انتظار مردم تا وصل شدن اینترنت پایین آمده!

سرعت اینترنت طی چند روز گذشته با افت شدیدی مواجه بوده است. برخی معتقدند افت شدید سرعت اینترنت مخصوصا در چند روز اخیر ربطی به مشکلات زیرساختی ندارد و طرح صیانت کلید خورده است!

به گزارش صدای بورس، طبق آنچه نماینده مردم همدان در مجلس اعلام کرد، قانون حمایت از کاربران در فضای مجازی یا همان طرح صیانت این هفته در مجلس تصویب می‌شود. اما شواهد نشان می‌دهد پیش از تصویب طرح، کاربران اینترنت در حال صیانت شدن هستند! عباس عبدی، کارشناس مسائل اجتماعی نیز امروز در یادداشتی در روزنانه اعتماد نوشت: در بهمن ماه رتبه جهانی سرعت اینترنت در ایران، هفت پله سقوط کرد. کندی اینترنت ربطی به زیرساخت‌ها ندارد و ظاهرا این وضع ناشی از اجرای بی‌سروصدای همان طرح صیانت پیش از تصویب قانون است.

مهدی شریعتمدار، رئیس هیات مدیره انجمن فین‌تک عنوان کرد: متاسفانه مجلس و حتی وزیر ارتباطات دید دقیقی از توان فنی و نیروهای باقی مانده در ایران برای نگهداری و توسعه امکانات جدید شبکه اینترنت ندارند. با توجه به امکانات، توان فنی و نیروهای متخصص باقی مانده شبکه اینترنت فعلی را هم به سختی می‌توانیم نگهداری کنیم.

چرا می‌خواهیم همه را کنترل کنیم؟

وی ادامه داد: بسیاری از اختلالات سرعت شبکه در یک ماه اخیر به دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص و خروج شرکت‌های خدمات‌دهنده خارجی از کشور رخ داده است. با این وضعیت راه انداختن شبکه ملی یا طرح صیانت که می‌خواهد ابزارهای گسترده در مدیریت کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی را توسعه دهد، فارغ از خوب یا بد بودن، از نظر عملیاتی ممکن نیست. اما انگار بزرگواران هیچ دید اجرایی به موضوع ندارند.


بیشتر بخوانید: در بحث اینترنت ۱۰۰ پله از افغانستان جلوتریم


شریعتمدار خاطرنشان کرد: اسناد بالادستی کشور و قانون اساسی در اکثر بندها نگاه باز و توسعه‌ای دارند اما در اجرا و لایه‌های میانی قانون‌گذاری محتاط و تنگ‌نظرانه عمل می‌شود. اگر همین طرح صیانت بر مبنای توسعه تجارت مجازی، آزادی بیان و … بود خیلی از آن استقبال می‌شد. سوالی که الان برای مردم ایجاد شده این است که چرا هر طرحی که اخیرا تصویب می‌شود، رویکرد کنترلی و ایجاد محدودیت دارد؟ مگر چه اتفاقی قرار است بیفتد که می‌خواهیم همه را کنترل کنیم؟

این کارآفرین عنوان کرد: در دنیا در حال حاضر حکمرانی با ایجاد مزیت انجام می‌شود نه کنترل. به این صورت که حاکمیت در نقاط مهم مزیت ایجاد می‌کند تا کسب‌وکارها ترغیب شوند و به آن بپردازند. اما ما در ایران اصلا برنامه توسعه‌ای مبنی بر ایجاد مزیت برای رشد هیچ حوزه‌ای را نداریم و اگر داریم هم اشتباه است. سوبسید مستقیم به دو کارخانه خودروسازی می‌دهیم در حالی که کمک مستقیم مالی کسب‌وکار را موفق نمی‌کند. عامل موفقیت ایجاد فضای رقابتی، تسهیل فضای کسب‌وکار، توسعه ارتباطات جهانی، حمایت‌های قانونی برای شرکت‌ها و … است.

شریعتمدار به تجارت نیوز گفت: در دوره اول آذری‌جهرمی که سیل مهاجرت به این شدت نبود و هنوز شرکت‌های خارجی از ایران نرفته بودند ما شاهد رشد سرعت اینترنت و پایین آمدن پینگ‌ها بودیم. اما الان مطالبه مردم از حوزه کیفیت‌خواهی به قناعت برای وصل شدن به اینترنت کاهش پیدا کرده است!

کد خبر 447251

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • طرح صیانت، کابوس کسب و کارهای آنلاین

    طرح صیانت، کابوس کسب و کارهای آنلاین

    در حالی که مدیرعامل بیمه‌بازار معتقد است اجرای طرح صیانت لطمه‌ای به کسب و کارهای آنلاین نمی‌زند اما مدیرعامل از کی‌بیمه می‌گوید این طرح نفس استارتاپ‌های کشور را خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =