نکاتی جالب درباره تخته آشپزخانه!

یک تخته برش چوبی یکی از مهمترین ابزار آشپزخانه شما است و ممکن است به یک تخته غذاخوری برای مهمانی‌ها تبدیل شود. جالب است بدانید، برای جلوگیری از آلوده شدن غذا به باکتری‌ها که ممکن است باعث بیماری‌های متعددی شود، به تمیز کردن منظم نیاز دارد.

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ شما باید در آشپزخانه خود از چند تخته برش استفاده کنید، یکی برای گوشت خام و دیگری برای محصولات تازه. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، یک تخته برش هم تا مادامی که آن را به طور کامل تمیز کنید، کافی است.

مرحله اول: با آب گرم و صابون بشویید

اگر همزمان از یک تخته برش برای گوشت خام و محصولات تازه استفاده می‌کنید، پس از هر بار استفاده باید تخته خود را کاملا تمیز و ضدعفونی کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از تخته‌های جداگانه ممکن است خطر مسمومیت غذایی را به حداقل برساند.

وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) توصیه می‌کند که همه تخته‌های برش چه از مواد متخلخل مانند چوب یا غیر متخلخل مانند پلاستیک یا شیشه را پس از هر بار استفاده با آب گرم و صابون بشویید. به همین ترتیب، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هم توصیه می‌کند بعد از تهیه هر ماده غذایی و قبل از استفاده از تخته برای غذای دیگری، با آب گرم و صابون بشویید . مطالعات قدیمی‌تر نشان می‌دهد که شستشوی بین استفاده مؤثرترین راه برای کاهش باکتری‌های روی سطح تخته و جلوگیری از آلودگی متقاطع باکتریایی، انتقال باکتری از یک سطح به سطح دیگر است . در اینجا نحوه شستن تخته برش چوبی آمده است: سطح تخته را با آب گرم و صابون تمیز کنید تا بقایای غذا و باکتری ها پاک شود. با آب تمیز بشویید تا بقایای صابون پاک شود.

خلاصه: سطح تخته برش چوبی خود را بعد از هر بار استفاده و قبل از استفاده از تخته برای غذای دیگر با آب گرم و صابون بشویید.

نکاتی جالب درباره تخته آشپزخانه!

مرحله دوم: در هوا خشک کنید

پس از شستن، تخته خود را با دستمال کاغذی یکبار مصرف خشک کنید و سپس اجازه دهید در حالت ایستاده یا روی یک قفسه برآمده با جریان هوا در هوا خشک شود. اگر تخته را روی یک سطح صاف بگذارید تا خشک شود، ممکن است یک طرف آن خم شود. توجه داشته باشید که حوله های پارچه ای آشپزخانه ممکن است حاوی باکتری هایی باشد که می‌تواند به سطح تخته شما منتقل شود. حوله های آشپزخانه را حتماً مرتب بشویید. قبل از رفتن به مرحله ضدعفونی، اجازه دهید تخته کاملاً در هوا خشک شود.

خلاصه: پس از شستن تخته برش چوبی خود، سطح را با دستمال کاغذی یکبار مصرف خشک کنید و سپس بگذارید در حالت ایستاده یا روی یک قفسه بلند با جریان هوا در هوا خشک شود.

مرحله سوم: ضدعفونی کنید

برخی از تخته‌های برش حاوی ترکیبات ضد باکتریایی مانند تریکلوزان است. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد که آنها معمولاً در برابر بیشتر باکتری‌های موجود در مواد غذایی مؤثر نیست و شستشوی مکرر خواص ضد باکتریایی را کاهش می‌دهد. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که انواع مختلف چوب بسته به بافت، تخلخل و توانایی هر نوع چوب در جذب آب، ممکن است مقادیر متفاوتی از باکتری‌ها را در خود نگه دارند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است. مهم است که تخته برش خود را ضدعفونی کنید تا میزان باکتری روی سطح تخته کاهش یابد و بوها از بین بروند. شستشو با صابون ظرف به تنهایی ممکن است موثر نباشد. تحقیقات نشان می‌دهد که آب الکترولیز شده خنثی (NEW)، محلول‌های مبتنی بر اسید لاکتیک (مانند آب لیموترش یا سرکه سفید)، و آمونیوم چهارتایی (QUAT) باکتری‌های موجود در مواد غذایی را روی سطح تخته‌های برش کاهش می‌دهد. USDA و FDA استفاده از محلول سفید کننده رقیق شده را برای ضدعفونی تخته‌های برش توصیه می کنند - ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) سفید کننده بدون عطر در هر گالن (۴.۵ لیتر) آب، یا ۱ قاشق چای خوری (۵ میلی لیتر) در هر لیتر (۹۵۰ میلی لیتر). در اینجا نحوه ضدعفونی تخته برش چوبی خود آورده شده است: سطح تخته برش چوبی خود را با یک لیمو ترش یا لیمو بمالید یا با ضدعفونی کننده دیگری که انتخاب می‌کنید، اسپری کنید. اجازه دهید این محلول به مدت ۱ تا ۵ دقیقه روی تخته بماند. همانطور که در بالا توضیح داده شد، با آب بشویید و اجازه دهید در هوا خشک شود. سعی کنید تخته برش خود را حداقل یک بار در هفته ضد عفونی کنید.

خلاصه: تخته برش چوبی خود را حداقل یک بار در هفته با مالیدن آهک یا لیمو بریده شده روی سطح یا اسپری کردن با یک ضدعفونی کننده تجاری ، ضدعفونی کنید. بگذارید ۱ تا ۵ دقیقه بماند و سپس بشویید و در هوا خشک کنید.

مرحله چهارم: با روغن مزه دار کنید

تخته‌های برش چوبی خشک مستعد آسیب، ترک و تراشه هستند. آغشته کردن تخته برش چوبی به روغن، بهترین راه برای حفظ رطوبت و افزایش طول عمر تخته است. می‌توانید از روغن‌های معدنی غذایی مانند پارافین مایع یا روغن افرا استفاده کنید.

خلاصه: تخته برش چوبی خود را یک بار در ماه با روغن معدنی مواد غذایی مزه دار کنید تا رطوبت را حفظ کرده و ترک نخورد.

چه کاری را نباید انجام داد؟

در اینجا چند نکته برای کارهایی که باید با تخته برش چوبی خود انجام دهید وجود دارد:

تخته را در آب غوطه ور نکنید. تخته‌های چوبی متخلخل هستند و در صورت خیساندن می‌توانند متورم شوند که منجر به ترک و چرخه استفاده کوتاه‌تر می‌شود.

تخته را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید مگر اینکه روی آن علامت "مناسب در ماشین ظرفشویی" وجود داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد که شستشو در ماشین ظرفشویی ممکن است باکتری‌ها را از چوب به ظروف شما منتقل کند.

از روغن‌های گیاهی معمولی برای آغشته کردن تخته برش خود استفاده نکنید، زیرا این روغن‌ها گندیده می‌شود و ممکن است باعث ایجاد بوی بد شود.

از تخته‌هایی با شکاف و شیارهایی که تمیز کردن آنها سخت است استفاده نکنید. این نوع، باکتری‌ها را در خود جای داده و ممکن است خرده‌های چوب را وارد غذای شما کند. بهتر است آنها را به سرعت تعویض کنید.

نکاتی جالب درباره تخته آشپزخانه!

کد خبر 447735

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • این فواید سرکه سیب را نمی‌دانستید!

    این فواید سرکه سیب را نمی‌دانستید!

    همه ما درمان‌های خانگی سنتی را از مادربزرگ‌هایمان به ارث برده‌ایم که به نظر می‌رسد راه‌حل‌هایی برای همه مواقع و همه موارد است. استفاده از سرکه سیب به عنوان یک مکمل دارویی یکی از این روش‌هاست که امتحان خود را پس داده و حتی امروز هم شهرت جهانی دارد.

  • هر جعبه ۱۰۰ برگی دستمال چند؟

    هر جعبه ۱۰۰ برگی دستمال چند؟

    قیمت انواع دستمال کاغذی‌ جعبه‌ای در یک‌ماه اخیر با افزایش همراه بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =