محرابیان: اجرای پروژه‌های آبی سرعت می‌گیرد

وزیر نیرو با اشاره به اجرای دو برنامه محوری وزارت نیرو در موضوع آب، گفت: یکی از برنامه‌ها اصلاح و تقویت نظام حکمرانی آب است که از منابع آب تحت مدیریت، بتوانیم به نحو مطلوب استفاده کنیم و دیگر برنامه نیز سرعت دادن به پروژه‌های آبی کشور است که در دستور کار قرار دارد.

به گزارش صدای بورس، علی اکبر محرابیان در حاشیه بازدید از موسسه تحقیقات آب با اشاره به دو برنامه محوری وزارت نیرو در موضوع آب تصریح کرد: یکی از برنامه‌ها اصلاح و تقویت نظام حکمرانی آب است که از منابع آب تحت مدیریت، بتوانیم به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید در این زمینه اقدامات گسترده‌ای را انجام دهیم، گفت: از ۶ ماه گذشته جلسات مفصل و مبسوطی را با مدیران، کارشناسان، متخصصان و نخبگان صنعت آب داشتیم که امیدواریم استفاده از این ظرفیت به‌طور کامل در دستور کار قرار گیرد.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه تحولی پیش‌روی وزارت نیرو در زمینه اصلاح و تقویت نظام حکمرانی آب، ادامه داد: یکی از محورهای این برنامه حضور و مشارکت ذی‌نفعان در مدیریت منابع آب است، همچنین شفافیت این حوزه که مصرف‌کنندگان به طور کامل در جریان شفاف منابع باشند لازم و ضروری است.

عضو کابینه دولت سیزدهم محور دوم این برنامه تحولی را سرعت دادن به پروژه‌های آبی کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه شاهد رکود جدی و بعضا تعطیلی خیلی از پروژه‌های ضروری حوزه آب بودیم که می‌بایست این پروژه‌ها را فعال کنیم.

طبق اعلام وزارت نیرو، وی با اشاره به اقدامات ماه‌های گذشته، افزود: در ماه‌های گذشته پروژه‌های ضروری و ویژه شناسایی شده و در بودجه ۱۴۰۱ منابع خوبی پیش‌بینی شده که امیدواریم با تخصیص اعتبارات پروژه‌ها فعال و بخش قابل توجهی از مشکلات حوزه آب شرب و کشاورزی مرتفع شود.

محرابیان با اشاره به توانمندی موسسه تحقیقات آب اظهار کرد: این موسسه در امور پژوهشی، پیش‌بینی‌ها، استفاده از تکنولوژی‌های روزآمد و بعضاً در اصلاح طرح‌های اجرا شده نقش بسیار مهم و کلیدی دارد.


بیشتر بخوانید: اوضاع آبی سدها مناسب نیست


وی با اشاره به فعالیت این مجموعه در قسمت پیش‌بینی‌های جوی خاطرنشان کرد: بخش دیگر کار موسسه پیش‌بینی‌های جوی است که در این زمینه تکنولوژی‌های دقیق و روزآمدی استفاده می‌شود.
وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از برنامه‌های محوری وزارت نیرو،‌ تقویت موسسه تحقیقات آب است، گفت: این موسسه باید به تکنولوژی‌های روز تجهیز شود که امیدواریم با اختصاص اعتبارات، این مهم نیز اتفاق بیفتد.
وی مقدار بارش‌های امسال کشور را به‌طور متوسط در حد نرمال دانست و افزود: بارش‌ها به طور متوسط در حد نرمال بوده‌ و تقریبا میزان بارشی که داشتیم معادل متوسط ۵۴ ساله است ولی توزیع بارش‌ها در کشور نامناسب است.
وی با بیان اینکه امیدواریم کمبود بارش‌ها در نقاط مختلف کشور جبران شود، ادامه داد: در قسمت‌های جنوب استان فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان بارش‌های خیلی خوبی داشتیم و اغلب در نقاطی چند برابر حد متوسط یا در بخش‌هایی بارش‌ها کمتر از حد نرمال بوده است.

آئین‌نامه نحوه محاسبه قبوض آب در دستور کار دولت سیزدهم

محرابیان درباره موضوع رایگان شدن قبوض آب برای مشترکان تحت حمایت کمیته امداد امام (ره) و غیره یادآور شد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده افرادی که بالاتر از الگوی مصرف، از آب استفاده می‌کنند هزینه‌های آن‌ها باید به صورت پلکانی افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه کسانی که زیر الگو مصرف می‌کنند، هیچ افزایش هزینه‌ای نخواهند داشت، افزود: افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، با رعایت الگوی کم‌مصرف‌ها در حوزه آب و برق شامل قبض رایگان می‌شوند.
وزیر نیرو درباره نحوه محاسبه قبوض آب که به تازگی به تصویب مجلس رسیده است، خاطرنشان کرد: آئین‌نامه این موضوع توسط وزارت نیرو به دولت ارسال شده و در دستور تصویب است.
وی ادامه داد: با تصویب این آئین‌نامه افرادی که زیر الگو مصرف می‌کنند، هیچ نگرانی در خصوص افزایش قیمت‌ها ندارد، اما کسانی که مصرف آنها بالاتر از الگو است، باید مصرف خود را تا قسمت پائین‌تر از الگو کاهش داده تا دچار افزایش قیمت نشوند.

وزیر نیرو با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۱، برنامه جدی برای کنترل مصرف آب داریم، اضافه کرد: امروز مردم از وزارت نیرو جلوگیری از مصارف بسیار بالا را مطالبه می‌کنند.

صرفه‌جویی مناسب در سدهای برق آبی کشور

محرابیان با اشاره به مدیریت سدهای کشور نیز اظهار کرد: در این زمینه در چارچوب اصلاح نظام حکمرانی آب در شش ماهه گذشته مدیریت سدها متحول شده است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در موضوع تولید برق از سدهای برق‌آبی طی امسال صرفه‌جویی خوبی صورت گرفته است، ادامه داد: در زمستان امسال میزان تولید برق خیلی کاهش یافت، اما با وجود محدودیت در تولید برق، عمده این سدها آب را ذخیره کردند تا در خصوص نیاز آبی برای فصل کشت نگرانی نداشته باشیم.
محرابیان درباره رایگان شدن آب و برق دانشگاه‌ها نیز گفت: این موضوع فعلا در دست بررسی مجلس شورای اسلامی است و زمانی که قانون شد درباره آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

کد خبر 447657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =