دارا و پالایش آبروی بازار را برده‌اند/ سهام عدالت تا کی واریز می‌شود؟

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد ضررهای دارایکم و پالایش یکم گفت: این دو صندوق هم آبروی صندوق‌ها را برده‌اند،‌ هم آبروی دولت و هم بازار سرمایه را.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ نشست خبری رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز در ساختمان مطهری برگزار شد.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای این نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله سازمان بورس گفت: ساختار پرداخت سودها و واریزی‌ها منطبق با شرایط زمان تدوین قانون بوده است. اینکه سودها را در حساب شرکت‌ها نگه داشته می‌شود به خاطر خلل در قانون تجارت است. به دنبال آن هستیم در فاز اول سود مجامع از طریق سجام پرداخت شود، در فاز دوم سودهای رسوب کرده در حساب شرکت‌ها را از این شرکت‌ها طلب کنیم.

وی بیان کرد: به دنبال آن هستیم که آخرین فرصت تقسیم سود را به کمتر از ۴ ماه برسانیم. همچنین پیشنهاد درج قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر الزام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به پرداخت سود از طریق سجام را ارائه داده‌ایم.

وی در ارتباط با تسویه اصل و سود اوراق مالی اسلامی دولتی در سال جاری تا ۹ اسفند ۱۴۰۰ گفت: تا تاریخ اعلام شده، تسویه بابت اصل سود (واریز دولت) برابر با ۹۷.۴ همت، فروش اوراق نقدی (برداشت دولت) ۸۳.۳ همت، خالص واریز دولت به بازارهای پول و سرمایه ۱۴ + همت است.


بیشتر بخوانید:

با توجه به شرایط بازار دامنه نوسان افزایش می‌یابد


عشقی از جمله مهمترین اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در توسعه نهادی را مربوط به دو حوزه «شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ و صندوق‌ها» و «حوزه نهادهای مالی خدمات دهنده» دانست.

وی این اقدامات را به ترتیب زیر بیان کرد:

در حوزه شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری و صندوق‌ها

  • ۸ مجوز موافقت اصولی کارگزاری
  • ۱ مجوز تاسیس کارگزاری بعد از ۳ سال
  • ۲۹ مجوز تاسیس یا تبدیل نهاد مالی به عنوان شرکت سرمایه‌گذاری و یا هلدینگ در حوزه صندوق‌ها
  • ۱۵ موافقت اصولی صندوق سرمایه‌گذاری
  • ۲۹ مجوز تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری
  • ۲۵ مجوز فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری

در حوزه نهادهای مالی خدمات دهنده

  • ۸ موافقت اصولی تاسیس شرکت سبدگردان
  • ۳ موافقت اصولی تاسیس شرکت مشاور سرمایه‌گذاری
  • ۶ مجوز تاسیس شرکت سبدگردان
  • ۱ مجوز موافقت اصولی تاسیس شرکت تامین سرمایه
  • ۴ مجوز فعالیت شرکت سبدگردان
  • ۲ مجوز فعالیت پردازش اطلاعات

وی در ارتباط با اهم اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه توسعه نهادی گفت: اولین موافقت اصولی صندوق املاک و مستغلات، اولین مجوز پذیره‌نویسی و فعالیت صندوق سهامی اهرمی، اولین مجوز پذیره‌نویسی و فعالیت در صندوق در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری سه موضوعی است که در قالب توسعه در نهادهای مالی بازار سرمایه پیگیری شده است و به زودی به انجام می‌رسد.

پرداخت سود سهام عدالت عملیات موفق سازمان بورس

عشقی در ارتباط با سهام عدالت گفت: پرداخت سود این سهام از دیروز آغاز شده است و تا پایان امروز به حساب تمامی سهامداران سجامی واریز می‌شود. عملکرد سازمان در ارتباط با سهام عدالت موفقیت آمیز بود. ۹۹ درصد سود جمع آوری و پرداخت شد. به دنبال آن هستیم که پول‌ها کمترین رسوب را در حساب‌های سپرده‌گذاری داشته باشند.

استقلال و پرسپولیس

وی در ارتباط با استقلال و پرسپولیس گفت: این دو شرکت تنها در بورس درج شده اما هنوز پذیرش نشده است. این ثبت به شفافیت این ۲ تیم کمک می‌کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد ضررهای دارایکم و پالایش یکم گفت: این ۲ صندوق هم آبروی صندوق‌ها را برده‌اند،‌ هم آبروی دولت و هم بازار سرمایه. صندوق‌ها از شرایط خوبی برخوردارند اما در این ۲ صندوق با معضل جدی روبه‌رو هستیم، مشکل اصلی آن ساختاری است. این صندوق در هیئت وزیران تصویب شده و شرایط خاص بازارگردانی آن شرایط را سخت‌تر کرده است. برای حل مشکلات آن اصلاحات ساختاری را برای آن در نظر گرفته‌ایم تا «ان ای وی» آنها نیز همچون سایر صندوق‌ها شود.

گام بعدی سازمان بورس بعد از دامنه نوسان چیست؟

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه عملکرد سازمان ارتباط مستقیم به برجام و بودجه دارد،‌ گفت: دامنه نوسان پلکانی و به شکل متقارن تغییر خواهد کرد و در هر مرحله بعد از پایش تصمیمات بعدی اتخاذ خواهد شد.

وی افزود: موضوع گسترش نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردان‌ها ۲ گام مهم سازمان بورس بعد از دامنه نوسان است.

پرداخت سود از سجام با پیگیری‌هایی که انجام شد، در لایحه بودجه لحاظ شد. بالغ بر ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار سهامدار سهام عدالت که سجامی بودند یا شماره شبای بانکی خود را در اختیار ما قرار داده بودند، عملیات واریز سود آنان از شب گذشته شروع شده است و امیدواریم تا آخر امروز تمام شود.

سود سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی:

۵۳۲ هزار تومان

سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی:

۵۷۵ هزار تومان

سود سهام عدالت ۱ میلیون تومانی:

۱۰۸۱۰۰۰ هزار تومان

کد خبر 448490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    3 0
    مردم تو بورس چپاول میکنن از سرمایه به باد رفته خودشون دوباره به خودشون ی سود چندر قاز میدن اونوقت کیف هم میکنن
  • بانو IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    2 0
    سلام اینم فیلم جدیدتونه واسه اینکه سود کم به ملت بدید پاس میدید به این وان من سهامم یک میلیونی هستش چرا ۵۷۷ هزار برام واریز شده
  • غریبه IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    من نظرم را گفتم تو خوش خیالی که انتظار داری حق تورا بده
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    1 0
    این ظلم است این حق الناس است 10تومن فروختی همش بهونه میارید. نمیتونی برو کنار یکی دیگه بیاد تا بتونه ضرر مردم جبران کنه