۵ هزار قلم کالا  ارزان شد؟

وزیر صمت گفت: نرخ تورم در شهریور سال جاری ۴۳ درصد بود، ولی با اقدامات دولت سیزدهم نرخ تورم به ۳۵ درصد رسیده است که البته عدد بالایی است، ولی در سال آینده این میزان کاهش بیشتری نیز پیدا خواهد کرد.

به گزارش صدای بورس، سیدرضا فاطمی امین امروز پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در کنترل تورم و مانع‌زدایی از تولید گفت: تورم، یک بیماری مزمن اقتصادی است که در سال چند اخیر با شدت بیشتری گریبانگیر کشور شده است. ما تاکنون در سه مقطع تورم بالا داشتیم.

وی گفت: مقطع زمانی اول مربوط به سال‌های ۷۳تا۷۴ است که تورم اعداد ۳۵ و ۴۹ درصد را ثبت کرد ولی در سال‌های قبل و بعد از این دوسال، عدد تورم پایین بود.

فاطمی امین افزود: مقطع زمانی دوم مربوط به سال‌های ۹۱ تا ۹۲ است که تورم اعداد ۳۱ و ۳۵ درصد را ثبت کرد، ولی همانند سال‌های ۷۳تا۷۴ عدد تورم در سال‌های قبل و بعد پایین آمد.

وزیر صمت اظهار داشت: اما مقطع زمانی سوم تنها مقطعی است که تورم‌های بالا در طول ۴ سال یعنی سال‌ها ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ ادامه دار بوده است و رکورد تورم را به ۵۰ درصد رسانده است.

وی تاکید کرد: به طور کلی سه عامل نقدینگی، قیمت‌های خارجی (نرخ ارز) و تولید بر میزان تورم به ترتیب اثرات مستقیم، مستقیم و معکوس دارند، اما در این بین یک موضوع مهم دیگر که باعث کنترل تورم می‌شود، وجود دارد و آن «اصلاح بازارها» است.


بیشتر بخوانید: تورم، بزرگترین تهدید اقتصاد ایران


فاطمی امین گفت: در ۶ ماه گذشته، تمرکز وزارت صمت بر اصلاح بازارها بوده است به ترتیبی که در بازار فلزات و مواد پایه مثل سیمان و محصولات پتروشیمی نوسانات مدیریت و رفع شوند.

وزیر صمت گفت: ما سازوکارهای قیمت‌گذاری و تنظیم بازار در مواد اولیه را مدنظر قرار دادیم و بدین ترتیب مواد اولیه ارزان‌تری را در اختیار تولیدکنندگان قرار دادیم.

وی گفت: روند قیمت فلزات، ورق، میلگرد و شمش کاهشی بوده است که این موضوع نتیجه اصلاح سازوکارها در بورس کالا است. البته به دلیل تحولات روسیه و اوکراین برخی نوسانات در روزهای گذشته ایجاد شده که آنها نیز مدیریت خواهد شد.

۴ اقدام وزارت صمت برای تامین کالای مصرفی مردم

فاطمی امین گفت: در حوزه کالاهای مصرفی خانوار نیز اقدامات خوبی انجام شده است. یکی از این اقدامات «درج قیمت تولیدکننده» بر روی محصولات است. این کار شفافیت و نظارت را افزایش می‌دهد و در میان‌مدت (۶ ماهه) باعث ایجاد رقابت می‌شود. بدین ترتیب در ۵ هزار قلم کالا قیمت‌ها کاهشی بوده است.

وزیر صمت گفت: نرخ تورم در شهریور سال جاری ۴۳ درصد بود، ولی با اقدامات دولت سیزدهم نرخ تورم به ۳۵ درصد رسیده است که البته عدد بالایی است، ولی در سال آینده این میزان کاهش بیشتری نیز پیدا خواهد کرد.

وی افزود: از جمله اقدامات دولت برای رفع موانع تولید، «تسهیل مقررات صادرات» بوده است. تا اول اسفندماه میزان صادرات ایران بدون احتساب نفت، ۴۵ میلیارد دلار بوده است، در حالی که در سال گذشته کل میزان صادرات ۳۵ میلیارد دلار بود.

به گزارش خبرآنلاین، فاطمی امین گفت: اقدام دیگر «تسهیل در تامین مالی» واحدهای تولیدی بود. این واحدها عمدتا از کمبود سرمایه در گردش رنج می‌برند. در نتیجه ما طرح پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب الکترونیکی در سامانه جامع تجارت را در دستور کار قرار دادیم. این سازوکار نه تنها بروکراسی‌های اداری را کاهش می‌دهد بلکه مانع از انحراف منابع خواهد شد.

وزیر صمت در پایان گفت: «حذف امضای طلایی» از دیگر اقدامات بود. در ۳ ماه گذشته کل فرآیند مربوط به کارت بازرگانی به صورت کاملا هوشمند اجرایی شده است که این موضوع فسادهای مربوط به کارت بازرگانی را از بین خواهد برد.

کد خبر 448479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 0
    الان دقیقا چی ارزون شده شکر از 15هزارتومن شد 23هزارتومن قنداز 20هزارتومن شده27هزارتومن برنج از 40تومن شده 45هزارتومن بگم یا دیگه بسه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟