آیا لوازم خانگی ایرانی ارزان شد؟

بر خلاف اخبار روزهای گذشته، مغازه‌داران می‌گویند قیمت لوازم خانگی ایرانی کاهش نیافته و از رکود شدید در بازار خبر می‌دهند؛ تا جایی که بازار را شبیه بازار فروردین ماه توصیف می‌کنند، نه بهمن!

به گزارش صدای بورس، اواسط دی ماه دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از افزایش ۳۹ درصدی قیمت نهاده‌های تولید از ابتدای امسال تاکنون خبر داده بود و اواخر دی هم ماه اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اعلام کرد که برخی تولید کنندگان لوازم خانگی در روزهای اخیر قیمت محصولات خود را ۸ تا ۱۲ درصد افزایش دادند. بیشترین افزایش قیمت مربوط به یخچال و فریزر و کولر آبی بود و قیمت ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی تغییری نکرده بود.

اما پازوکی دو روز پیش ازتعیین ضرب‌العجل برای بازگشت قیمت‌ها به قیمت‌های قبلی خبر داد. وزارت صمت، شنبه ۲۳ بهمن ماه را آخرین فرصت کاهش قیمت محصولات لوازم خانگی اعلام کرده و وعده داده بود که با شرکت‌های متخلف برخورد خواهد کرد. او همچنین گفته بود که به جز یک برند، سایر برندهای ایرانی قیمت خود را کاهش دادند. موضوعی که بازاری‌ها آن را تایید نمی‌کنند.

تناقض در خبرهای بازار

گزارش میدانی از بازار لوازم خانگی حاکی از این است که تعداد زیادی از شرکت‌های تولیدکننده داخلی قیمت خود را افزایش دادند و طی روزهای اخیر هم قیمت‌های خود را برنگرداندند.

یکی از فروشندگان حداقل از سه برندی که قیمت محصولات خود را افزایش دادند نام می‌برد و تاکید می‌کند که قیمت‌ها به حالت قبلی برنگشته است.


بیشتر بخوانید: پس از احیای برجام، بازار لوازم خانگی کاهشی می‌شود؟


او همچنین از رکود شدید در بازار خبر می‌دهد و می‌گوید: هیچ شب عیدی بازار تا این حد راکد نبود. شب عید معمولا از بهمن ماه آغاز می‌شود که امسال هیچ خبری نبود. این وضعیت بازار بیشتر شبیه بعد از عید است تا پیش از آن.

فروشنده دیگری هم کاهش قیمت شرکت‌ها را رد می‌کند و می‌گوید: معمولا شرکت‌ها اگر بخواهند قیمت را به حالت قبلی هم برگردانند، مدتی می‌گویند محصول ندارند و سفارش نمی‌گیرند و بعد از مدتی می‌گویند حالا اگر می‌خواهید با همان قیمت افزایش یافته، کالا می‌فروشیم.

او هم حداقل از پنج برند نام می‌برد که قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند و می‌گوید: عموم پیشتازان صنف لوازم خانگی قیمت‌ها را بالا برده‌اند.

مردم به امید وین بیعانه‌ها را پس می‌گیرند

به گزارش ایسنا، این فروشنده همچنین درباره رکود حاکم بر بازار می‌گوید: مردم همه منتظر خبرهای وین هستند. حتی در مواردی شاهد هستیم مشتریانی که برای جهیزیه بیعانه داده‌اند، به امید کاهش قیمت بعد از توافق و اخبار کاهش قیمت لوازم خانگی ایرانی، پول خود را پس گرفته‌اند. بنابراین برخلاف سال‌های قبل که در این ماه کمبود کالا داشتیم، حالا وفور کالاست و نبود خریدار.

او همچنین پیش بینی کرد که سال بعد بسیاری از این صنف خارج شوند، چراکه توان پرداخت هزینه‌هایی که به طور سرسام آوری افزایش می‌یابد را ندارند. مثلا در مواردی اجاره مغازه‌ها برای سال بعد تا دو برابر هم در حال افزایش است، اما فروش مغازه‌داران حتی تا یک سوم کاهش یافته است.

کد خبر 446900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =