کروز با داخلی سازی «ای سی یو توربوشارژ» به جمع بزرگان سازنده این قطعه پیوست

بزرگترین و پیشرفته‌ترین قطعه ساز کشور توانسته با داخلی‌سازی، تولید و اشتغال‌زایی دستاوردهای بزرگی در صنعت خودرو به دست آورد و جدیدترین آن بومی سازی سخت افزار و نرم افزار «ای سی یو» برای خودروهای توربوشارژ پس از دو سال کار تحقیقاتی است.

صدای بورس- با شروع فصل جدید تحریم‌های ظالمانه آمریکا و قطع همکاری شرکت‌های تابعه با ایران، نخست ضربه سنگین تحریم‌ها را صنعت خودروسازی کشور متحمل شد، اما دیری نپایید که شرکت‌های قطعه ساز داخلی مانند کروز به عنوان پیشتاز در تولید قطعات الکترونیکی در این شرایط سخت تحریم در جهت داخلی سازی قطعات پیشرفته خودرو مانند ای سی یو گام‌های موثری برداشته و مانند همیشه سعی در پیشبرد این صنعت و کاهش میزان وابستگی به کشورهای خارجی دارد.
ای سی یو (Electronic Control Unit) همان کامپیوتر خودرو که وظیفه کنترل سنسورها و عملکردهای خودرو را با الکترونیکی شدن کنترلرها بر عهده دارد، یکی از قطعات پیشرفته خودرو است.
محمدرضا دهقان، مدیر واحد تحقیق و نوآوری شرکت صنایع تولیدی کروز گفت: بعد از آنکه شرکت پژو فرانسه در سال ۹۰ با عرضه نکردن قطعات پیشرفته خودرو از جمله ای سی یو تعداد زیادی از خودروهای ۲۰۶ را زمین گیر کرد، داخلی سازی این قطعه پیشرفته را در دستور کار خود قرار دادیم و در سال ۹۱ با داخلی سازی اولین نسل از ای سی یو دستاورد بزرگی در صنعت خودروسازی به دست آوردیم.
دهقان با اشاره به اینکه نخستین شرکت داخلی در بومی سازی ۱۰۰ درصدی ECU هستیم اظهار کرد: در این ۹ سال متناسب با اضافه شدن آپشن و تجهیزات به روز به خودروها، توانستیم ۶ نسل متفاوت از سخت افزار و نرم افزار آن را به جزء قطعات ریز الکترونیک خاص داخلی سازی و تولید کنیم. تاکنون سه میلیون و ۱۰۰هزار ECU داخلی سازی شده برای خودروسازان تامین کردیم.
وی در خصوص نحوه عملکرد ای سی یو توضیح داد: این قطعه هایتک به عنوان سامانه مدیریت موتور یک برد الکترونیکی است که با استفاده از میکروپروسسور مخصوص (دربردارنده لایه‌های مختلف نرم افزاری) و مدارات ورودی و خروجی متعدد، امکان دریافت، تحلیل ورودی‌ها و همچنین ارسال فرمان‌های لازم براساس شرایط تنظیم شده (کالیبراسیون) را دارا است. کروز توانسته تمام اجزای تشکیل دهنده آن را از سخت افزار تا بخش نرم افزاری که مهمترین بخش آن محسوب می‌شود داخلی سازی کند و این امر با مهندسی معکوس بسیار متفاوت است.
مدیر واحد تحقیق و نوآوری کروز از اقدام جدید برای داخلی سازی نرم افزار و سخت افزار ای سی یو برای خودروهای توربوشارژ خبر داد و گفت: نمونه‌های آن آماده و در حال تست است. سخت افزار نسل ششم ای سی یو به روز شده و تفاوت عملکردی آن این است که واتر پمپ برقی است، توربوشارژ را در خودرو وارد مدار می‌کند و آپشن استارت استاپ دارد.
طبق گفته دهقان، کار تحقیقاتی این پروژه از ۲ سال قبل توسط یک تیم ۵۰ نفره و با همکاری دانشگاهیان آغاز شد. از این ای سی یو می‌توان در تمامی خودروهایی که توربوشارژ دارند (چه داخلی و چه خارجی) مانند سمند و دنا توربوشارژ و شاهین استفاده کرد. پیش از این ای سی یو توربوشارژ کاملا واردتی بود و این محصول یک دستاورد ملی محسوب می‌شود. کروز با طراحی و تولید ECU هم اکنون در جمع بزرگترین شرکت‌های قطعه ساز دنیا مانند کنتیننتال و بوش آلمان، آپتیو انگلستان، دنسو ژاپن، آتولیو سوئد و میتسوبیشی الکتریک ژاپن که سابقه قدرتمندی در تولید ای سی یوهای به روز دارند، قرار گرفته است. این شرکت توانسته وابستگی به منابع خارجی را روز به روز کاهش دهد و از خروج ارز از کشور در زمان شرایط سخت تحریم جلوگیری کند.

کد خبر 447327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =