قیمت‌ها در بازار اجاره رو به کاهش است

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: قراردادهای اجاره در آخرین ماه سال تحت تاثیر صفر شدن رشد قیمت ملک با قیمت‌های پایین‌تری نسبت به ماه‌های گذشته منعقد می‌شود و خانه‌های گران اجاره نمی‌رود.

به گزارش صدای بورس، همزمان با گزارش اتحادیه املاک تهران از توقف کامل رشد قیمت مسکن در بهمن ماه، بازار اجاره نیز با ثبات بیشتری در روزهای پایانی سال به سر می‌برد.

تورم بازار اجاره که این سال‌ها از افزایش قیمت دلار و کمبود عرضه نشات گرفته است، اکنون تحت تاثیر نهایی شدن مذاکرات رفع تحریم‌ها و آغاز کلنگ زنی نهضت ملی مسکن قرار دارد.

کارشناسان بر چشم انداز مثبت بازار مسکن در اثر رفع تحریم‌ها امیدوار هستند و از مسیر کاهش قیمت مسکن، شرایط مناسبی را برای بازار اجاره در ماه‌های پیش رو مطرح می‌کنند.


بیشتر بخوانید:

خریداران مسکن یا مستأجران رقم معامله را در کارتخوان املاکی نکشند


خبری از افزایش قیمت‌های اجاره در بازار نیست

یک مشاور املاکی در منطقه پنج پایتخت امروز (دوشنبه) گفت: بازار اجاره در روزهای پایانی سال معمولا با قیمت‌های سال آینده بسته می‌شود و تمایل صاحبخانه‌ها به تمدید قراردادها با قیمت‌های سال بعد است، اما پیشنهادات اجاره ملک اکنون با احتیاط بیشتری از سوی صاحبخانه‌ها داده می‌شود و خبری از افزایش قیمت‌های اجاره در بازار نیست.

واسطه ملکی دیگری در منطقه ۲ پایتخت در محله ستارخان ضمن اعلام اینکه به دلیل گرانی قیمت‌های اجاره در تابستان امسال، بسیاری از مستاجران این منطقه کوچ کردند، گفت: برای مستاجران باقی مانده که از پس تورم اجاره تاکنون برآمده اند، بازار اکنون در شرایط منطقی‌تری نسبت به نرخ‌های تابستان است و همزمان قدرت چانه زنی و تمایل به قبول تخفیف از سوی صاحبخانه‌ها بیشتر است.

یک واسطه ملکی دیگر در منطقه ۱۲ پایتخت، توقف رشد قیمت‌های ناگهانی و شک مثبت به بازار مسکن را دلیل اصلی تاثیر گذاری بر بازار اجاره می‌داند، می‌گوید: اگر ریزش قیمت‌های مسکن ادامه داشته باشد، بازار اجاره هم از جو روانی افزایش نرخ‌ها در امان خواهد بود و فایل‌های اجاره با قیمت‌های منطقی‌تری در بازار ارائه می‌شود، هر چند در دو ماه اخیر بازار اجاره در مسیر کاهش قرار گرفته و متاثر از وضعیت کلان کشور شک قیمتی را تجربه نکرده است.

کارشناسان معتقدند در صورت نهایی شدن مذاکرات برجام و تثبیت نرخ دلار، نوسان در قیمت مصالح ساختمانی کاهش یافته و آرامش در بازار مصالح ساختمانی، مسیر انبوه سازان را به سمت کسب و کار قدیمی خود یعنی ساخت و ساز خانه خواهد کشید. همزمان با تثبیت قیمت‌ها در بازارهای رقیب مثل طلا و ارز، سرمایه‌گذارانی که این سال‌ها از بخش ساخت و ساز کناره گیری کردند تمایل به بازگشت خواهند داشت.

یکی از اعضای هیات مدیره انبوه سازان پیش‌تر گفته بود: با رفع تحریم‌های بین‌المللی، ریسک سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کاهش خواهد یافت و شاهد حضور بیشتر سرمایه‌گذاران در بخش مسکن خواهیم بود و کسری بزرگی که در سال‌های گذشته ناشی از ترک فعالیت انبوه‌سازان در امر تولید مسکن داشتیم جبران خواهد شد. کسری ساخت و ساز منجر به عقب ماندگی ساخت ۶ میلیون واحد مسکونی شده است که با حضور سرمایه‌گذاران به‌تدریج و در بازه زمانی ۱۰ ساله جبران خواهد شد.

اتحادیه املاک: خانه‌های گران اجاره نمی‌رود

در همین زمینه، مصطفی قلی خسروی درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار اجاره در ماه پایانی سال گفت: اکنون فصل بازار اجاره نیست و طبیعی است این موقع از سال قیمت‌ها جهش ناگهانی نداشته باشد. اما منهای این فرمول قدیمی اکنون بازار اجاره به ثبات رسیده است و گزارش‌هایی از بنگاه‌های ملکی داشتیم که پیشنهاد اضفه شدن ۵۰۰ هزار تومان به نرخ ماهیانه اجاره هم حتی خریدار نداشته است.

به گزارش ایرنا، وی می‌گوید: اکنون در بازار خرید و فروش ملک نیز خانه با قیمت‌های چهار ماه پیش خرید و فروش می‌شود و به دلیل افزایش انتظارات از کاهش قیمت ها، کسی حاضر به خرید خانه با نرخ‌های بیشتر نیست.

کد خبر 448171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =