۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
رونق بازار طلا دوام نداشت

طلا که هفته گذشته تا چند قدمی شکستن رکورد تاریخی خود پیش رفته بود، طاقت نیاورد و سقوط کرد.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ بازار طلا تن به یک اصلاح ناگزیر داد و قیمت این فلز گرانبها به زیر ۲ هزار دلار کاهش یافت. اما چنین به نظر می‌رسد که این افت قیمت، موقتی باشد. هفته گذشته قیمت هر اونس طلا ت سطح ۲۰۶۹ دلار بالا رفت اما در پایان معاملات هفتگی به سطح ۱۹۹۲ دلار کاهش پیدا کرد. به گفته تحلیلگران کیتکو، کاهش تمایل سرمایه‌گذاران خرد یکی از عوامل اصلی افت قیمت طلا بوده است. بسیاری از تحلیلگران گفته‌اند گرچه به طور کلی روند حرکت طلا صعودی است اما افت قیمت به کمتر از ۲ هزار دلار نشان‌دهنده ضرورت تقویت و استحکام جایگاه این فلز گرانبهاست. بر این اساس، احتمال کاهش قیمت به کمتر از سطوح کنونی نیز وجود دارد.

فیلیپ استریبل، تحلیلگر ارشد شرکت «بلو لاین» در این باره گفت: شکی نیست که قیمت طلا روندی صعودی دارد اما در حال حاضر برای ادامه این روند، نیازمند تحکیم جایگاه است. من منتظر رسیدن به قیمت ۱۹۶۲ دلار برای خرید هستم.

در نظرسنجی هفتگی کیتکو، از میان ۱۸ تحلیلگر بازار وال استریت، ۴۴ درصد (۸ نفر) گفتند که قیمت طلا در هفته آینده صعودی خواهد بود. ۱۷ درصد (۳ نفر) معتقد بودند که قیمت این فلز با کاهش روبه‌رو خواهد شد. ۳۹ درصد (۷ نفر) هم تغییر خاصی را پیش‌بینی نکردند.

تحلیلگران معتقدند، برنامه فدرال رزرو برای شش بار افزایش نرخ‌های بهره در سال جاری یکی از ریسک‌هایی است که بازار طلا را تهدید به کاهش قیمت می‌کند. با این حال، چنین به نظر می‌رسد که با حمله روسیه به اوکراین و پیامدهای آن برای بازارها و اقتصاد جهان، فدرال رزرو دست‌کم درباره تعداد دفعات افزایش نرخ‌های بهره تجدیدنظر کند. چهارشنبه این هفته، در نشست کمیته سیاستگذاری فدرال رزرو در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد.

رونق بازار طلا دوام نداشت

کد خبر 448513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =