۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

کریپتوها؛ آینده سرمایه‌گذاری 

رحمان معصوم‌پور امیرآبادی، کارشناس کریپتوها
کریپتوها؛ آینده سرمایه‌گذاری 

با توجه به اتفاقات پیش آمده بین روسیه و اوکراین، اگر جایی جنگی صورت بگیرد دارایی‌ها به سمت موارد امن حرکت خواهند کرد.

با توجه به اتفاقات پیش آمده بین روسیه و اوکراین، اگر جایی جنگی صورت بگیرد دارایی‌ها به سمت موارد امن حرکت خواهند کرد مثل طلا. با بررسی خواهید دید که BTC از زمانی که حجم نقدینگی در آن زیاد شده، دارایی امن به حساب می‌آید. درگیری‌هایی که بین روسیه و اوکراین اتفاق افتاده است، این موارد هم می‌تواند فرصت باشد هم تهدید. همچنین تحریمی که بر روی روسیه و بلاروس اعمال می‌شود، می‌تواند برای ما فرصت باشد مثل بحثی که سال ۹۴ روی حذف ترکیه از بازار روسیه اتفاق افتاد.
تهدید هم که فرامنطقه‌ای است؛ اگر جنگ هسته‌ای بین روسیه و ناتو شروع شود حداقل نیم میلیارد نفر کشته می‌شوند و تقریبا هیچ جای کره زمین امن نخواهد بود ولی مسلما در چنین مواردی کسی نمی‌تواند مبالغ پول فیات را در جیب خود گذاشته و جابه‌جا کند. در نتیجه مردم به سمت دارایی‌هایی مثل رمزارز خواهند رفت. از طرفی می‌توان رمزارزها را داخل کیف پول گذاشته و نقدینگی خود را جابه‌جا کنند؛ این امر باعث می‌شود که قدرت رمزارزها قوی‌تر شده و شاهد باشیم که رمزارزها به سمت بالا حرکت و قیمت بالاتری کسب کند. به نظر می‌رسد که در سال جدید حرکت سرمایه‌گذاری‌ها به سمت بیت کوین، اترلیوم، سولانا، بولکادات، کاردانو، تتر
یا بایننس کوین باشد. همچنین به نظر می‌رسد BTC بهترین رمزارز برای سرمایه‌گذاری در سال جدید باشد. این نخستین رمزارزی است که مورد پذیرش بخش مالی قرار گرفته و تعداد زیادی از شرکت‌ها مراودات مالی خود را با آن انجام می‌دهند. نوسانات زیادی هم خواهد داشت. اترلیوم دومین رمزارز بزرگ جهان است و می‌توان گفت که BTC را در تمامی تراکنش‌های مالی پشت سر خواهد گذاشت. همچنین اترلیوم به عنوان رمزارز مورد استفاده در هزاران اپلیکیشن غیرمتمرکز جهان ارائه شده است. سولانا نیز یکی از رمزارزهای برتری است که به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص خود از پذیرش جهانی برخوردار است و آینده خوبی خواهد داشت و انتظار می‌رود که سال جدید رمزارز روند صعودی داشته باشد. پولکادات هم به همین منوال خواهد بود. کاردانو هم در حال حاضر جزو رمزارزهای برتر است و برخی سرمایه‌گذاران معتقدند که این رمزارز بیت کوین بعدی بازار خواهد بود، این رمزارز قادر است هر اطلاعاتی را با ضریب اطمینان بسیار بالا ذخیره کند، همچنین توانایی پردازش ۲۵۰ تراکنش در هر ثانیه را دارد به همین دلیل یکی از گزینه‌های برتر سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید.
از تتر هم که می‌توان به عنوان یک استیبل کوین داشت حتی در اتفاقاتی که در حال حاضر در دنیا در حال اتفاق است می‌توان دارایی‌های خود را به تتر تبدیل کرده و خیلی راحت جابه‌جا کنیم. نوسانات شدید و متعارف بازار از این رمزارز به دور است ارزش تتر به دلار آمریکا یا یورو متصل است. این رمزارز جزو استیبل کوین‌های است که در موقع درگیری بین دولت‌ها به راحتی می‌توانیم به آن اکتفا کنیم و راحت‌تر با آن مراودات مالی خود را انجام دهیم. ریپل هم به مؤسسان مالی این امکان را می‌دهد تا با هزینه مناسب وکمترین تأخیر اقدام به جابه‌جایی پول کنند این ویژگی به شدت مورد توجه بانک‌های بزرگ جهان است گرچه ریپل از نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران نادیده گرفته شده اما از آوریل ۲۰۲۱ شروع به رشد کرده ریپل یکی از گزینه‌های مهم سودآوری در سال جدید خواهد بود.
بازار فارکس ۶/۶ تریلیون دلار در روز گردش روزانه مالی دارد و اگر بررسی شود مارکت رمزارز به اندازه یکی از دستورهای بانک‌هاست یعنی مارکت رمزارز کوچک است و وقتی مارکت کوچک می‌شود بحث ترسو بودن در بازار به وجود می‌آید، به دلیل اینکه وقتی مارکت پخته‌تر باشد و حجم نقدینگی بالایی داشته باشد تکنیکال پذیرتر است و راحت‌تر می‌توان مارکت را بررسی کرد و از آن فضای ترس و طمعی که وجود دارد مقداری به دور شود. مارکت رمزارز حداقل تا ۴ یا ۵ سال آینده به نظر می‌رسد که بتواند پخته‌تر و با حجم نقدینگی بالاتر ورود کند و از آن فضای شاخص ترس و طمعی که وجود دارد دور شود و به پختگی فارکس هم برسد.
در خصوص شاخص ترس و طمع نه تنها در بازار رمزارز که در هر بازاری می‌تواند وجود داشته باشد. خود شاخص ترس و طمع را هم به این صورت می‌توان بررسی کرد که معامله‌گران اغلب در زمان رشد قیمت‌ها حریص می‌شوند و دوست دارند که بخرند در نتیجه احساس فومو در بازار به وجود می‌آید و بالعکس زمانی که بازار نزولی می‌شود با دیدن تغییرات قیمتی منفی به صورت خیلی منطقی اقدام به فروش ارزهای دیجیتال خود می‌کنند. پیش از این نیز در بازارهای مالی دو نوع تحلیل داریم؛ تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکالی.
برخی از معامله‌گران از شیوه‌های دیگری هم برای ارزیابی شرایط بازار استفاده می‌کنند که ما از آن به عنوان تحلیل احساسات یاد می‌کنیم. وجود شاخص‌هایی که با گرفتن داده‌های اولیه احساسات حاکم در بازار وضعیت معامله‌گران را می‌شود با آن ارزیابی کرد می‌تواند دید خوبی نسبت به روند فعلی و احتمال پیش‌رو را در اختیار معامله‌گران قرار دهد. نوسانات قدرت بازار یا همان حجم بازار، حجم نقدینگی، رسانه‌های اجتماعی، نظرسنجی‌ها و روندها از جمله عوامل شاخص‌های ترس و طمع هستند. اگر حجم نقدینگی در بازار رمزارزها بالا رود و به آن پختگی لازم برسد، بازاری تحلیل‌پذیر و تکنیکال‌پذیرتر خواهد بود.

کد خبر 448985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =