انتظار جهش مثبت کامودیتی ها و صادراتی ها / منتظر تغییرات مثبت در شرایط اقتصادی باشیم؟!

انتظار می‌رود با توافق احتمالی، شاهد آثار و نتایج مطلوبی در فضای کلان سیاسی و اقتصادی کشور باشیم.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ با تعیین تکلیف مذاکرات و تصویب نهایی بودجه در روزهای آتی و در صورت استمرار حمایت‌ از بازار و تقویت روند اعتمادسازی که در روزهای اخیر شکل گرفته، اقبال به بازار سرمایه نیز بیشتر خواهد شد.

محسن صادقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: مذاکرات برجام به گام آخر رسیده و دور از انتظار نیست که در روزهای آینده کمیسیون برجام تشکیل شود و آمریکا به برجام بازگردد. همچنین انتظار می‌رود بسته به کیفیت و قوت مفاد توافق احتمالی، شاهد آثار و نتایج مطلوبی در فضای کلان سیاسی و اقتصادی کشور باشیم.
وی افزود: با فرض رفع تحریم‌ها و از سرگیری روابط بین‌الملل، احتمالا با تحرکات قوی‌تر در گروه بانکی و خودرویی و حمل و نقل و سایر صنایع آسیب‌دیده از تحریم‌ها، شاهد ادامه روند صعودی در ۱۰ روز کاری باقی مانده از سال ۱۴۰۰ باشیم.
صادقی عنوان کرد: افزایش شفافیت تجارت خارجی و بازگشت به چارچوب مبادلات رسمی در نتیجه رفع تحریم‌ها، به همان اندازه که منافع اقتصاد غیررسمی را از بین می‌برد، برای شرکت‌ها و سهامداران آنها سودمند خواهد بود و شرکت‌های بازار سرمایه با کاهش هزینه‌ها، کاهش ریسک، تسریع عملیات، شفاف‌شدن عملیات، جذب منابع خارجی، تقویت ابزارهای بازاریابی و فروش، حذف واسطه‌ها و استفاده از خدمات سیستم رسمی بانکی از این شرایط منتفع خواهند شد.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اعداد و ارقام بودجه ۱۴۰۱ (که معرف سیاست‌های اقتصادی دولت برای سال آینده است) و همچنین وضعیت متغیرهای پولی نشان می‌دهد که حتی با فرض رفع تحریم‌ها و فروش نفت نیز نمی‌توان انتظار کاهش قابل‌ملاحظه تورم را داشته باشیم و به احتمال زیاد با رشد ملایم بخش‌های ریالی اقتصاد و همچنین بخش خدمات (که در سه سال گذشته از اقلام دلاری عقب افتاده‌اند)، تورم بالای ۳۰ درصد همچنان ادامه داشته باشد.
به گفته وی دلار نیز با توجه به اعداد و ارقام بودجه، نیازهای ارزی دولت برای تامین نهاده‌های دامی و دارو با ارز حمایتی و همچنین طیف گستره نیازهای وارداتی و چالش جدی خروج سرمایه از کشور، امکان ریزش جدی نخواهد داشت و می‌توان انتظار داشت که در محدوده دلار نیما یکسان‌سازی ارز صورت گیرد، ولی ممکن است در صورت تقویت منابع ارزی دولت و بانک مرکزی، سیاست حفظ و تثبیت دلار در همین محدوده در سال ۱۴۰۱ نیز پیگیری شود.
این فعالان بازار سرمایه تصریح کرد: با تعیین تکلیف مذاکرات و تصویب نهایی بودجه در روزهای آتی و همچنین در صورت استمرار حمایت‌ از بازار و تقویت روند اعتمادسازی که در روزهای اخیر شکل گرفته، اقبال به بازار سرمایه نیز بیشتر خواهد شد. علاوه‌ بر موضوع برجام، وضعیت موجود بازارهای جهانی نیز محرک خوبی برای رشد قیمت سهام کامودیتی محور و صادراتی خواهد بود.

کد خبر 448071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =