های ضد تولید و توسعه صادراتی در بخش فولاد و محصولات معدنی از سوی وزارت صمت مورد حمایت قرار گرفته می‌شود، حضور در بازار جهانی و تصاحب برخی بازارها با توجه به بحران‌های ایجاد شده ناشی از جنگ روسیه و اوکراین غیر ممکن است. اگر جنگ جهانی هم راه بیفتد با این سیاست ها، اقتصاد ایران هیچ نفعی از شرایط نمی‌برد.

وی تصریح داشت: دولت باید در راستای تحقق برنامه‌های تولید و صادرات فولاد، سیاست‌های کلی را در نظر بگیرد و به طور نمونه دولت باید صادرات تولیدات شمش مازاد را آزاد کند و الزام عرضه فولاد در بورس را منتفی کند.


بیشتربخوانید:بحران اوکراین بازارهای کالایی را چگونه تحت تاثیر قرار می دهد؟ / چکمه‌های سرخ بر گلوی کامودیتی‌ها


شهرستانی با اشاره به سایر مولفه‌های تأثیر گذار بر بازار پُرتقاضای محصولات معدنی به اقتصاد ۲۴ گفت: عدم یکسان سازی نرخ ارز باعث ایجاد رانت در بازار فولاد و محصولات آن می‌شود. نگاه دولتی‌ها به قیمت ارز تنها برای گذراندن کسری‌ها در دخل و خرج هاست.

فولاد

وی ادامه داد: اما رانت حاصل از این سیاست وضعیت تعادل در بازار فروش فولاد برهم ریخته و بازگشت شرایط مناسب به این بازار سخت‌تر شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، بهترین راهکار برای حضور در بازار را آزاد سازی صادرات فولاد دانست و گفت: اگر نگاه دولت حمایت و توسعه بخش تولید فولاد می‌باشد در چنین شرایطی باید صادرات این محصول را به شرط بازگشت ارزحاصل از فروش فولاد به کشور آزاد کند.

کد خبر 449102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =