زنان بیشتر کرونا می‌گیرند یا مردان؟

مطالعات نشان می‌دهد در اکثر کشورهای جهان، گزارش کمتری از موارد ابتلا به کرونا در میان زنان وجود دارد.

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ همه‌گیری‌ها و رکود اقتصادی این پتانسیل را دارد که نابرابری‌های سلامت موجود بین مردان و زنان را تشدید کند. بسیاری از عوامل اجتماعی می‌تواند زنان را در معرض خطر بالاتر ابتلا به عفونت در طول یک بیماری همه گیر قرار دهد. تقریباً در همه جوامع، هنگامی که اعضای خانواده بیمار می‌شوند، زنان نقش مراقب اولیه را بر عهده می‌گیرند. آنها همچنین به احتمال زیاد کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در خط مقدم مراکز درمانی و بهداشتی هستند. به‌رغم این افزایش مواجهه با عفونت، شیوع ابولا و زیکا نشان داد که چگونه زنان بیشتر احتمال دارد دسترسی نابرابر به منابع و مراقبت های بهداشتی را تجربه کنند و قدرت تصمیم گیری محدودی در مورد سلامت و امور مالی خود دارند.

برای بررسی تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹ بر نابرابری‌های سلامت مبتنی بر جنسیت، میزان موارد ابتلا به کووید-۱۹ و مرگ و میر زن و مرد، در ۱۳۳ کشور از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ بررسی شده است. از داده‌های Global Health استفاده شده است، سازمانی که موارد و مرگ و میر کرونا را بر اساس جنسیت در سراسر جهان ردیابی می‌کند. اکثر کشورها، مانند ایالات متحده، هلند، فرانسه، اوکراین و ارمنستان، نرخ عفونت زنان را تقریباً برابر یا کمی بالاتر گزارش می‌کنند. اما ۱۴ درصد از کشورهایی که مورد بررسی قرار گرفت، بیش از ۶۵ درصد از موارد ابتلا به کووید-۱۹ و مرگ و میر آنها را مردان گزارش کردند. به عنوان مثال ۸۸ و ۸۵ درصد از موارد تایید شده کووید-۱۹ در بحرین و قطر به ترتیب در میان مردان بوده است. به طور مشابه، بیش از ۷۴ درصد از کل مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در چاد، بنگلادش، مالاوی و پاکستان در میان مردان بوده است.

اما چه چیزی باعث این تفاوت نرخ در بین کشورها شده است؟ هم عوامل بیولوژیکی مانند تفاوت های جنسیتی در امید به زندگی سالم و میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن و عفونی و هم عوامل اجتماعی مانند نرخ اشتغال و هنجارهای جنسیتی در نظر گرفته شده است. همچنین هنجارهای جنسیتی با استفاده از شاخص‌های در دسترس عموم مورد ارزیابی قرار گرفته که نحوه عملکرد کشورها در زمینه صلح و امنیت زنان، وضعیت مالی، دسترسی به منابع و موقعیت در خانواده را اندازه‌گیری می‌کند.


بیشتر بخوانید:

پیامد وحشتناک کرونا که نمی‌دانیم!


اینطور برداشت شد که تفاوت‌های بیولوژیکی، که باید منجر به نرخ‌های یکسان‌تر موارد و مرگ و میر در مکان‌های مختلف شود، نمی‌تواند به تنهایی این روندها را توضیح دهد. در عوض، عوامل اجتماعی مانند تبعیض جنسیتی بالاتر در خانواده و دسترسی محدود به ثروت و تحصیلات به طور قابل توجهی با تفاوت‌های بزرگ‌تر در میزان ابتلا به کووید-۱۹ و میزان مرگ و میر مردان و زنان مرتبط بود.

هنجارهای جنسیتی در اینکه چه فرصت‌ها و منابعی برای افراد مختلف در دسترس است، نقش دارد. زنان اغلب به دلیل تعصبات جنسیتی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی ضعیف‌تر خود، از شکاف‌های سیستم مراقبت‌های بهداشتی ضربه می‌خورند. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، زنان به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی غیررسمی و بدون مجوز و داروهای ارزان قیمت متوسل می‌شوند، در حالی که مردان سهم بیشتری از منابع خانواده را صرف نیازهای بهداشتی خود می کنند و در برخی از نقاط جهان، شوهر یا پدر یک زن باید قبل از دریافت خدمات درمانی رضایت دهد.

وقتی زنان از استقلال و قدرت تصمیم گیری کمتری در زندگی خود برخوردار باشند، برای دسترسی به مراقبت های بهداشتی باید به اعضای خانواده خود تکیه کنند. در جوامعی که ارزش زنان کم‌ارزش است و قدرت تصمیم‌گیری ندارند، ممکن است خانواده‌ها منابع خود را برای آزمایش کووید-۱۹ مردان و اقامت در بیمارستان صرف کنند.

کد خبر 447134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =