۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
جهش نفت با تحریم روسیه

شکی نیست که جهان به نفت و گاز روسیه نیاز دارد و تحریم این کشور می‌تواند به جهش قیمت انرژی منجر شود.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ با آغاز به کار بازارهای نفت جهان، قیمت این کالای استرتژیک به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ رسید. گرچه در ادامه معاملات اندکی از هیجان اولیه کاسته شد و نوسان‌ها کاهش یافت اما انتظار می‌رود با عملی شدن برنامه تحریم روسیه از سوی آمریکا و اروپا، قیمت‌ها دوباره روند صعودی به خود بگیرند.

در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با بیش از ۱۱.۵ دلار (۹.۷ درصد) رشد به ۱۲۹ دلار و ۷۰ رسیده است. نفت سبک آمریکا نیز بیش از ۱۰.۳ دلار (۸.۹ درصد) افزایش قیمت را ثبت کرده و به ۱۲۶ دلار در هر بشکه رسیده است. سبد نفت اوپک نیز بر اساس آخرین آماری که پنجشنبه گذشته منتشر شد، به بیش از ۱۱۷ دلار رسیده است. در همین حال، قیمت گاز طبیعی، نفت حرارتی و بنزین نیز به ترتیب ۰.۸ درصد، ۹.۱ درصد و ۷.۶ درصد افزایش قیمت را ثبت کردند.

پیش از این در سال ۲۰۰۸ نفت خام به بالاترین رکورد تاریخی خود دست یافته بود. در ژوئن ۲۰۰۸ قیمت هر بشکه نفت خام سبک آمریکا به ۱۴۰ دلار رسید و برنت هم رکورد ۱۳۹ دلار و ۸۰ سنت را ثبت کرد. سال ۲۰۰۸ از نظر نوسان شدید قیمت‌ها نیز در تاریخ بی‌رقیب است. در این سال، طی ۷ ماه (آغاز سال ۲۰۰۹) قیمت نفت خام سبک آمریکا از ۱۴۰ دلار به ۴۱ دلار سقوط کرد.

برنامه‌ریزی برای تحریم روسیه در حالی است که کارشناسان می‌پرسند، آیا تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک (آمریکا و اروپا) قادر به جبران کمبود نفت بازار خواهند بود؟ آیا تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا آماده افزایش تولید هستند؟ آیا جهان به سوی یک بحران واقعی انرژی در حرکت است؟ تازه‌ترین برآوردها حکایت از آن دارد که با ادامه بحران اوکراین و عملی شدن برنامه تحریم روسیه، قیمت نفت، گاز طبیعی و بنزین رکوردهای تازه‌ای را ثبت خواهند کرد.

کد خبر 448199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =