تحریم‌های داخلی مانع پیشرفت کشور است

معاون اقتصادی رییس‌جمهور گفت: باید به فعالان و حامیان صنعت پتروشیمی، مدال شکست تحریم‌های اقتصادی را بدهیم.

به گزارش صدای بورس، محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس‌جمهور در نشست تخصصی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در این رویداد با موضوع تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های پتروشیمی، ضمن تشکر از علی عسکری، مدیران بانک‌ها و پتروشیمی‌ها و کسانی که در صنایع و بنگاه‌های دانش محور در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: این مسیری که شما می‌روید در راستای منویات رهبر انقلاب است، موضوع پیشرفت از حلقه‌های مفقوده کشور ما است و بیش از ۱۵۰ سال است که مصلحین ایران از جمله امیرکبیر و سید جمال الدین اسدآبادی تا امروز، ملت ایران به دنبال آن بوده تا مجد و عظمت خودش را در همه ابعاد زندگی پیدا کند.

وی ادامه داد: مرور تاریخ تمدن‌ها نشان می‌دهد ایران کشوری کهن و تمدن ساز است و طبیعی است ملتی که چنین سابقه تاریخی داشته باشد، همیشه آرزوهای بلند و رویاهای اساسی و آرمان‌های بزرگ را در سر داشته باشند. هم حقشان است و هم تمایل و توانایی و استعداد دارند.

معاون اقتصادی رییس‌جمهور تصریح کرد: انقلاب اسلامی سرآغاز موج جدیدی از پاسخ به چند پرسش بنیادی بر زمین مانده بود،‎ از جمله اینکه چگونه باید استقلال و آزادی داشت؟ چگونه باید مردم در حکومت مشارکت کنند؟ اقتدار چگونه باید حفظ شود؟ چگونه امنیت داشته باشیم و از مرزها دفاع کنیم؟ سوال دوم اینکه چگونه پیشرفت کنیم و چرا عقب هستیم؟

رضایی ادامه داد: اینکه می‌گوییم باید به سمت پیشرفت حرکت کنیم به این معنی نیست که در کشور زحمتی کشیده نشده و پیشرفت حاصل نشده، ایران در شرایط جنگ و محاصره افتخارآفرین بوده است اما انتظارات ملت و رهبر ایران خیلی بیشتر از این است، چون می‌توانیم و مردم ما لایق پیشرفت‌های بسیار بزرگتر از حال حاضر است.

وی تاکید کرد: مردم ما استعداد و توانایی دارند و انقلاب اسلامی به فضل پروردگار با همه تحریم‌های داخلی کشور تا بیرون از کشور به دنبال پاسخ به این سوال بوده و تلاش می‌کند و شما پیشگامان پاسخ به این سوال هستید. کارآفرینان و تجار کشور و کسانی که کسب و کار دارند، سربازان و فرماندهان این جبهه هستند.

رضایی به خاطره‌ای در سال ۶۲ اشاره کرد و گفت: سال ۱۳۶۲ برای عملیات خیبر آماده می‌شدیم که عملیات آبی و خاکی بود تا قبل از آن عملیات زمینی بود که باید از زمین در آب می‌جنگیدند، این کار بسیار سختی بود و ما باید دو ماهه این کار را انجام می‌دادیم، در این سال با همه فرماندهان که جزو شهدا هستند‎، قاسم سلیمانی، مهدی خرازی و باکری همه را جمع کردیم و به آن‌ها گفتیم خودتان را برای عبور از آب آماده کنید. به آن‌ها گفتم تصمیم نگرفتیم ولی می‌خواهیم جنگ را از زمین به آب منتقل کنیم. آن زمان جزیره کیش بیابان برهوت بود و امکاناتی وجود نداشت و چند اتاقک داشتیم و روستایی اینجا بود و چند ویلا، خوشحالم که یکبار دیگر می‌بینم که شما رزمندگان و مجاهدان صنعت کشور به همراه مدیران بانک‌ها و دانش بنیان‌ها دور هم جمع شدید که به این سوال تاریخی ملت ایران با سرعت بیشتری پاسخ دهید اینکه چگونه پیشرفت کنیم؟


بیشتر بخوانید:

تاثیر بحران اوکراین بر بازار سرمایه ایران/ سمت و سوی صنایع بورسی


معاون اقتصادی ربیس جمهور پیشرفت به دو مدل و دو الگوی پیشرفت، یکی در شرق یعنی آسیا، ژاپن و کره و دیگری در غرب یعنی فرانسه انگلیس و امریکا اشاره کرد و گفت: در غرب سه قرن طول کشیده که پیشرفت حاصل شده و در شرق چند دهه صورت گرفته که پیشرفت حاصل شود. می‌توان راه سه چهار قرن را برای پیشرفت انتخاب کرد و یا اینکه راه چند دهه را انتخاب کرد.

رضایی یادآور شد: اگر عزم‌ ما برای پیشرفت جدی باشد، با تجربه‌ای که از علم اقتصاد و دفاع مقدس دارم، می‌گویم که خیلی سریعتر از کشورهای دیگر مانند چین می‌توانیم حرکت کنیم. به همین دلیل باید تحریم‌های اقتصادی خارجی را باید برداریم اما مهمتر از آن، تحریم‌های داخلی است که ۱۰ برابر بیشتر مانع ما است وباید برداشته شوند، البته اینها به منطق و جرات اقتصادی نیاز دارد.

معاون اقتصادی رییس‌جمهور تصریح کرد: تجربه امروز کشور ما این است که در صحبت، سیاست و برنامه‌نویسی مانند شرقی‌ها عمل می‌کنیم. حرف‌های بسیار مهم و اساسی می‌زنیم و سیاست‌های بزرگ و برنامه‌های بزرگ می‌نویسیم اما در عمل لاک پشتی و مورچه‌وار حرکت می‌کنیم، شبیه اتفاقی که در غرب افتاده یعنی سعی و خطا و نوسان و پیشرفت جزو مواردی است که باید چاره اندیشی کرد.

وی با اشاره به سابقه تاریخی تلاش‌ها برای پیشرفت در کشور گفت: از صد سال پیش اولین ذهنیتی که شکل گرفت این بود که باید پروژه‌های بزرگ درست شود. همه فکر می‌کردند اگر سد و اتوبان بزرگ ایجاد شود، پیشرفت می‌کنیم. تا یکی دو دهه بعد از انقلاب به سمت بنگاه سازی حرکت کردند. اگر این گونه بخواهیم جلو برویم، مسیر طولانی در پیش داریم.

رضایی تصریح کرد: برای شتاب دادن به توسعه کشور باید از صنعت شروع کنیم. صنعتی که در داخل، بازار آن وجود دارد. یک بحث جدی در اقتصاد داریم. من معتقدم بازار بخشی از صنعت است. بحث زنجیره ارزش که سه چهار سال اتفاق افتاده بخشی از صنعت است. زنجیره تامین مالی بخشی از صنعت است. ما باید صنعت بسازیم‎، یعنی صنعت پتروشیمی. اینطور نیست که هر کشوری ۲۰۰ تا ۳۰۰ صنعت درست کند. مگر می‌توان منابع محدودی را به در و دیوار بزنیم و به صورت سعی و خطا تلاش کنیم منابع مالی ایجاد کنیم؟ پیشرفت با فشارهای سیاسی و اقتصادی به دست نمی‌آید چرا که دارای منطق است. صنعت‌سازی مهمترین مسئله‌ای است که می‌تواند پیشرفت ما را شتاب دهد.

وی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی از منابع گازی و نفتی گرفته تاصنایع متوسط و پایین دست و بازاریابی و برندینگ صنعت و محصولات را باید جدی بگیریم. هر صنعت یک چشمه و خط مقدم دارد،چشمه صنعت، علم و فناوری و تکنولوژی و دانش بنیان بودن است که مثل چشمه می‌جوشد که تبدیل به خط مقدم، یعنی تجارت شود. از فناوری تا تجارت باید به طور جدی در صنعت پتروشیمی شکل بگیرد. رضایی با اشاره به تلاش‌های فراوان صورت گرفته برای ایجاد و توسعه صنعت پتروشیمی در ایران، اظهار داشت:صنعت پتروشیمی خدمت بزرگی به شکستن تحریم‌های اقتصادی کرده است. باید به کسانی که در پتروشیمی بودند، چه بالادست چه بخش‌های مختلف چه بانک‌هایی که پتروشیمی را حمایت کردند، باید به آن‌ها مدال شکست تحریم‌های اقتصادی را بدهیم.

وی افزود: نکته مهم اینجاست که در صنعت پتروشیمی، اصل زحمت را ما می‌کشیم اما محصول ما به کره و آلمان و دیگر کشورها می‌رود و در صنایع پایین دستی به محصولاتی تبدیل می‌شود که با چند برابر قیمت محصول نخست فروخته شده آن را می‌خریم.

وی تاکید کرد: از بانک‌ها می‌خواهیم روی مسئله صنعت پتروشیمی توجه جدی‌تر کنند. قبول داریم بانک‌ها نیاز به کمک دارند و باید بازسازی شوند. اصلاحات در نظام بانکی، جزو اولویت‌های کشور است؛ اما نباید به خاطر اینکه سود بیشتری در بخش سفته بازانه است، پول به آنجا برود. باید کمک کنیم ناترازی بانک‌ها حل شود. مسئله اصلی پیشرفت کشور است.

رضایی با بیان اینکه «نقدینگی باید هدایت شود»، گفت: امروز ۴۵۰۰ همت نقدینگی داریم که در چهار، پنج سال آینده به ۹۰۰۰ همت می‌رسد. در چهار، پنج سال باید GDP یا تولید ناخالص داخلی را دو برابر کنیم که وضع موجود حفظ شود. اگر تورم را تک رقمی کنیم، تولید ناخالص داخلی باید بیش از صد درصد پیشرفت داشته باشد.

وی یادآور شد: اگر صنایع در کشور راه بیفتد، آنقدر پرجاذبه می‌شود که کسی به دنبال سفته بازی در کشور نخواهد رفت. این نقدینگی عظیم وارد فعالیت‌های مولد پرجاذبه و پربازده می‌شود و بنابراین باید تلاش کنیم و صنایع کشور را جدی بگیریم، یکی از صنایع مهمی که باید روی آن برنامه‌ریزی کنیم صنعت پتروشیمی است.

به گزارش ستاد خبری سومین همایش و نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، معاون اقتصادی رییس‌جمهور در پایان با انتقاد از فضاسازی‌های صورت گرفته علیه علی عسکری، گفت: آقای علی عسکری را سال‌هاست می‌شناسم، ایشان به معنای واقعی مهندس است، در صنعت موشک سازی کشور جزو چند نفر نخست کشور بوده و پتروشیمی مسجد سلیمان، سال‌ها پیش با همت ایشان راه افتاد و کارهای متعدد دیگر انجام دادند، ظرفیت‌های ایشان و ارتباطات موثری که دارند کمک خوبی برای این مجموعه خواهد بود.

کد خبر 447422

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =