چرا مافیای اقتصادی وزیر را تهدید کردند؟

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری می‌گوید برخی از سودجویان و مافیا جلوی دولت ایستادند و علناً به وزیر وقت اعلام کردند که اگر اقلام را نگذارید ما خریداری کنیم، شما را به زمین گرم خواهیم زد.

به گزارش صدای بورس، چهارمین نشست رسالات جامعه ایمانی مشعر با حضور حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی، دبیر این نشست، محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام نظری‌منفرد سخنران مذهبی این نشست و نیز با حضور جمعی از وعاظ مطرح کشور در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

محمدصادق خیاطیان با حضور در جمع خطبای چهارمین نشست رسالات با اشاره به چهار مأموریت اصلی آن مرکز گفت: اولین مأموریت ما تبیین گفتمان دولت است، بر این اساس دولت‌های مختلف در ادوار گذشته گفتمان جامعه مدنی، گفت‌وگوی سیاسی، گفتمان عدالت یا گفتمان اعتدال و گفت‌وگوی سیاست خارجی مطرح شد. گفتمان باید برآمده از ویژگی‌ها و عملکرد خود رئیس دولت باشد بر این اساس مهم‌ترین ویژگی دکتر رئیسی مردمی‌بودن، عدالت‌محوری و فسادستیزی است. مأموریت دوم و مهم مرکز پژوهش‌های استراتژیک دولت، ایجاد بستری برای ارتباط مداوم و مستمر نخبگان با بدنه دولت است. مأموریت سوم مرکز تحقیقات و پژوهش‌های استراتژیک دولت توجه به مسائل راهبردی کشور است که این مسائل به صورت ارجاعی از طریق رئیس جمهور یا به صورت راهبردی مطرح می‌شود. مأموریت چهارم مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت رصد سیمای عمومی دولت از دید جامعه است، بر این اساس نظر و افکار مردم نسبت به برخی از سیاست‌ها پایش شده و در اختیار رئیس جمهور و دولت قرار می‌گیرد.

وی افزود: سامانه‌ای فراهم خواهد شد تا نخبگان در خصوص محور عدالت و مردمی‌بودن، اظهار نظر کرده و تولید محتوا کنند. همچنین همایشی در سال آینده با عنوان عدالت و جمهوریت برگزار خواهد شد که در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اجتماعی به این موضوع خواهد پرداخت.

برگزاری همایش عدالت و جمهوری

خیاطیان ادامه داد: لذا گفتمان عدالت و جمهوریت به عنوان گفتمان غالب دولت سیزدهم بر اساس ویژگی‌های حجت‌الاسلام رئیسی انتخاب شد. بر این اساس سامانه‌ای فراهم خواهد شد تا نخبگان در خصوص محور عدالت و مردمی‌بودن، اظهار نظر کرده و تولید محتوا کنند. همچنین همایشی در سال آینده با عنوان عدالت و جمهوریت برگزار خواهد شد که در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اجتماعی به این موضوع خواهد پرداخت.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: مأموریت دوم و مهم مرکز پژوهش‌های استراتژیک دولت، ایجاد بستری برای ارتباط مداوم و مستمر نخبگان با بدنه دولت است. همان‌طور که می‌دانیم نخبگان در بخش‌های مختلف فردی، گروهی، نهادی، حوزوی و دانشگاهی تقسیم‌بندی می‌شوند. اگر بتوانیم شبکه‌سازی خوبی از ظرفیت نخبگانی کشور ایجاد کنیم، بسیاری از مسائل حل خواهد شد. حقیقتاً اعتقاد داریم که اگر حلقه میانی متشکل از نخبگان کشوری و ارتباط جامعه و مردم از طریق این حلقه‌های میانی با دولت برقرار شود، اتفاق بسیار مهمی رخ خواهد داد.

وی افزود: مأموریت سوم مرکز تحقیقات و پژوهش‌های استراتژیک دولت، توجه به مسائل راهبردی کشور است که این مسائل به صورت ارجاعی از طریق رئیس جمهور یا به صورت راهبردی مطرح می‌شود، به عنوان مثال مسأله جمعیت اگر یک موضوع راهبردی برای کشور باشد، باید برای آن چاره جدی اندیشید. وقتی از موضوع گسترش جمعیت صحبت می‌شود کیفیت آن نیز مطرح است لذا برای داشتن جمعیتی باکیفیت باید به سراغ نخبگان کشور مانند طلاب رفت متأسفانه وضعیت اقتصادی امروز کشور به گونه‌ای است که حتی برخی از خانواده‌های طلاب نیز در بحث فرزندآوری به چالش افتادند.

به مسائل راهبردی باید از نگاه آینده‌اندیشی توجه داشت

خیاطیان عنوان کرد: همچنین به مسائل راهبردی باید از نگاه آینده توجه داشت که این موضوع می‌تواند به انگیزش و حضور نخبگان کمک کند؛ به عنوان مثال تشکیل یا دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی از جمله مسائل آینده است که می‌تواند در زمره موضوعات راهبردی دسته‌بندی شود. امروز اگر به مسأله فرار مغزها اشاره می‌شود، هم از درون، فرآیندهای رانشی وجود دارد و هم از بیرون از کشور فرآیندهای کششی که موجب می‌شود به فرار مغزها سرعت ببخشد.

وی افزود: مأموریت چهارم مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت رصد سیمای عمومی دولت از دید جامعه است. بر این اساس نظر و افکار مردم نسبت به برخی از سیاست‌ها پایش شده و در اختیار رئیس جمهور و دولت قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: تسلط عناصر نادر خاکی بر آینده بازار اقتصاد


رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: در دولت سیزدهم اصل و هدف ما انقلاب اسلامی و تحقق آرمان‌های آن است. شاید در این میان تصمیمات جزئی غلطی گرفته شود، اما نباید به این بهانه، دنبال عافیت‌طلبی بود چرا که هدف اصلی ما تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است. خواهش من از شما خواص و منبری‌ها این است که اگر مشکلاتی وجود دارد ایستادگی کنیم و کنار نکشیم و با تأثیر کلام و نفوذی که در میان مردم دارید از آحاد جامعه بخواهید که همه با هم با امید به آینده، تلاش کنیم و پای آرمآن‌های انقلاب بایستیم.

افزایش تأمل‌برانگیز حقوق هیئت علمی‌ها، دولت را درگیر چالش کرده است

خیاطیان افزود: امروز دولت سیزدهم در شرایطی بر سر کار آمد که وضعیت بسیار اسفباری بر بخش‌های مختلف حاکمیتی حکمفرما بوده‌است. در روزهای پایانی دولت دوازدهم در اقدامی عجیب و تأمل‌برانگیز، حقوق هیأت علمی دانشگاه‌ها را افزایش چشم‌گیری دادند؛ مانند این مین‌گذاری‌ها وجود دارد که امروز دولت را درگیر چالش‌های مختلفی کرده است.

در مورد انتصابات دولت نیز با توجه به آن که وجهه مردمی برای دولت اهمیت داشت، مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت پیشنهاد داد تا سامانه‌ای طراحی شود و خود مردم برای انتخابات وزرا پیشنهاداتی دهند که در مدت‌زمانی کوتاه وب‌سایتی تعبیه شد و خوشبختانه جمعیت آماری بالایی از مردم مشارکت کردند که آمار آن به تفکیک حضور نخبگان دانشگاهی، حوزوی، صنعتی و غیره وجود دارد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: اما بحث انتصابات بسیار پیچیدگی‌های خاصی دارد که باید به بررسی نظرات مجلسی‌ها، استان‌ها و مراکز مختلف توجه داشت، اما در این میان یکی از مهم‌ترین خط قرمزهای آقای رئیس جمهور نداشتن یک لکه سیاه فساد اقتصادی در افراد است، به گونه‌ای که اگر فردی پیشنهاد می‌شد که از بیشترین توانمندی‌ها و تجربه کاری برخوردار بود، به واسطه وجود یک شبهه فساد مالی، رئیس جمهور از انتصاب آن فرد امتناع می‌کردند. بر همین اساس انتصابات در سطح اول وزرا با توجه به خط قرمز ریاست جمهور با موضوع فسادستیزی به خوبی انجام شده، اما به نظر من در لایه‌های دوم و سوم این رویه به خوبی امتداد نداشت. دلیل این موضوع این است که در لایه‌های دوم و سوم انتصابات بر اساس سلیقه وزیر اتفاق افتاد و نظر مردم مورد توجه قرار نگرفت. یکی از ویژگی‌های مثبت آقای رئیس جمهور مشورت بالا و در دسترس بودن است به گونه‌ای که شخص و اغلب نامه‌ها را مطالعه می‌کنند. بر همین اساس زمینه خوبی برای مشورت‌دادن نخبگان وجود دارد تا بتوانند دولت را در مسیر سخت خود کمک کنند. یکی از نظرات آقای رئیس‌جمهور این است که در زمینه اجرا از افرادی استفاده شود که نسبت به آرمآن‌های انقلاب سفت و سخت عمل کنند اما در زمینه مشورت دست افراد و طیف‌های مختلف سیاسی را برای مشارکت باز بگذارید.

به گزارش تسنیم، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری افزود: جهاد تبیین به عنوان پاشنه آشیل انقلاب اسلامی ایران مطرح است، بر این اساس امروز با سند و استدلال می‌توان فهمید که در اتاق فکرهای دشمن طوری عمل می‌شود که مردم تصور کنند دولت ناکارآمد است. بر این اساس مافیای اقتصادی، ماجرای میوه، مرغ و گوشت شب عید را علم کرد. من به قیمت این اقلام کاری ندارم، اما پیش از این، مردم باید کرامت انسانی خود را زیر پا می‌گذاشتند و در صف‌های طولانی برای دریافت مرغ با قیمت پایین می‌ایستادند. بر این اساس همکاران ما در وزارت جهاد کشاورزی، سامانه هوشمند توزیع اقلام اساسی را راه‌اندازی کردند تا ضمن رسیدن ساده این اقلام به دست مردم، کرامت آن‌ها نیز حفظ شود.

وی افزود: اما برخی از سودجویان و مافیا جلوی دولت ایستادند و علناً به وزیر وقت اعلام کردند که اگر این اقلام را نگذارید ما خریداری کنیم، شما را به زمین گرم خواهیم زد و همین اقدامات باعث شد تا بستری علیه اقدامات دولت ایجاد شود و در فضای مجازی بپیچد. همین اتفاق در زمینه سفر آقای رئیس جمهور به روسیه نیز رخ داد که با اسناد می‌توان فهمید تمام این اقدامات برای ناامیدکردن مردم از دولت سیزدهم به صورت از پیش‌طراحی‌شده توسط ایادی دشمن و منافقین انجام می‌شود.

خیاطیان افزود: بر همین اساس باید یک فضای رسانه‌ای ایجاد شود تا ضمن جهاد تبیین جلوی سودجویی دشمنان گرفته شود به عنوان مثال طراحی سایت توزیع اقلام اساسی در راستای کرامت شهروندان و یا توزیع الکترونیکی سفته برای سهولت کار آن‌ها بوده است که اغلب مورد شانتاژ خبری قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم کاری نیست که یک‌شبه به توان انجام داد همان‌طور که می‌دانید بنیان و اساس اقتصاد کشور را نظریات نئولیبرالی دربرگرفته است، لذا باید ابتدا بنیان این اقتصاد ترمیم شود. در این زمینه جناب آقای مخبر به عنوان سرتیم اقتصادی کشور در زمینه اجرایی بسیار قوی عمل کرده و نظرات مختلف اقتصادی را احصاء نموده‌اند که باید بهترین آن‌ها را مورد اجرا قرار دهند.

کد خبر 447748

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • رشد ۱۸ درصدی درآمد بانک اقتصاد نوین

    رشد ۱۸ درصدی درآمد بانک اقتصاد نوین

    بانک اقتصادنوین در یک ماه ابتدایی سال جاری توانست یک هزار و ۷۷۱ میلیارد ریال از محل خالص عملیات واسطه گری پولی درآمد کسب کند که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته ۱۸.۷درصد رشد کرده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =