قیمت کالاهای مصرفی شفاف شد؟

اتاق اصناف ایران ضرایب سود قیمت کالاهای مصرفی و مصرفی- سرمایه‌ای بادوام را ابلاغ کرد. در این روش محاسباتی ضریب سود کالاهای مشمول بین ۱۰ تا ۲۸ درصد تعیین شد.

به گزارش صدای بورس، بر اساس اعلام اتاق اصناف، ضرایب سود و هزینه‌های شبکه توزیع و عرضه تا مصرف‌کننده برای قیمت کالاهای مصرفی و مصرفی- سرمایه‌ای بادوام تعیین شد.

این پروژه در راستای اجرای سیاست‌های درج قیمت تولیدکننده روی کالاهاست. بسیاری از تحلیلگران این روش را در راستای سیاست‌های دستوری دولت برای تعیین قیمت کالاهای مصرفی می‌دانند.

با این حال وزیر صمت از کاهش قیمت ۵۰۰۰ قلم کالا در راستای اجرای این سیاست خبر داد. رضا فاطمی‌امین اعتقاد دارد با این روش شفافیت قیمت کالاهای مصرفی و بادوام افزایش می‌یابد.

بسیاری از کارشناسان اما نظری مخالف فاطمی‌امین دارند و علاوه بر اینکه این روش را غیرشفاف می‌دانند، راه‌های در دسترس‌تری برای ایجاد شفافیت واقعی ارائه می‌دهند.

در همین زمینه علی چاغروند، مدیر پایش اتاق بازرگانی ایران، طی یادداشتی نوشت: شفاف‌سازی از مسیر اصلاح نظام توزیع می‌گذرد.


بیشتربخوانید:تصمیمی که بازار را آشفته می‌کند


به اعتقاد او بدون توجه به این موضوع، کاهش قیمت کالاهای مصرفی و غیرمصرفی امکان‌پذیر نیست. چراکه هزینه‌های لجستیک، حمل‌ونقل، انبارداری، ذخیره‌سازی و … خواه ناخواه قیمت نهایی مصرف را افزایش می‌دهد. بنابراین درج قیمت تولیدکننده نه‌تنها منجر به شفافیت نمی‌شود، بلکه نمی‌تواند سد گرانی هم باشد.

به‌رغم تمام انتقادات مطرح‌شده، گویا عزم وزارت صمت برای اجرای قیمت‌گذاری دستوری کالاهای مصرفی و غیرمصرفی جزم است. امروز نیز اتاق اصناف، بخشنامه سازمان حمایت مبنی بر تعیین جزئیات ضرایب سود فروش هفت گروه کالایی را ابلاغ کرد.

ضرایب سود کالاها چند درصد شد؟

بر اساس این ابلاغیه، در بین قیمت کالاهای مصرفی، مجموع ضرایب سود برای خوراکی‌ها بین ۲۱ تا ۲۷٫۷ درصد تعیین شد. این ضریب برای شوینده‌ها و محصولات بهداشتی بین ۲۲.۱ تا ۲۸.۸ درصد است. بنابراین شوینده‌ها و محصولات بهداشتی بیشترین ضریب سود را خواهند داشت.

به گزارش تجارت نیوز،در بین کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی بادوام نیز این مجموع ضرایب برای لوازم خانگی بزرگ ۱۰.۲ درصد، لوازم خانگی کوچک ۱۴.۴ درصد، لوازم مصرفی خودرو ۱۵.۴ و برای لوازم یدکی خودرو ۱۸.۵ درصد ذکر شده است.

در این گزارش تاکید شد که هیچ مبلغی تحت هیچ عنوان از قبیل مالیات، حمل و غیره نمی‌تواند به ضرایب یادشده اضافه شود.

قیمت کالاهای مصرفی شفاف شد؟

کد خبر 448804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =