شکوفایی ۴ صنعت مهم در آینده نزدیک

توصیه می‌شود با داشتن استراتژی معاملاتی و تشکیل سبدی موزون از سهام ارزنده، ریسک پرتفوی را به حداقل برسانید.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ در دسته سهام برجامی می‌توان به گروه‌های بانک، بیمه، خودرو و حمل و نقل دریایی اشاره کرد. به نظرم گزینه‌های مناسبی در این گروه‌ها وجود دارد که در سال‌های تحریم آسیب دیده‌اند، ولی وقت رشد و شکوفایی آنها فرا رسیده است.

امین دامچه، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری کاریزما در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: طبق اخبار منتشره به احتمال زیاد توافق برجام حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ احیا خواهد شد. احتمالا از سویی ارزهای بلوکه شده کشور در کره جنوبی، عراق، امارات و... آزاد می‌شود و برای چند کشور ممنوعیت خرید نفت و کالاهای سنگین، مثل محصولات شیمیایی و فلزی از ایران برداشته می‌شود؛ از سوی دیگر ایران نیز سطح غنی سازی اورانیوم را تا سطوح معینی کاهش می‌دهد.
وی افزود: با در نظر گرفتن نفت ۹۰ دلاری (که امروز نفت برنت به ۱۰۰ دلار هم رسید) و فروش روزانه ۲ میلیون بشکه، درآمد ۶۵ میلیارد دلاری در سال آینده می‌تواند حاصل شود. حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار نیز درآمد ارزی از صادرات محصولات پتروشیمی و فلزی داریم که مجموعا درآمد ارزی کشور حدود ۹۰ میلیارد دلار در سال آینده تخمین زده می‌شود.
دامچه عنوان کرد: با در نظر گرفتن حذف محدودیت تقاضا و سایر موارد، تقاضای ارز برای سال آینده حدود ۸۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود؛ انتظار می‌رود قیمت ارز برای سال آینده حدود ۲۵ الی ۲۷ هزار تومان باشد و احتمالا در زمان رسمی شدن توافق، افت شدید، اما موقتی را شاهد باشیم (درحالی که قیمت ذاتی دلار برای سال آینده با در نظر گرفتن تورم ۲۵ درصدی کشور حدود ۳۲ هزار تومان است)، اما خروج سرمایه و مخصوصا جذاب شدن خرید ملک در کشورهای همسایه نظیر ترکیه باعث شده است که افراد منتظر قیمت‌های پایین دلار برای خرید باشند. بنابراین هر افت شدیدی، سریعا قیمت را به سمت میانگین هدایت می‌کند.
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری کاریزما تصریح کرد: بازار سرمایه نیز پس از اصلاح عمیقی که انجام داد، به سطوح تعادلی رسیده است و اخیرا قوانینی درخصوص تحریک سمت تقاضا را مشاهده کردیم که البته تنها برخی از آنها اجرایی شد؛ باتوجه به ثبات قیمت ارز به نظر می‌رسد نهایتا شاخص ۱.۸۰۰.۰۰۰ واحدی را بتوان برای سال آینده انتظار داشت.
به گفته این فعال بازار سرمایه در کوتاه‌مدت طبیعتا عرضه بر روی سهام دلاری و تقاضا بر روی سهام برجامی بالا خواهد بود، اما در میان‌مدت سهام دلاری ارزنده نیز مورد توجه بازار قرار می‌گیرد. همچنین در دسته سهام برجامی می‌توان به گروه‌های بانک، بیمه، خودرو و حمل و نقل دریایی اشاره کرد. گزینه‌های مناسبی در این گروه‌ها وجود دارد که در سال‌های تحریم، آسیب دیده‌اند، ولی وقت رشد و شکوفایی آنها فرا رسیده است؛ حتی گروه‌هایی مثل نیروگاه، مخابرات و البته صنایع مصرفی در صورت مجوزهای منطقی افزایش نرخ مثل گروه‌های غذایی، لاستیکی، شوینده، سیمانی و کاشی سازها که در این مدت اصلاح زیادی داشته‌اند، مناسب خواهد بود.
وی افزود: برخی صنایع مثل دارو، روغن نباتی و ماکیان، در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد توجه خواهند بود و در نهایت توصیه می‌کنم با داشتن استراتژی معاملاتی و تشکیل سبدی موزون از سهام ارزنده، ریسک پرتفوی را به حداقل برسانید.

کد خبر 447414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =