نفت ایران بشکه ای چند؟

همزمان با خیز قیمت‌ها در بازار نفت و رسیدن آن به سقف های تاریخی لحظه شماری مصرف کنندگان این طلای سیاه برای احیای برجام و خرید نفت از ایران آغاز شده است.

به گزارش صدای بورس، رویترز در تازه ترین گزارش خود آورده است که پالایشگاه های آسیایی، که به طور سنتی خریداران بزرگ نفت ایران هستند، مایلند در صورت توافق و احیای برجام واردات از ایران را از سر بگیرند که می تواند راه را برای عرضه بیشتر در بازارهای جهانی را هموار کند.

اکثر خریداران آسیایی واردات نفت از ایران را در سال ۲۰۱۹ پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم ها بر صادرات نفت متوقف کردند.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا درباره توافق هسته ای هفته گذشته از سر گرفته شد؛ دیپلمات‌های غربی ابراز امیدواری کرده‌اند که تا کنون به پیشرفتی دست یافته‌اند اما مسائل سخت حل نشده باقی مانده‌اند.

قیمت نفت به بالاترین حد خود در بیش از هفت سال گذشته رسیده است؛ ترس از اختلال در عرضه انرژی روسیه باعث افزایش قیمت نفت برنت و نفت خام وست تگزاس شده است. پالایشگاه‌ها همچنین برای خرید نفت خام تولید شده در اروپا و خاورمیانه پول های هنگفتی هزینه می کنند و تولیدکنندگان برای پاسخگویی به بهبود قوی تقاضا پس از همه‌گیری تلاش می‌کنند.

با چشم انداز یک توافق جدید با ایران، کره جنوبی که قبلا یکی از مشتریان اصلی نفت تهران در آسیا بود، روز چهارشنبه گفت که مذاکراتی را برای ازسرگیری واردات نفت خام ایران و آزادسازی پول های بلوکه شده انجام داده است.

یک منبع آگاه به رویترز گفته است که پالایشگاه بزرگ کره جنوبی در حال تماشای تحولات مذاکرات هسته ای است، زیرا نفت خام ایران در مقایسه با گریدهای دیگر مانند نفت مکزیک مقرون به صرفه است و پردازش آن آسان است.

این منبع گفته است که تا زمانی که دو کشور تصمیم بگیرند تجارت نفت را از سر بگیرند، ما می توانیم از ایران نفت خام بخریم و از آنجایی که قبلا از نفت خام ایران استفاده کرده‌ایم، نیازی به آزمایش نفت در تاسیسات خود نداریم.

رئیس این شرکت روز پنجشنبه گفت، پالایشگاه بزرگ ژاپنی Eneos Holdings Inc (۵۰۲۰.T) نیز در صورت احیای برجام واردات نفت از ایران را از سر خواهد گرفت.

تسوتومو سوگیموری، رئیس Eneos به خبرنگاران گفت: ما هنوز آمادگی‌های لازم را به دست نیاورده‌ایم اما در صورت دستیابی به توافق از سرگیری واردات نفت خام از ایران را به عنوان یکی از گزینه‌های خرید خود در نظر خواهیم گرفت.

سوگیموری گفت: در صورت وقوع این توافق از سرگیری واردات نفت از ایران حدود دو تا سه ماه طول می کشد زیرا پالایشگاه باید ترتیبات مختلفی مانند بیمه و حمل و نقل را انجام دهند.

یکی از منابع آگاه پالایشگاه هندی نیز گفت که یک پالایشگاه هندی، مشتری شماره ۲ ایران، در حال مذاکره با ایران برای تامین نفت خود است و افزود که همچنین منتظر شفاف سازی بیشتر در مورد توافق هسته ای است.

چرخش خریداران آسیایی به سمت بازار نفت ایران/ نفت ایران بشکه ای چند؟

کدام کشورها در دوره تحریم از ایران نفت خریدند؟

ایران برخی از صادرات خود را با وجود تحریم ها حفظ کرده است و در این میان چین بزرگترین مقصد صادراتی ایران در دوره تحریم ها بوده است؛ گمرک چین ماه گذشته اولین واردات نفت خام ایران در یک سال گذشته را گزارش کرد.


بیشتر بخوانید: نفت عقب نشینی کرد


بر اساس داده های اداره کل گمرک چین که آخرین بار در دسامبر ۲۰۲۰ آمار واردات نفت از ایران را اعلام کرده بود، چین در ماه دسامبر سال گذشته میلادی ۲۶۰ هزار و ۳۱۲ تن نفت خام از ایران وارد کرده است.

در این بین اما بلافاصله مشخص نشد که کدام شرکت آخرین محموله را که برابر با مقدار نفتی است که روی یک نفتکش بسیار بزرگ حمل می‌شود (VLCC) وارد کرده و در کدام پایانه تخلیه شده است.

رویترز در ماه نوامبر گزارش داد که به طور غیررسمی، واردات نفت چین از ایران به طور متوسط بین اوت تا اکتبر بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

بازرگانان می‌گویند برای دور زدن تحریم‌ها، نفت خام ایران با علامت‌گذاری نفت از عمان، امارات متحده عربی و مالزی به چین صادر شده است و عرضه‌ نفت برزیل و غرب آفریقا را کاهش داده است.

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس داده های کشتیرانی و برآورد تاجران، واردات نفت از ایران حدود ۶ درصد از واردات نفت خام چین را تشکیل می دهد.

ایران قبل از تحریم ها چقدر نفت صادر می کرده است؟

طبق براوردهای صورت گرفته تا پایان سال ۲۰۱۷، میزان ذخایر نفتی ایران حدود ۱۵۷ میلیارد بشکه بوده است که ۱۰ درصد ذخیره نفت خام جهان و ۱۳ درصد از ذخایر نفتی سازمان اوپک را تشکیل می‌دهد. ایران طی این سال، روزانه بالغ بر ۴.۷ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی تولید که کرد که از این میزان ۳.۸ میلیون بشکه آن نفت خام بوده است.

صادرات نفت ایران که تحت تحریم‌های بین‌المللی در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به شدت کاهش یافته بود، از سال ۲۰۱۶ به بعد و با امضای برجام بار دیگر روند صعودی خود را ادامه داد و گزارش‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد، صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۷ به‌طور متوسط ۲.۵ میلیون بشکه در روز بوده که این رقم در مقایسه با یک سال قبل از آن ۲۰۰ هزار بشکه بیشتر بوده است.

رقبای قدر ایران در اوپک پلاس

اوپک پلاس یک کارتل نفتی متشکل از مجموع کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیر عضو اوپک است که هردو گروه تولید کننده نفت بوده و در بازار جهانی نفت به ایفای نقش می‌پردازند.

در میان اعضای اوپک پلاس عربستان سعودی یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت در دنیا و در این کارتل بین المللی است؛ طبق آمارهای به دست آمده در آخرین روزهای سال ۲۰۲۱ صادرات نفت عربستان سعودی خیز برداشت و صادرات نفت خام ریاض در ماه سپتامبر به ۶ میلیون و ۵۱۶ هزار بشکه در روز رسید.

نفت ایران بشکه ای چند؟

هر بشکه نفت خام سنگین ایران در بازارهای جهانی ۹۰ دلار و ۲۸ سنت قیمت خورده است و هر بشکه نفت خام سبک نیز ۹۲ دلار و ۱۸ سنت قیمت دارد.

چرخش خریداران آسیایی به سمت بازار نفت ایران/ نفت ایران بشکه ای چند؟

کد خبر 447091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =