رکوردزنی طلا در مرز ۲۱۰۰ دلار

قیمت طلا در محدوده بالای ۱۸۵۰ دلار در نوسان است، اما پیش‌بینی‌ها از احتمال افزایش قیمت‌ها خبر می‌دهند.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ تورم در آمریکا، بحران در اروپا و احتمال افت بازارهای سهام در کشورهای توسعه‌یافته، از افزایش قیمت فلز گرانبها خبر می‌دهد.

در ماه ژانویه نرخ تورم آمریکا به ۷.۵ درصد (بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته) افزایش یافت. برای بازار سهام آمریکا، با فرض اقدام فدرال رزرو برای کنترل تورم، این خبر بدی است. اما برای طلا، معنای افزایش تقاضا و رشد قیمت را دارد.

موضوع دیگری که احتمال افزایش قیمت طلا را تقویت می‌کند، بحران روسیه و اوکراین است. برخی مقام‌های آمریکایی هشدار داده‌اند که نیروهای ارتش روسیه به زودی وارد خاک اوکراین خواهند شد. در این صورت، وقوع یک جنگ اجتناب‌ناپذیر است؛ جنگی که دامنه آن کل اروپا، و پیامدهای آن هم کل جهان را در بر خواهد گرفت.

در سال ۲۰۲۱ از جمله دارایی‌هایی بود که بدترین عملکرد را داشتند. طلا سال گذشته را با ۳.۶ درصد افت به پایان برد که بدترین عملکرد از سال ۲۰۱۵ بود. اما به گفته «ولز فارگو» (شرکت خدمات مالی چندملیتی آمریکایی)، موانع سال گذشته دیگر وجود ندارند یا تضعیف شده‌اند. اوستین پیکل، تحلیلگر سرمایه‌گذاری ولز فارگو در این باره گفت: سال گذشته، رشد دلار و این ایده که افزایش نرخ تورم اتفاقی گذرا و موقت است، در کنار افزایش امیدواری به بازگشت رونق به اقتصاد جهان از جمله عواملی بودند که طلا را عقب نگه داشتند.

در سال ۲۰۲۲ عوامل دیگری دست اندرکار هستند که به تقویت بازار طلا کمک می‌کنند. تنش بین روسیه و اوکراین از جمله مهمترین عواملی است که می‌تواند به افزایش قیمت این فلز گرانبها کمک کند. با توجه به تحولات احتمالی، ولز فارگو پیش‌بینی کرده است که قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۲۲ به محدوده ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید.

کد خبر 446888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =