جزئیات افزایش قیمت کامودیتی‌ها در سال ۱۴۰۰ + جدول

با توجه به تاثیرات بحران کرونا و افزایش تنش‌ها در اوکراین، قیمت کامودیتی‌ها در سطح جهان رشد قابل توجهی داشته است به شکلی که قیمت نفت سنگین ایران نزدیک به ۶۰ درصد و اوره خلیج فارس ۱۴۶ درصد نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

به گزارش صدای بورس، کامودیتی‌ها از جمله کالاهایی هستند که قابلیت معامله با کالاهای مشابه را دارند. معمولا این کالاها در دسته مواد اولیه صنایع قرار می‌گیرند. بنزین، نفت، سوخت جت، برق، روغن‌های خوراکی، سیمان، گرانول، کود شیمیایی و به طور کل مواد خام جزو کامودیتی‌ها هستند.

کامودیتی‌ها کالاهایی هستند که در زندگی روزمره از آن استفاده یا به عنوان یک دارایی، در بازار خرید و فروش می‌شود. ویژگی اصلی آن‌ها که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد قیمت است. قیمت کامودیتی‌ها به طور مستقیم بر قیمت کالاهای نهایی تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

در اینجا به تغییرات نرخ کامودیتی‌ها در سال ۱۴۰۰ اشاره شده است. در ادامه می‌توانیم تغییرات قیمتی سبدهای نفتی، نرخ‌های جهانی فلزات اساسی، محصولات پتروپالایشی، روغن و مواد غذایی را مشاهده کنید.


بیشتربخوانید:منتظر تأثیر تحولات روسیه بر بازار فلزات پایه و دیگر فلزات باشید


نفت از جمله کامدیتی‌ها و کالاهای استراتژیک محسوب می‌شود. با توجه به آغاز بحران اوکراین در اواخر سال ۱۴۰۰ و نگرانی‌ها از کاهش عرضه انرژی قیمت نفت و گاز به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است. قیمت نفت سنگین ایران به نسبت ابتدای سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۶۰ درصد رشد داشته است، همچنین قیمت نفت برنت ۵۸ درصد، نفت وست تگزاس ۵۹.۳ درصد و سبد نفتی اوپک ۶۸.۶ درصد رشد داشته است.

محصولات پتروشیمی دسته دیگری از کامودیتی‌ها را شامل می‌شوند که با توجه به افزایش قیمت نفت در سال جاری افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند. بر این اساس قیمت متانول پلتس ۴۱.۶ درصد، اوره خلیج فارس ۱۴۶ درصد، اتیلن جنوب شرق آسیا ۳۵.۶ درصد، نفتا پلتس ۱۰۰ درصد و بنزن پلتس ۴۸.۹ درصد به نسبت ابتدای سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

در دسته فلزات اساسی نیز شاهد افزایش قیمت‌های جهانی بودیم. کاتد مس ۱۴ درصد، شمش آلومینیوم ۵۱.۹ درصد، شمش روی ۳۸.۵ درصد، شمش سرب ۱۲.۷ درصد و بیلت ۲۷ درصد افزایش قیمت را به نسبت ابتدای سال تجربه کردند.

اقتصاد , بازار , خلیج فارس , سازمان بورس اوراق بهادار ,

به دلیل شرایط کرونا و طی دو سال اخیر شاهد افزایش قیمت مواد غذایی بودیم اما با شکل‌گیری بحران بین روسیه و اوکران که در کنار هم نزدیک به نیمی از گندم دنیا را تامین می‌کنند، سبب شده تا قیمت این دسته از کامودیتی‌ها بیش از پیش افزایش یابد. باید توجه داشت که اوکراین به تنهایی حدود نیمی از صادرات روغن گل آفتابگردان دنیا را در اختیار دارد.

به طور کلی قیمت روغن‌های خوراکی در مقایسه با ابتدای سال ۱۴۰۰ رشد بیش از ۳۰ درصد را تجربه کردند. روغن سویا، کلزا، آفتابگردان و پالم به ترتیب ۳۲.۲، ۶۴، ۵۴.۹ و ۵۶.۹ درصد رشد قیمت را تجربه کردند.

به گزارش تسنیم، در دسته مواد غذایی نظیر شکر، ذرت، دانه سویا و کنجاله سویا نیز شاهد افزایش ۱۷ تا ۲۲ درصدی قیمت‌ها بودیم. قیمت شکر از ۳۴۲ دلار (دلار بر تن) در ابتدای سال ۱۴۰۰ به ۴۱۳ دلار رسیده است که رشد ۲۰.۸ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ذرت از ۵۴۹ دلار به ۷۴۸، دانه سویا از ۵۲۱ دلار به ۶۱۳ دلار و قیکت کنجاله سویا نیز از ۳۹۸ دلار به ۴۸۶ دلار به ازای هر تن رسیده است.

اقتصاد , بازار , خلیج فارس , سازمان بورس اوراق بهادار ,

کد خبر 448996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =