آلفرد مارشال؛  اقتصاددان نئوکلاسیک

آلفرد مارشال، متولد ۲۸ جولای ۱۸۴۲ و درگذشته در ۱۳ جولای ۱۹۲۴، اقتصاددان انگلیسی و از جمله تاثیرگذارترین اقتصاددانان عصر خود است. کتاب «اصول علم اقتصاد» وی که در سال ۱۸۹۰ منتشر شد، تا سالیان طولانی از اثرگذارترین کتاب‌های اقتصادی در انگلستان بود.

اقتصاد نئوکلاسیک یکی از مکاتب اقتصادی است که معتقد است تولید، مصرف و ارزشگذاری (قیمت‌گذاری) کالاها و خدمات تحت تاثیر الگوهای عرضه و تقاضا قرار دارند. آلفرد مارشال یکی از بنیانگذاران این مکتب است.

آلفرد مارشال، متولد ۲۸ جولای ۱۸۴۲ و درگذشته در ۱۳ جولای ۱۹۲۴، اقتصاددان انگلیسی و از جمله تاثیرگذارترین اقتصاددانان عصر خود است. کتاب «اصول علم اقتصاد» وی که در سال ۱۸۹۰ منتشر شد، تا سالیان طولانی از اثرگذارترین کتاب‌های اقتصادی در انگلستان بود. این کتاب، ایده‌های عرضه و تقاضا و هزینه‌های تولید را مطرح و به جهان ارائه کرد. آلفرد مارشال یکی از بنیانگذاران مکتب اقتصاد نئوکلاسیک به شمار می‌رود.

مارشال در لندن به دنیا آمد و در کالج سنت جان کمبریج به ادامه تحصیل در رشته ریاضی پرداخت. او در امتحانات ریاضی سال ۱۸۶۵ رتبه دوم را کسب کرد. مارشال به دلیل بحران روحی به فلسفه و متافیزیک و اخلاقیات روی آورد و در نهایت اقتصاد را برگزید. او مشاهده کرد که وظیفه اقتصاد، بهبود شرایط مادی است و به باور او، این اتفاق فقط از طریق نیروهای اجتماعی و سیاسی رخ می‌دهد. علاقه مارشال به لیبرالیسم، سوسیالیسم، اتحادیه‌های کارگری، تحصیلات زنان، فقر و پیشرفت نشان‌دهنده تاثیر فلسفه اجتماعی اولیه او بر فعالیت‌ها و نوشته‌های بعدی اوست. مارشال پس از ازدواج در سال ۱۸۷۷ مجبور به ترک دانشگاه کمبریج شد. او به عنوان نخستین مدیر کالج یونیورسیتی در بریستول انتخاب شد که بعدها به دانشگاه بریستول تغییر نام یافت. او در این دانشگاه به تدریس اقتصاد سیاسی و علم اقتصاد مشغول شد. در ۱۸۸۵ مارشال به عنوان پروفسور اقتصاد سیاسی در دانشگاه کمبریج انتخاب شد و این سمت را تا زمان بازنشستگی در سال ۱۹۰۸ در اختیار داشت. در طول این سال، مارشال با متفکران بزرگی در ارتباط و تعامل بود که از میان مهمترین آنها می‌توان به هنری سیجویک، بنجامین یووت، ویلیام استنلی یوونز، جان نویل کینز و جان مینارد کینز اشاره کرد. آلفرد مارشال مکتب کمبریج را پایه‌گذاری کرد. توجه ویژه این مکتب به افزایش بازده، تئوری شرکت‌ها و اقتصاد رفاه بود. پس از بازنشستگی، رهبری این مکتب به آرتور سسیل پیگو و جان مینارد کینز رسید.

اگرچه برخی معتقدند که اصول اقتصادی مارشال شکل توسعه‌یافته و بهبودیافته اصول اقتصادی آدام اسمیت، توماس رابرت مالتوس و جان استوارت میل است اما او در واقع اقتصاد را از تمرکز کلاسیک آن بر اقتصاد بازار خارج و مطالعه رفتار انسانی را جایگزین آن کرد. نقش و تاثیر آلفرد مارشال در سامان دادن به تفکرات اقتصادی را نمی‌توان انکار کرد. او کسی است که استفاده از کارکرد عرضه و تقاضا به عنوان ابزاری برای تعیین قیمت را رایج کرد. از ۱۸۹۰ تا زمان مرگ در سال ۱۹۲۴، آلفرد مارشال به عنوان پدر حرفه اقتصادی مورد احترام بود و حتی نیم قرن پس از آن نیز این عنوان حفظ شد. او از ۱۸۷۹ تا ۱۹۲۳ پنج کتاب نوشت که عبارتند از اقتصاد صنایع (۱۸۷۹)، تئوری ناب تجارت خارجی (۱۸۷۹)، اصول علم اقتصاد (۱۸۹۰)، صنعت و تجارت (۱۹۱۹) و پول، اعتبار و بازرگانی (۱۹۲۳).

  • علی دانیال - روزنامه‌ نگار
کد خبر 447956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =