نفت و طلا دوش به دوش هم می‌تازند

این روزها فعالیت بسیاری از بازارها به بحران‌ حمله نظامی روسیه به اوکراین گره خورده است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ یورش نظامی ارتش روسیه به اوکراین علاوه بر مسائل ژئوپلیتیک، پیامدهای مالی و قتصادی نیز داشته است که بسیاری از بازارها را تحت تاثیر قرار داده است. واکنش دو بازار انرژی و فلزات گرانبها به این بحران در گسترش نگرانی‌ها و افزایش قیمت‌ها نمود پیدا کرده است.

در آخرین روز معاملات هفتگی (جمعه ۱۳ اسفند) قیمت انواع نفت خام و فلزات گرانبها به سطوح تازه‌ای افزایش پیدا کرد. هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال بیش از ۷.۶ دلار (۶.۹۳ درصد) بالا رفت و به ۱۱۸ دلار و ۱۰ سنت رسید. قیمت نفت خام سبک آمریکا بیش از ۸ دلار (۷.۴۴ درصد) افزایش یافت و به بهای ۱۱۵ دلار و ۷۰ سنت معامله شد. بر اساس آخرین آمار منتشر شده، میانگین بهای سبد نفت اوپک نیز بیش از ۴.۸ دلار (۴.۳۳ درصد) بالا رفت و به ۱۱۷ دلار و ۱۰ سنت رسید. در این میان، قیمت گاز طبیعی و نفت حرارتی نیز به ترتیب ۶.۲ درصد و ۷.۸ درصد افزایش پیدا کرد.

به گفته کارشناسان، بازار جهانی نفت یکی از بدترین هفته‌های معاملاتی را تجربه کرد و نگرانی درباره وخیم‌تر شدن شرایط هر روز بیشتر می‌شود. عربستان با استفاده از وضعیت کنونی، قیمت نفت خام صادراتی خود به بازارهای اصلی را افزایش داده است. در این میان، آژانس بین‌المللی انرژی با ارائه یک طرح ۱۰ مرحله‌ای برای اروپا به کشورهای این قاره توصیه کرد که برای مقابله با بحران کمبود انرژی، دو راهکار تنوع بخشیدن به واردات گاز و استفاده از انرژی پاک را مورد توجه قرار دهند.

در بازار فلزات گرانبها نیز شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. قیمت هر اونس طلا با جهشی قابل توجه به ۱۹۷۳ دلار رسید. این رقم نسبت به یک ماه قبل بیش از ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین نقره، پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب ۵۹ سنت، ۴۳ دلار و ۲۱۳ دلار افزایش قیمت را ثبت کردند. بحران اوکراین و افزایش نرخ تورم جهانی از دلایل اصلی افزایش قیمت فلزات گرانبها بوده‌اند.

کد خبر 448039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =