کامودیتی‌ها در ترازوی صعود و نزول

پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه جنگ و تحریم‌های بیشتر علیه روسیه قیمت فلزات پایه در مسیر صعودی قرار بگیرد. با این وجود ادامه این جنگ می‌تواند تاثیری منفی بر رشد اقتصاد جهانی داشته باشد که در بلند مدت تأثیر منفی بر روی بازارهای کالایی به همراه خواهد داشت.

صنعت فلزات اساسی به چهار گروه اصلی یعنی فولاد، سرب و روی، آلومینیوم و مس تقسیم می‌شوندکه در این مطلب به گروه فولاد و آلومینیوم خواهیم پرداخت. این صنعت بعد از نفت و پتروشیمی جزو صنایع مهم در کشور است.
شاخص صنعت فلزات اساسی از خرداد ۱۴۰۰ رشد خود را از ۸۵۲ هزار واحد شروع کرد و بعد از اصلاح جزیی در طی سال، در اواخر اسفند ۱۴۰۰ به محدوده ۱ میلیون و ۷۵ هزار واحد رسید. شاخص قیمت فلزات پایه نیز در بورس فلزات لندن از ۵,۱۷۲ واحد عبور کرد و رکورد تاریخی را به ثبت رساند که تاکنون بالاترین مقدار در فلزات پایه بوده است.
در هفته‌ای که گذشت، قیمت فلزات پایه به واسطه تنش‌های اخیر افزایش چشمگیری داشتند و در پایان هفته شاهد افزایش قیمت در انواع ورق سرد و گرم فولادی بودیم. توقف فعالیت کارخانه‌های فولادی در اوکراین و تعلیق معاملات فولاد روسیه با توجه به درگیری‌های اخیر موجب معامله‌ اروپا با عرضه کنندگان دیگر در آسیا شده است که منجر به افزایش قیمت فولاد در روزهای اخیر شد. همچنین تحریم‌های وضع شده بر اقتصاد روسیه در صنایع مختلف سبب شده است که نگرانی‌ها از افزایش قیمت مواد اولیه تولید در صنایع مختلف افزایش یابد.
آلومینیوم که تحت تأثیر تنش میان روسیه و اوکراین و رشد بهای انرژی و افزایش هزینه تولید به بالاترین سطح تاریخی خود و به قیمت ۴,۱۰۰ دلار رسیده بود نیز در پایان هفته با کاهش قیمت مواجه شد و به ۳۵۹۰ دلار رسید. با توجه به اینکه آلومینیوم طی ماه‌های اخیر با کمبود عرضه مواجه بود و موجب کاهش موجودی انبار این فلز شده بود نیز این رشد قیمتی را حمایت کرد. از طرفی افزایش تنش میان روسیه و اوکراین کمبود عرضه را بیشتر کرد و موجب کاهش فلز آلومینیوم در بورس شد. اما با توجه به اتفاقات اخیر پیش‌بینی می‌شود که قیمت آلومینیوم تحت تأثیر افزایش تحریم علیه روسیه و کاهش صادرات گاز روسیه روند صعودی را تجربه کند و به قیمت‌های بالاتر برسد. همچنین در میان فلزات پایه قیمت نیکل در پی ادامه این تنش‌ها و تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه یک رکورد تاریخی شکست و نرخ هر تن آن از ۸۱ هزار دلار گذشت.
پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه جنگ و تحریم‌های بیشتر علیه روسیه قیمت فلزات پایه در مسیر صعودی قرار بگیرد. با این وجود ادامه این جنگ می‌تواند تاثیری منفی بر رشد اقتصاد جهانی داشته باشد که در بلند مدت تأثیر منفی بر روی بازارهای کالایی به همراه خواهد داشت.
از طرف دیگر با توجه به سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا در راستای کاهش نرخ تورم به واسطه افزایش نرخ بهره خود می‌تواند به عنوان عاملی دیگر در جهت نزول قیمتی کامودیتی‌ها تلقی شود که باید دید در نهایت کفه ترازو به کدام سمت سنگینی می‌کند.

  • سمیرا بیاتانی - کارشناس مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش
کد خبر 448987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =