قیمت شستشوی فرش در آستانه عید نوروز چقدر گران شد؟

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران می‌گوید: افزایش ۳۰ درصدی خدمات شستشوی فرش در برابر گرانی ۳۰۰ درصدی نرخ مواد اولیه شستشو و ضدعفونی فرش باعث کاهش حدود ۴۰ درصد فعالیت واحدهای خدمات شستشوی فرش شده که همین موضوع فضا را برای افراد غیر مجازها در این عرصه فراهم کرده است.

به گزارش صدای بورس، این روزها پیامک های تخفیف های ۳۰ تا ۴۵درصدی شستشو، ضدعفونی و تحویل ۴۸ ساعته فرش زیاد دیده می شود.بازارها با نزدیک شدن به سال نو پُر تلاطم و دربیشتر موارد خدمات و محصولات موجود در آن گران می شود.

با توجه به اهمیت فرش در خانه های ایرانی، نگهداری و تمیزی آن نیز مورد توجه خانواده ها قرار می گیرد.با بالا رفتن قیمت فرش، رعایت اصول شستشوی آن نیز با دقت بیشتری مورد توجه قرار گرفته است.

هر ساله استفاده از خدمات شستشوی فرش با نزدیک شدن به سال نو بیشتر وتقاضای زیاد برای شستشوی فرش در قالیشویی همزمان با ایام خانه تکانی همیشه موجب افزایش هزینه قالیشویی می شود.

واحدهای مجاز شستشوی فرش آب رفت

در همین رابطه حمید محمدی، رئیس اتحادیه قالیشویان تهران گفت: بیش از دو سال یعنی از زمانی شیوع کرونا در کشور شیوع وضعیت فعالیت ۴۰۰ واحد قالیشویی مجازدر تهران بسیار کم شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا نیمه دوم وضعیت فعالیت این واحدهای مجوز دار نسبت به سال گذشته به دلیل فروکش شدن کرونا بهتر شده بود. اما متأسفانه طی دو- سه ماه اخیر با رسیدن موج جدید امیکرون، باز وضعیت کار این واحدها اُفت کرده است.

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران گفت: کاهش ۴۰درصدی سفارش شستشوی فرش تنها در طی این چند ماه آسیب جدی به فعالان این عرصه وارد کرد. از تعداد قالیشوی های مجوز دار در تهران تنها ۶۰ درصد مشغول به کار می باشند.

محمدی در پاسخ به این سوال که نرخ خدمات شستشوی فرش در سال جاری چقدر تغییر داشته، گفت: آذر ماه هر سال نرخ های مصوب جدید از سوی اتحادیه به واحدهای قالیشویی فعال در سطح شهرابلاغ می شود.
رئیس اتحادیه قالیشویان تهران گفت: امسال نرخ خدمات شستشوی فرش و قالی ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. این در حالی است که قیمت مواد اولیه شستشو و ضد عفونی فرش ۳۰۰ درصد گران شده است.

به واحدهای شستشوی غیر مجاز اعتماد نکنید

محمدی در پاسخ به این سوال که ماجرای ارسال پیامک های تبلیغی شستشوی فرش و تخفیفات درج شده در آن چیست؟ گفت: بعضی از پیامک های ارسالی به تلفن های همراه از سوی قالیشویی های غیر مجازی است که از نام برندهای معروف در این حرفه که سال هاست تعطیل شده سوء استفاده می کنند.

وی تصریح داشت: این قالیشویی ها بدون دارا بودن مجوز تنها با یک خط تلفن ثابت منزل اقدام به سفارش شستشوی فرش و قالیچه های شهروندان در محیط های غیر استاندارد و بدون تجهیزات و ادوات لازم می کنند.

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران به اقتصاد ۲۴ گفت: این افراد پس از ثبت سفارش ،قالی و فرش های مشتری ها را در حیاط خانه های خود می شویند و بدون هیچ ملاحظه ای در شستشو بهمراه آسیب رساندن به تار و پود، رنگ و ریشه، فرش را تحویل مشتری می دهند.


بیشتر بخوانید: مردم به دنبال تعمیرات هستند نه خرید!


وی تصریح داشت: شکایت های زیادی از سوی مشتریان به اتحادیه رسیده اما چون سفارش شستشو به واحدهای غیر مجاز داده شده، اتحادیه هیچ گونه دخالتی در راستای احقاق حق مشتری نمی تواند داشته باشد.

محمدی ادامه داد: این افراد نه جای مشخصی و نه امکاناتی برای شستشو فرش دارند. تنها با یک خط تلفن و یا یک سایت غیر رسمی در فضای مجازی سفارش شستشوی فرش را از مردم می گیرند.

این فعال صنفی تأکید داشت: تخفیف های غیر منطقی یکی از نشانه های فعالیت های غیر رسمی این واحدهاست. تا کنون هیچ ارگانی از لحاظ قانونی نتوانسته تخلف آن ها را رصد و درنهایت با پیگیری این واحد ها را تعطیل کند.

نرخ مصوب قالیشویی آذر ۱۴۰۰ تا آذر ۱۴۰۱

به گفته محمدی؛ قیمت قالیشویی برای انواع فرش به صورت متری مشخص می‌شود. مشتری باید قیمت هر متر را در متراژ فرش خود ضرب کنید تا قیمت نهایی حاصل شود.

نرخ

کد خبر 447658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =