محسن رضایی؛ نسخه پیچ جدید اقتصاد ایران / معاون پر سروصدا

مهمترین و عجیب‌ترین اظهارنظر محسن رضایی حتی مربوط به یارانه هم نبود بلکه سخنان اعجاب آور وی در باب تقویت بازار سرمایه با هدف رشد شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بود.

با آغاز رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سیزدهم در خرداد ماه سال جاری بود که محسن رضایی بار دیگر سودای پاستورنشینی را در سر می‌پروراند و در نهایت پس از اما و اگرهای بسیار، بالاخره کمپین انتخاباتی خود را به راه‌ انداخت.
با مروری بر مناظرات انتخاباتی که در خرداد ماه گذشته برگزار می‌شد، می‌توان میدان‌داری «آقا محسن» را در این دوره به وضوح دید؛ از تاکیدش بر مدرک دکترای اقتصادی که دارد و بسیاری شائباتی را به آن وارد می‌دانند، گرفته تا وعده‌های عجیب به بورسی‌های زیاندیده، همگی نشان از برجسته بودن نقش این سیاستمدار کهنه‌کار ایرانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ داشت.
مانور رسانه‌ای رضایی تنها به ایفای نقش دوم در مناظرات انتخاباتی ختم نشد بلکه وی پس از به پیروزی رسیدن ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، مانند سایر حامیان رئیس دولت سیزدهم در مناظرات سه‌گانه تلویزیونی به دایره مدیران ارشد دستگاه اجرایی کشور راه یافت و با حکم رئیس‌جمهوری جدید به سمت معاونت اقتصادی ریاست جمهوری منصوب شد. در روزها و حتی هفته‌های اول این انتصاب خبر خاصی از محسن رضایی نبود و حتی برخی از اعضای ستاد وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از این نکته خبر می‌دادند که حتی دفتری هم برای مستقر شدن رضایی در نظر گرفته نشده و او کماکان به صورت رسمی کار خود را در قامت معاون اقتصادی رئیس جمهوری آغاز نکرده است.
پس از رای اعتمادی که کابینه پیشنهادی رئیسی موفق شد از مجلس یازدهم کسب کند، فعالیت‌های دولت سیزدهم نیز نمود بیشتری در رسانه‌های کشور پیدا کرد. در همان روزهای ابتدایی آغاز به کار کابینه جدید، محسن رضایی هم که خود را به‌عنوان یکی از اعضای مهم دولت رئیسی می‌پنداشت، اظهارنظرات خود در باب اقتصاد کشور را از سر گرفت و حتی در برخی موارد شروع به دادن وعده‌هایی کرد که کمتر کسی از یک دولت مستقر دیده و شنیده است.
محسن رضایی که در دوران انتخابات مدعی شده بود ایران می‌تواند غذای ۷۰۰ میلیون نفر در منطقه را فراهم کند بار دیگر و پس از تکیه زدن به صندلی معاون رئیس جمهوری سیزدهم اظهارنظراتی مشابه را در رسانه‌ها مطرح کرد که با واکنش‌های بسیاری مواجه شد.
اما صحبت‌های عجیب و دور از انتظار آقامحسن به همین‌جا ختم نشد و او به موضوعات مختلفی از جمله یارانه، بورس و غیره نیز ورود کرد که هریک داستان جالبی دارند. اما این اظهارات رضایی تا جایی عجیب بود که حتی در برخی موارد برای دولت تازه روی کار آمده ابراهیم رئیسی دردسرهایی ایجاد می‌کرد.
کار به جایی رسید که در مقطعی رئیس دولت سیزدهم مجبور شد بلافاصله پس از اظهارنظر عجیب رضایی پیرامون بحث یارانه، سخنان معاون خود را نقض کرده و آن را اصلاح کند. برخی از منابع نزدیک به دولت سیزدهم نیز از درگرفتن اختلافاتی بین بعضی از اعضای کابینه از جمله احسان خاندوزی با رضایی خبر می‌دهند که حاکی از جریان داشتن تلاش‌ها برای متقاعد کردن معاون اقتصادی رئیس جمهوری برای هماهنگ کردن موضع‌گیری‌هایش در قبال مسائل مهم و کلیدی مانند یارانه‌های نقدی است.
اما مهمترین و عجیب‌ترین اظهارنظر محسن رضایی حتی مربوط به یارانه هم نبود بلکه سخنان اعجاب آور وی در باب تقویت بازار سرمایه با هدف رشد شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بود. این سخنان رضایی فعالان بازار سرمایه را به یاد وعده‌هایی که محمود واعظی در دولت دوازدهم پیرامون تثبیت شاخص بورس در محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی‌ انداخت که اتفاقا محقق نشد و موجبات نارضایتی بسیاری از فعالان بورسی را فراهم کرد. اما حتی این نکته هم عجیب‌ترین بخش اظهارات رضایی درباره وضعیت بورس نبود چرا که وی در بخش دیگری از این اظهارنظر به محدوده شاخص کل در آن زمان اشاره می‌کند و می‌گوید: «هم اکنون شاخص بورس روی پله یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی قرار دارد» این اظهارنظر که در روز ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ در رسانه‌های رسمی کشور منتشر شد فعالان بازار سرمایه را در بهت فرو برد زیرا با نگاهی به تابلوهای بورس تهران در این روز متوجه تفاوت چشمگیر رقم شاخص کل با آنچه محسن رضایی گفته بود، می‌شویم. طبق آنچه در رسانه‌های کشور به ثبت رسیده و همچنین سایت رسمی سازمان بورس، شاخص کل بورس تهران در روز سه‌شنبه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰، با رشد ۹۴۰۷ واحدی همراه شده و به محدوده ۱,۳۱۰,۹۵۰ واحدی رسیده بود!
اطلاعات نادرستی که معاون اقتصادی رئیس جمهوری سیزدهم در رسانه‌های رسمی کشور اظهار کرده بود، باعث شد تا بسیاری از سهامداران برآشفته شده و نسبت به این دست اظهارات وی ابراز نارضایتی کنند. شاید همین امر نیز باعث شد تا محسن رضایی برای مدتی از ابراز نظرهای عجیب و محیرالعقول اجتناب کند. اما با پایان سال ۱۴۰۰ و رسیدن شاخص کل بورس به محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، بسیاری از فعالان بازار در شبکه‌های اجتماعی، رضایی را خطاب قرار داده و از وی برای محقق نشدن وعده صعود شاخص تا محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی و بیش از آن، طلب پاسخگویی کردند. امروز به نظر می‌رسد آقای معاون تعمدا یا به اجبار از ادامه دادن به مصاحبه‌های جنجالی و پرحاشیه قبلی دست برداشته و سعی می‌کند حضور کمرنگ تری نسبت به گذشته در رسانه‌های کشور داشته باشد.

  • سهند اینانلو - روزنامه‌نگار
کد خبر 449021

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسان IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    جالبه هیچکس به نام وی در فهرست ابر بدهکاران بانکی واکنش نشان نمی دهد ! ادبیات انقلابی‌گری روز به روز دستخوش تحول شده ... و همه همدیگر را تحویل می گیرند ! بدون اینکه ذره ای برای شعور و فهم ملت تره خورد کنند .
  • اکرم IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 0
    اسم خودتونو گذاشتی مسلمون و منتظر حضرت مهدی عجل الله هم هستید؟ من که راضی نیستم از گلوی بچه هام بریدم