انتقال تورم به دهک‌های کم‌درآمد!

درحالی‌که آمارهای رسمی در سه‌ماه اخیر از تورم بیشتر دهک‌های پردرآمد نسبت به دهک‌های کم‌درآمدی حکایت داشت، اما این موضوع در دومین ماه زمستان وارونه شد.

به گزارش صدای بورس، محور تورم در بهمن‌ماه کالاهای خوراکی بوده است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با توجه به وضعیت معیشتی و رفاهی خانوار و تبعات چند بعدی مسائل تغذیه‌ای بر سلامت جسمی، روحی و روانی خانوارهای کشور، نسبت به این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند.

درحالی‌که آمارهای رسمی در سه‌ماه اخیر از تورم بیشتر دهک‌های پردرآمد نسبت به دهک‌های کم‌درآمدی حکایت داشت، اما این موضوع در دومین ماه زمستان وارونه شد؛ به‌صورتی‌که گروه‌های کم‌برخوردار تورم بیشتری را تجربه کردند. این موضوع در هر سه تورم ماهانه، نقطه‌ای و ۱۲ماهه برقرار بود. از سوی دیگر از این جهت که سهم کالاهای خوراکی در سبد خانوراهای کم‌برخوردار بیشتر است، می‌توان گفت که محور تورم در بهمن‌ماه کالاهای خوراکی بوده است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با توجه به وضعیت معیشتی و رفاهی خانوار و تبعات چند بعدی مسائل تغذیه‌ای بر سلامت جسمی، روحی و روانی خانوارهای کشور، نسبت به این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند.


بیشتر بخوانید:

نرخ تورم سالانه بهمن به ۴١.۴ درصد رسید


به‌طور کلی کالاها به دو دسته کالاهای خوراکی و کالاها و خدمات غیرخوراکی تقسیم‌بندی می‌شوند. با توجه به ضریب اهمیت متفاوت گروه‌های کالایی و خدماتی در دهک‌های مختلف، اصولا سهم کالاهای خوراکی در دهک‌های کم‌درآمد و سهم کالاهای غیرخوراکی در دهک‌های پردرآمد بیشتر است. این موضوع را می‌توان با یک مثال ساده توضیح داد، اگر یک خانوار کم‌درآمد ۱۰۰ واحد منابع در اختیار داشته باشد، ۳/ ۴۳ واحد از آن را صرف تامین نیاز خود از کالاهای خوراکی و آشامیدنی می‌کند. این در حالی است که در دهک پردرآمد از ۱۰۰واحد منابع فقط ۲۲/ ۱۷واحد از منابع در اختیار خانوار، صرف خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها می‌شود. درباره کالاهای غیرخوراکی و خدمات عکس این موضوع صادق است؛ به‌نحوی‌که خانوار کم‌برخوردار از ۱۰۰واحد منابع درآمدی خود ۷/ ۵۶واحد منابع خود را به کالاهای بادوام اختصاص می‌دهد؛ حال اینکه خانوار برخوردار به میزان ۷۸/ ۸۲واحد از آن را به این امر تخصیص می‌دهد.

منظور از گروه خوراکی‌ها، کالاهای گوشت، لبنیات، نان، شیرینی‌جات و نوشیدنی‌ها است. از طرف دیگر کالاها و خدماتی مانند پوشاک، مسکن، مبلمان، بهداشت، ارتباطات، حمل‌ونقل، هتلداری و آموزش نیز در گروه کالاها و خدمات غیرخوراکی طبقه‌بندی می‌شود. بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که از ۱۱/ ۲درصد تورم ماهانه بهمن ماه، سهم گروه خوراکی‌ها برابر ۴/ ۱درصد و سهم غیرخوراکی‌ها و خدمات معادل ۷۱/ ۰درصد برآورد شده است. بنابراین می‌توان گفت چون تورم خوراکی‌ها سهم بیشتری در تورم ماهانه داشته است، گروه‌های کم‌درآمدی تورم بیشتری را تجربه کردند.

به گزارش آرمان شرق، به عبارت دیگر محور تورم در این ماه، گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی بوده است. در نهایت اینکه در گروه خوراکی‌ها «نان و غلات» با سهم ۵۶/ ۰درصدی و «میوه و خشکبار» با سهمی برابر منفی ۰۱/ ۰درصدی به ترتیب بیشترین و کمترین سهم از تورم ماهانه را در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در دومین ماه زمستان به خود اختصاص داده‌اند. درباره کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز بیشترین و کمترین سهم به ترتیب متعلق به «پوشاک و کفش» با سهم ۱۵/ ۰درصدی و «ارتباطات» با سهم صفردرصدی است.

کد خبر 447581

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • مبل هم گران شد

    مبل هم گران شد

    رئیس اتحادیه مبل‌سازان و درودگران ایران گفت: با توجه به مشکلات کشور از قبیل تحریم، جنگ اقتصادی و همه این مسائل؛ تولیدکنندگان صنایع چوب و مبلمان اکنون با ظرفیت ۵۰ تا ۶۰ درصد در حال کار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =