تجارت ایران به چند میلیارد دلار رسید؟

طبق آخرین گزارش گمرک، حجم تجارت خارجی ایران در ۱۱ ماهه امسال حدود ۹۰ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش صدای بورس، امروز در نشست سخنگوی دولت، آماری از تجارت خارجی اعلام شد که بلافاصله مورد اصلاح قرار گرفت. به این بهانه وضعیت تجارت ایران با استناد به آمار گمرک ایران به عنوان مرجع رسمی مورد بررسی قرار گرفته است.

مجموع تجارت ۱۴۹.۴ میلیون تن به ارز ۹۰ میلیارد دلار

در ۱۱ ماهه امسال مجموع تجارت خارجی ایران (واردات و صادرات) با رشد ۳۸ درصدی، ۹۰ میلیارد دلار بوده است؛ به طوری که ۱۴۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا بین ایران و طرف های تجاری مبادله شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش نشان می دهد.

صادرات؛ ۴۳.۵ میلیارد دلار

از مجموع این تجارت، ۱۱۲ میلیون و ۶۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۳ میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلار سهم کالاهای صادراتی بوده که ۱۰ درصد در وزن و ۴۰ درصد در ارزش افزایش داشته است.

چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان پنج مقصد اول صادراتی کالاهای ایرانی از ابتدای امسال تاکنون بوده است.

واردات؛ ۴۶.۵ میلیارد دلار

همچنین ۳۶ میلیون و ۷۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۴۶ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار از کشورهای مختلف وارد ایران شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹درصد در وزن و ۳۶ درصد در ارزش رشد داشته است.


بیشتر بخوانید: شرکای اصلی تجاری ایران کدام کشورها هستند؟


امارات، چین، ترکیه، آلمان و سوئیس نیز پنج کشور اولی است که واردات ایران از آنها انجام شده است.

عمده واردات ایران در این مدت، کالاهای اساسی، نهاده‌ها، ماشین‌آلات تولید، دارو و ملزومات پزشکی و کالاهای ضروری بوده است.

وضعیت کالاهای اساسی چگونه است؟

اما وضعیت واردات کالاهای اساسی در تجارت خارجی ایران نیز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش گمرک ایران در ۱۱ ماهه امسال، ۲۷ میلیون و ۶۱۴ هزار و ۳۹۲ تن انواع کالای اساسی به ارزش ۱۷ میلیارد و ۵۳۲ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۶۵۹ دلار از گمرک‌ها ترخیص شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۲۸ درصدی در وزن و ۶۰ درصدی در ارزش داشته است.

بر اساس این گزارش، از این میزان کالاهای اساسی وارد شده، ۲۴ میلیون و ۲۸ هزار و ۶۷۰ تن کالا به ارزش ۱۳میلیارد و ۶۷۰ میلیون و ۴۴ هزار و ۸۵۰ دلار شامل هفت قلم با ارز ترجیحی است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی در وزن و ۷۷ درصدی در ارزش را نشان می دهد.

کد خبر 448345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =