سهام برجامی را می‌شناسید؟ / زمان احیای برجام مشخص شد

صنعت پالایشگاهی به واسطه رشد قیمت نفت، می‌تواند یکی از صنایع پرپتانسیل بازار در روزهای آتی باشد.

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛ انتظار می‌رود قیمت ارز برای سال آینده حدود ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان باشد و احتمالا در زمان رسمی شدن توافق، افت شدید، اما موقتی را در بازار ارز شاهد باشیم. همچنین پس از اعلام رسمی توافق، عرضه بر روی سهام دلاری و تقاضا بر روی سهام به اصطلاح برجامی افزایش خواهد یافت و البته در میان مدت سهام دلاری ارزنده مورد توجه بازار قرار می‌گیرند.

روشنک حسین‌زاده، عضو هیات مدیره سبدگردان اکسیژن در گفت و گو با صدای بورس گفت: طبق اخبار منتشره به احتمال زیاد توافق برجام حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام شود. پیش‌بینی می‌شود از سویی ارزهای بلوکه شده کشور در کره جنوبی، عراق، امارات و... آزاد شود و برای چند کشور ممنوعیت خرید نفت و کالاهای سنگین مثل محصولات شیمیایی و فلزی برداشته شود. اما در مقابل ایران نیز باید سطح غنی سازی اورانیوم را تا سطوح معینی کاهش دهد.

وی افزود: با در نظر گرفتن نفت ۹۰ دلاری و فروش روزانه ۲ میلیون بشکه، تحقق درآمد ۶۵ میلیارد دلاری در سال آینده پیش‌بینی می‌شود. همچنین حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار نیز درآمد ارزی از صادرات محصولات پتروشیمی و فلزی داریم که مجموعا درآمد ارزی کشور حدود ۹۰ میلیارد دلار در سال آینده تخمین زده می‌شود. با در نظر گرفتن حذف محدودیت تقاضا و سایر موارد، تقاضای ارز برای سال آینده حدود ۸۰ میلیارد دلار براورد می‌شود.

حسین‌زاده تصریح کرد: انتظار می‌رود قیمت ارز برای سال آینده حدود ۲۵ الی ۲۷ هزار تومان باشد و احتمالا در زمان رسمی شدن توافق، افت شدید، اما موقتی را شاهد باشیم؛ درحالی که قیمت ذاتی دلار برای سال آینده با در نظر گرفتن تورم ۲۵ درصدی، حدود ۳۲ هزار تومان است. اما خروج سرمایه و به ویژه جذاب شدن خرید ملک در کشورهای همسایه نظیر ترکیه باعث شده افراد منتظر قیمت‌های پایین دلار برای خرید باشند؛ بنابراین هر افت شدیدی، سریعا قیمت را به سمت میانگین هدایت می‌کند.


  • بیشتر بخوانید:

ایران خودرو ۷۰ هزار بسته گز می‌خرد!


عضو هیات مدیره سبدگردان اکسیژن عنوان کرد: پس از اعلام رسمی توافق، طبیعتا عرضه بر روی سهام دلاری و تقاضا بر روی سهام به اصطلاح برجامی افزایش خواهد یافت. البته در میان مدت سهام دلاری ارزنده نیز مورد توجه بازار قرار می‌گیرند.

به گفته وی در دسته سهام برجامی می‌توان به گروه‌های بانک، بیمه، خودرو و حمل و نقل دریایی و گزینه‌های مناسب در این گروه ها اشاره کرد که با توافق احتمالی ریسک‌های سرمایه‌گذاری در آنها کاهش می‌یابد. همچنین لازم به ذکر است صنعت پالایشگاهی به واسطه رشد قیمت نفت، می‌تواند یکی از صنایع پر پتانسیل بازار در روزهای آتی باشد.

این فعالان بازارسرمایه عنوان کرد: با توجه به افزایش درآمد نفتی، نیاز دولت برای انتشار اوراق در بازارسرمایه و استقراض از سیستم بانکی کاهش می‌یابد که می‌تواند اثر کاهنده بر نرخ سود داشته باشد؛ بنابراین می‌توان انتظار افزایش P/E بازار را داشت. همچنین بر اساس روند تاریخی، بازار سرمایه در دو هفته انتهایی اسفند و دو هفته ابتدایی فروردین ماه با رشد مواجه می‌شود و انتظار می‌رود این موضوع برای امسال نیز اتفاق بیفتد.

کد خبر 447469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلم بازنشسته IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    با سلام ایران خودرو گز برا چی می خره .حتما برا افراد حقیقی می خره بعد از اتمام کارشان با خ ...یه بسته گز شیرینی بده به جای تشکر