بهترین آلترناتیو برای بانک چیست؟/  مشکل مسکن کجاست؟

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: تامین مالی مسکن پابه‌پای توسعه بخش مسکن پیش نرفته است.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ نشست ملی ابزارهای تامین مالی مسکن و مستغلات عصر امروز ۴ اسفند با حضور میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران، محمود محمودزاده معاون مسکن و مستغلات وزارت راه و شهرسازی، حسین عبده تبریزی عضو سابق شورای عالی بورس، مهدی مسکنی معاون امور تعاون وزارت تعاون، مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)، رحمتی معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران به شکل برخط توسط گروه پیشگامان دنیای مالی برگزار شد.

مهدی صادقی شاهدانی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان اولین سخنران نشست ملی ابزارهای تامین مالی مسکن و مستغلات گفت: مشکلی که تولید و عرضه کنندگان مسکن را رنج می‌دهد تامین مالی مسکن است. در واقع تامین مالی مسکن پا به پای توسعه بخش مسکن پیش نرفته است. در سال جاری نسبت مستاجران نسبت به مالکان پیشی گرفته است که نشان دهنده این است که ما در کل، نیازمند مسکن هستیم و یک تقاضای پاسخ داده نشده در بخش مسکن داریم که باید سیاست گذاری لازم برای آن انجام شود.

صادقی شاهدانی افزود: همه دنبال این هستند که در یک سوم آخر زندگی مسکن داشته باشند تا فرزاندان‌ شان آرامش داشته باشند.

وی بیان کرد: توسعه بخش مسکن به دلایلی از جمله اشتغال‌زایی، توسعه تولید ملی در قتصاد تاثیر گذار است و باعث می‌شود اثر گسترشی آن به سایر بخش‌ها سرایت پیدا کند

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: بخش مسکن از سایر بخش ها متاثر است از این جهت که نهاده‌های مورد نیاز را از سایر بخش‌ها دریافت می‌کند و از طرف دیگر همین بخش مسکن است که سایر بخش‌های اقتصادی و تولیدی را به حرکت در میاورد.

تمام نهاده‌های تولید مسکن فراهم است

وی با بیان اینکه تمام نهاده‌های مورد نیاز بخش مسکن در داخل کشور توسط بنگاه های داخلی فراهم می‌شود، گفت: از نظر تکنولوژی، نیروی انسانی، فناوری، نهاده‌های مورد نیاز و.. مشکلی نداریم، نیروی متخصص با مهارت و با تحصیلات دانشگاهی داریم و ۲ دانشکده با نام عمران و معماری در ارتباط با تولید مسکن در عرصه ملی فعالیت می‌کند.


بیشتر بخوانید:

پاسخ عبده تبریزی به نفت در مقابل مسکن/چرا وضعیت مسکن از همه دوره‌های دیگر پیچیده‌تر است؟


تامین مالی مسکن؛ مشکلی که تولیدکنندگان و عرضه کنندگان مسکن را رنج می‌دهد

وی افزود: مشکلی که تولید کنندگان و عرضه کنندگان مسکن را رنج می‌دهد، تامین مالی مسکن است. در واقع تامین مالی مسکن پا به پای توسعه بخش مسکن پیش نرفته است.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) بیان کرد: پیشتر تامین مالی بخش مسکن از بانک‌ها انجام می شده است اما طی نوساناتی که در اقتصاد بوجود آمده و باتوجه به محدودیت های بازار پول، این بازار (بازار پول) در تامین مالی مسکن نمی‌تواندچندان نقش مهمی ایفا کند.

وی بیان کرد: تامین مالی ما را در تنگنا قرار داده است، باید به این فکرکنیم که در بازار پول باید چه کرد که بتواند از بخش مسکن حمایت کند. چه کار انگیزشی می‌توانیم انجام دهیم که قافله سالار تامین مالی مسکن باشد و نظام بانکی بیشتر از آنکه در بخش های دیگر سرمایه گذاری کند به سمت بخش مسکن برود؟ چه کنیم که پول به سمت تامین مالی مسکن حرکت کند.

بهترین آلترناتیو تامین مالی به جای بانک

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) بیان کرد: بهترین آلترناتیو، بازار سرمایه و ابزارهای آن است. بازار سرمایه با ظرفیت بیشتر از ۶ هزار همت فرصت بسیار خوبی برای تامین مالی مسکن است. باید ببینیم در کنار تامین مالی مسکن از چه ابزارهایی می‌توان استفاده کرد.

تجربه راهگشا چیست؟

وی با بیان اینکه ‌استفاده از تجربه دنیا راهگشای ما خواهد بود،‌ گفت: باید بتوانیم بیش از گذشته بازار سرمایه را درگیر تامین مالی سرمایه بخش مسکن کنیم و بتوانیم بار عمده‌ای را که بر دوش بازار پول انداخته‌ایم و ممکن است استخوان‌های این بازار را بشکند، به بازار سرمایه بیاندازیم.

کد خبر 447464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =