اخذ مالیات از سپرده اشخاص حقوقی چه تبعاتی دارد؟ / ۴ مقصد جدید ورود نقدینگی را بشناسید

برخی افراد سرمایه خود را به صورت کوتاه مدت در خرید و فروش دارایی‌هایی که نقدشوندگی بالایی دارد، وارد می‌کنند. کسب بازدهی برای این افراد مهم است بنابراین وارد بازاری مانند مسکن نمی‌شوند.

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت تمامی سرمایه خود را به بازار بدهی منتقل نمی‌کنند بلکه بخشی از منابع خود را وارد بازار سهام، بخشی در سپرده بانکی، بخشی برای بازار بدهی و... تقسیم می‌شود. به طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت حامی بازار سرمایه هستند و هر چه از طریق جذب منابع خارجی بزرگتر شوند برای بازار سرمایه بسیار مفید است.

اشکان چهره نگار – عضو هیات مدیره سبدگردان نوین نگر آسیا در گفت و گو با صدای بورس گفت: اخذ مالیات از سپرده‌های اشخاص حقوقی تصمیم جدیدی در راستای ساماندهی به وضعیت اقتصاد است، اما باید دید این موضوع چه تبعاتی به همراه دارد. نخستین مورد این که شخصیت‌های حقوقی بازارسرمایه که در بانک‌ها سپرده بانکی دارند با دید حداقل یک ماهه و با هدف کسب بازده بدون ریسک در بانک سپرده‌گذاری کردند. برخی از افراد حقوقی هم هستند که کسر مالیات از سپرده بانکی‌ برایشان اهمیتی ندارد اما در مقابل اشخاصی هم هستند که با چنین اقدامی سرمایه خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند و وارد دیگر بازارها می‌کنند. اما سوال مهم این است که این پول در چه بازاری سرمایه‌گذاری می‌شود؟

وی افزود: برخی افراد سرمایه خود را به صورت کوتاه مدت در خرید و فروش دارایی‌هایی که نقدشوندگی بالایی دارد، وارد می‌کنند. کسب بازدهی برای این افراد مهم است بنابراین وارد بازاری مانند مسکن نمی‌شوند؛ اما بازارهای سکه و ارز با توجه به سفته بازی و قدرت نقدشوندگی بالا می‌توانند مقصد جذب نقدینگی باشند. هر چقدر پول در این بازارها بیشتر می‌شود، نقدینگی بدون هدف در اقتصاد افزایش پیدا می کند که نتیجه آن افزایش تورم است. شاید اشخاص حقوقی با چنین اقداماتی مخالف باشند؛ زیرا زمانی که در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند بازدهی بدون ریسک را مدنظر دارند، اما با ورود به بازارهای پر ریسک طبیعتا ماهیت کار تغییر می‌کند.

چهره نگار عنوان کرد: مقصد دیگر این پول‌ها، بازار بدهی بازار سرمایه است؛ این بازار می‌تواند بازدهی مدنظر شخصیت‌های حقوقی را در بر داشته باشد. دلیل آن هم میزان بازدهی یکسان اوراق خزانه با سود بانکی است. در چنین شرایطی اگر مدیریت شرکتی توانایی خرید و فروش اخزا را در زیرمجموعه‌های خود ببیند، احتمالا اقدام به انجام این کار می‌کند که نتیجه آن کاهش YTM است که نکته‌ای مثبت برای بازار سهام به حساب می‌آید.

این فعالان بازارسرمایه تصریح کرد: همچنین اگر پول به سمت صندوق با درآمد ثابت بیاید بهترین حالت برای اقتصاد و بازار سرمایه است و شاید بهترین تصمیم هم برای اشخاص حقوقی باشد. با این اقدام با توجه به داشتن مدیریت حرفه‌ای می‌توانند بازدهی بدون ریسک از این طریق کسب کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت تمامی سرمایه خود را به بازار بدهی منتقل نمی‌کنند بلکه بخشی از منابع خود را وارد بازار سهام، بخشی در سپرده بانکی، بخشی برای بازار بدهی و... تقسیم می‌شود. به طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت حامی بازار سرمایه هستند و هر چه از طریق جذب منابع خارجی بزرگتر شوند برای بازار سرمایه بسیار مفید است.

کد خبر 447885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =