انتظار روند صعودی بازار؛ اما آهسته

اعلام نرخ تسعیر ارز دارایی‌های خارجی بانک‌ها توسط بانک مرکزی در روزهای آتی نیز می‌تواند به رشد قیمت سهام بانکی و ایجاد جو مثبت در کل بازار کمک کند.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ انتظار می‌رود در سه روز کاری باقی مانده از سال جاری و همچنین روزهای کاری ابتدای سال آینده، روند صعودی آهسته را در بازار شاهد باشیم.

محسن صادقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: وضعیت بازار در روز یکشنبه نشان داد که با وجود افزایش ریسک‌های سیاسی، به دلیل شرایط اقتصاد کلان و وضعیت متغیرهای بنیادی در اکثر صنایع و شرکت‌ها، کاهش بیشتر قیمت‌ها از سطح فعلی چندان محتمل نیست. حمایت‌های انجام‌شده از بازار، اعتمادسازی و تثبیت قیمت‌ها باعث شده که سرمایه‌گذاران به تدریج و با اطمینان بیشتر وارد بازار شوند.
وی افزود: وضعیت فعلی بازار سرمایه در قالب هر دو سناریوی انجام توافق یا عدم انجام آن، برای سرمایه‌گذاری مناسب است.
صادقی بیان کرد: در صورت انجام توافق (که احتمال آن زیاد است)، صنایع وابسته به برجام و صنایع آسیب‌دیده از تحریم‌ها به طور مستقیم منتفع و صنایع صادرات‌محور و وابسته به قیمت‌های جهانی نیز با پذیرش این فرض که دلار کمتر از نرخ موجود نیما نشود، به طور غیرمستقیم منتفع می‌شوند. همچنین در صورت عدم حصول نتیجه از مذاکرات، رشد سریع دلار و تشدید نرخ تورم می‌تواند مجددا بازار سهام را جذاب کند.
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: هرچند در روزهای آتی بازار به اخبار لحظه‌ای مذاکرات وین واکنش نشان می‌دهد، ولی در مجموع انتظار می‌رود در سه روز کاری باقی مانده از سال جاری و همچنین روزهای کاری ابتدای سال آینده، روند صعودی آهسته را در بازار شاهد باشیم.
به گفته وی با کاهش خروج پول حقیقی‌ها به دلیل تعطیلات آخر سال و فروکش کردن ریسک فروش‌های پایان سال حقوقی‌ها برای تامین نیازهای نقدینگی، سرمایه‌گذاران امیدوارانه‌تر می‌توانند اقدام به خرید کنند. همچنین اعلام نرخ تسعیر ارز دارایی‌های خارجی بانک‌ها توسط بانک مرکزی در روزهای آتی نیز می‌تواند به رشد قیمت سهام بانکی و ایجاد جو مثبت در کل بازار کمک کند.
این فعال بازار سرمایه اظهار کرد: وضعیت مطلوب قیمت‌های کالاهای اساسی، نسبت پی ‌به ‌ای مطلوب شرکت‌ها، تورم بالای اقتصاد و نیز احتمال حصول توافق، می‌تواند محرک رشد قیمت‌ها تا فصل مجامع باشد.

کد خبر 448614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =